تداوم مخالفت‌هاي اسرائيل با توافق هسته‌اي

روزنامه واشنگتن‌پست در مقاله‌اي به گفت‌وگوهاي هسته‌اي ايران و گروه 1+5 پرداخت و نوشت:...

 

روزنامه واشنگتن‌پست در مقاله‌اي به گفت‌وگوهاي هسته‌اي ايران و گروه 1+5 پرداخت و نوشت: مقامات اسرائيلي[صهیونیست] با توافق هسته‌اي بين‌المللي با ايران مخالفت و به طور مشخص اعلام كرده‌اند كه دولت اوباما با چشم‌انداز نامطلوب رسيدن به توافق با يكي از جدي‌ترين دشمنان آمريكا رو‌به‌روست و در عين حال، مخالفت‌هاي يكي از نزديك‌ترين دوستان خود را ناديده مي‌گيرد. اسرائيل كه با حمايت بيشتر جمهوري‌خواهان و دموكرات‌ها در كنگره مواجه است،‌ بر مخالفت‌هاي خود پافشاري مي‌كند. اسرائيل رسيدن به توافق براي تعليق غني‌سازي در ازاي كاهش موقتي تحريم‌ها را نمي‌پذيرد. بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير اسرائيل، پيش از ديدار با جان كري، وزير خارجه آمريكا، گفته بود كه اين توافق، امنيت اسرائيل را تهديد خواهد كرد. نخست‌وزير اسرائيل در اين باره گفت كه «اين، توافقي بسيار بد است» و تأكيد کرد كه در نتيجه آن، امنيت در خاورميانه و فراتر از آن به خطر خواهد افتاد.

در ادامه مقاله آمده است: جان كري براي پيوستن به گفت‌وگوهاي ايران و وزراي خارجه اروپا، از اسرائيل راهي محل اين گفت‌وگوها شد تا اختلاف‌هاي موجود در گفت‌وگوها را برطرف كند. همچنين آقاي كري به طور مستقيم با محمدجواد ظريف‌، وزير خارجه ايران، چانه‌زني كرد كه نشانه‌اي مشخص از تمايل جدي دولت اوباما به تحقق يك توافق هسته‌اي است كه البته بهبود روابط ايران و آمريكا نيز با وجود مخالفت‌هاي آمريكا در دستوركار قرار دارد. آقاي كري در ژنو گفت كه «مي‌خواهم تأكيد كنم همچنان برخي مسائل مهم روي ميز باقي است و حل نشده است... مهم است كه اين مسائل به طور مناسب و كامل حل‌وفصل شود.» سخنان كري دربرگيرنده لحن اميدواركننده در مورد فصل جديد در روابط ايران و آمريكا نبود. در اسرائيل آقاي كري سخنان آشکاری را مطرح نكرد، شايد به اين اميد كه از تنش علني با نتانياهو اجتناب كند.

در پايان مقاله آمده است: نتانياهو تصميم گرفته است مسير خاص خود را در قبال برنامه هسته‌اي ايران طي كند. وي تشريح كرد كه «اسرائيل به‌طور علنی آن را رد مي‌كند و بسياري در منطقه نيز با ديدگاه من موافق هستند؛ البته شايد اين موضوع را آشکارا مطرح نكنند.» باراك اوباما به دليل واكنش دولت اسرائيل، روز جمعه با نتانياهو تماس تلفني برقرار كرد. تجديد تنش‌ها بر سر ايران، تضعيف حسن‌نيت آمريكا را در گفت‌وگوها در پي دارد و فشار كنگره بر دولت اوباما براي امنيت اسرائيل را افزايش مي‌دهد. معاون امور مطبوعاتي كاخ سفيد نيز گفت: «آمريكا و اسرائيل در مورد ضرورت جلوگيري از دستيابي ايران به تسليحات هسته‌اي اتفاق نظر كامل دارند.» 

تحلیل:دولت آمریکا که در ظاهر، زیر فشار رژیم صهیونیستی و طرفداران آن در دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات قرار دارد، وانمود می‌کند که قصد ندارد از بین توافق با ایران و حفظ روابط نزدیک و سنتی با صهیونیست‌ها، یکی را انتخاب کند و به نظر می‌رسد سیاست فعلی آن‌ها حفظ هر دو گزینه است؛ اما باید توجه داشت در صورتی که آمریکایی‌ها ناچار به یک انتخاب شوند، صهیونیست‌ها را برمی‌گزینند بنابراین طرف مذاکره‌کننده ایرانی باید هوشیار باشد که از بین چنین اتفاقی، تن به مدارا ندهد؛ زیرا این مشکلی است که باید با هزینه آمریکایی‌ها حل شود.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.