مثلث آمریکا، رژیم صهیونیستی و ایران

پایگاه اینترنتی اکونومیست در مقاله‌ای به راهبردهای آمریکا و رژیم صهیونیستی در قبال برنامه هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت: ...

 

گروه ترجمه ـ پایگاه اینترنتی اکونومیست ۱۶ نوامبر ۲۰۱۳(۲۵ آبان) در مقاله‌ای به راهبردهای آمریکا و رژیم صهیونیستی در قبال برنامه هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت: در روزها و ماه‌های آتی،آمریکا و سایر قدرت‌های جهانی باید در مورد توافق با ایران برای توقف یا کندسازی برنامه هسته‌ای ایران تصمیم‌گیری کنند که در ازای آن، تحریم‌های اقتصادی فلج‌کننده علیه جمهوری اسلامی ایران برداشته شود. در بهترین حالت، توافق نهایی چند ماه به طول خواهد انجامید. اسرائیل[رژیم صهیونیستی] تاکنون حملات لفظی جدی با هدف تأثیرگذاری بر اذهان عمومیآمریکا صورت داده است. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل عقب‌نشینی نکرده و۱۰ نوامبر در سخنرانی خود برای یهودیان آمریکایی در اورشلیم، رئیس‌جمهورآمریکا و نمایندگانش را ساده‌لوح‌هایی خواند که بقای اسرائیل را به خطر انداخته‌اند. آقای نتانیاهو گفت‌وگوکنندگان در ژنو از جمله جان کری،‌ وزیر خارجهآمریکا را به ارائه پیشنهاد «توافقی بد و خطرناک» متهم کرد. وی هشدار داد که پس از تکمیل موشک‌های دوربرد ایران،آمریکا هدف بعدی خواهد بود.

در ادامه مقاله آمده است: آقای کری نیز در واکنش به نگرانی‌های اسرائیل گفت که دولت اوباما منافعآمریکا و متحدانش مانند اسرائیل را درک می‌کند. یک پیش‌بینی این است که آمریکایی‌ها از جنگ و حتی بحران‌های برون‌مرزی خسته شده‌اند. نظرسنجی اخیر مؤسسه پیو از رأی‌دهندگان یهودی آمریکایی نشان داد که آن‌ها در مورد تعهد دولت اسرائیل به صلح با فلسطینی‌ها تردید دارند. از بسیاری جهات، پروتستان‌های اونجلیک رأی‌دهندگان قابل اعتمادتری در حمایت از اسرائیل هستد (احتمالاً به دلیل اینکه اونجلیک‌های سفیدپوست بیشتر از یهودیان آمریکایی معتقدند که خدا اسرائیل را به یهودیان داده است). نفوذ اسرائیل در سیاستآمریکا از طریق آیپک (کمیته آمریکایی امور عمومی اسرائیل) صورت می‌گیرد که یک لابی جنگ‌طلب است. دوستان آیپک در کنگره به‌ویژه رابرت منندز، رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنا گفته است که تحریم‌های جدید موضعآمریکا در برابر ایران را تقویت خواهد کرد.

در پایان مقاله آمده است: کنگره قدرت دارد تحریم‌های جدید ایران را تصویب کند یا حتی توانایی آقای اوباما برای معافیت تحریم‌های موجود را مهار کند. در صورتی که تحریم‌های جدید علیه ایران به رأی سنا گذاشته شود، به‌آسانی به تصویب خواهد رسید (مجلس نمایندگان که تحت واپایش (کنترل) جمهوری‌خواهان است، تحریم‌هایی را به تصویب رسانده، اما به‌تنهایی نمی‌تواند آن را به قانون تبدیل کند). این مسئله رهبران دموکرات سنا را با یک تنگنا و دوراهی روبه‌رو کرده است. آن‌ها تمایل ندارند که رئیس‌جمهور خود را با چالش مواجه کنند. اما سناتورها به‌شدت به ایران بی‌اعتماد هستند و متقاعد نیستند که آقای اوباما بر توافقی مستحکم پافشاری کند. آیپک باید به‌دقت گام بردارد. اصل اساسی دیپلماسی اسرائیل حفظ حمایت دوحزبی در آمریکاست. بحران ایران اختلاف‌های قدیمی میان آقای نتانیاهو و آقای اوباما را تشدید کرده است؛ اما به دلیل نگرانی اذهان عمومی آمریکا از بروز چالش‌های خارجی،‌ کنگره در موضعی ضعیف‌تر از گذشته قرار گرفته است. آقای نتانیاهو در کشمکش با ایران به آقای اوباما تکیه کرده است. ممکن است آن‌ها به لحاظ تاکتیکی اختلاف‌های عمیقی داشته باشند؛ اما درآمریکا حمایت چندانی از آنچه که نخست‌وزیر اسرائیل در ذهن دارد، وجود ندارد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.