همکاری ضدایرانی آل‌سعود و صهیونیست‌ها

پایگاه اینترنتی المانیتور در مقاله‌ای به همکاری عربستان و رژیم صهیونیستی علیه ایران پرداخت و نوشت:...

 

پایگاه اینترنتی المانیتور 30 نوامبر 2013 (9آذر) در مقاله‌ای به همکاری عربستان و رژیم صهیونیستی علیه ایران پرداخت و نوشت: از زمان اعلام توافق موقت ژنو در مورد برنامه هسته‌ای ایران، جدی‌ترین منتقدان آن، اسرائیل[رژیم صهیونیستی] و عربستان سعودی‌ بوده‌اند. برخی گفته‌اند که انطباق منافع در مخالفت با احیای ایران در جامعه بین‌الملل سبب نزدیکی این دو دشمن (عربستان و اسرائیل) شده است. در واقع، اسرائیل و عربستان، تاریخی طولانی از همکاری مستتر و پنهان علیه دشمنان مشترک داشته‌اند؛ اما پادشاهی عربستان خواهان همکاری با اسرائیل تنها در مورد مسئله ایران است. در واقع، احتمال دارد عربستان از هرگونه توافق ایران برای تلاش به‌منظور مهار برنامه هسته‌ای خود اسرائیل استفاده کند. در ادامه مقاله آمده است: سعودی‌ها رویکردی محدودتر اتخاذ کرده‌اند. پادشاهی عربستان علناً از این توافق به عنوان نخستین گام مطلوب (البته در صورتی که مؤثر باشد) استقبال کرده‌اند و در عین حال، رسانه‌های دولتی آن، رویکردی انتقادی‌تر داشته‌اند. مقامات سعودی به‌طور خصوصی منتقد هرگونه توافق با ایران هستند که نتیجه آن، پایان تحریم‌ها باشد. مقامات سعودی از شنیدن تماس‌های پشت‌پرده ایران و آمریکا خشمگین هستند. یک مقام سعودی گفته است که دولت باراک اوباما به عربستان سعودی دروغ گفته است. اسرائیل و عربستان هیچیک خواهان بازگشت ایران به جامعه بین‌المللی نیستند و هر دو ترجیح می‌دهند ایران همچنان منزوی باقی بماند. برخی منابع گزارش داده‌اند که سعودی‌ها به اسرائیل گفته‌اند که اوایل امسال، دیپلمات‌های آمریکایی در عمان تماس پنهانی با ایران داشته‌اند؛ اما مسئله ایران و ناراحتی از آمریکا الزاماً به معنی نزدیکی همه‌جانبه اسرائیل و عربستان نیست. سعودی‌ها به اسرائیل اعتماد ندارند. آن‌ها از حقوق فلسطینی‌ها حمایت می‌کنند و خواهان نابودی برنامه هسته‌ای اسرائیل هستند. نمونه همکاری پنهان اسرائیل و عربستان، در جنگ داخلی یمن در دهه 1960 بود. مصر در زمان جمال عبدالناصر کودتا علیه پادشاهی یمن در سال 1962 را هماهنگ کرد. با حمایت گسترده شوروی، مصر هفتاد هزار نیرو به یمن فرستاد. عربستان نیز از امام محمد البدر و ارتش شورشی وی در کوهستان‌های شمال و شرق یمن حمایت کرد.

در پایان مقاله آمده است: پادشاهی ملک فیصل، پول و سایر کمک‌های لجستیک به وفاداران ارسال کرد. سعودی‌ها به‌منظور دستیابی به تسلیحات بیشتر، از دشمن دیگر دیکتاتوری مصر یعنی اسرائیل کمک گرفتند. از سال 1964 تا سال 1966، اسرائیلی‌ها پروازهای تدارکاتی مختلفی به‌منظور کمک به وفاداران صورت دادند. این نمونه عملیات پنهان توسط دو دشمن (اسرائیل و عربستان) علیه دشمنی مشترک بود. طی جنگ سرد، عربستان و اسرائیل در سایر جبهه‌ها همکاری کردند. برخی از تلاش‌های مشترک و پنهان آن‌ها بی‌تردید تا به امروز همچنان پنهان مانده است. اما سعودی‌ها به‌جز ارتباط‌های پنهانی مقطعی، علاقه‌ای به گسترش این ارتباط‌ها و همکاری‌ها ندارند. امروز نیز سعودی‌ها به‌ناچار خود را در مخالفت با توافق‌ هسته‌ای موقت ایران در کنار اسرائیل می‌بینند.   

 

تحلیل‌: در حال حاضر با اینکه توافق ایران با گروه 1+5 یک گام کوچک با اما و اگرهایی است، رژیم صهیونیستی و عربستان دو مخالف جدی آن هستند؛ چرا که خود را بازندگان اصلی آن می‌دانند و با توجه به ضعف‌های آشکار و پنهان توافق‌نامه، با امید به تخریب آن و بازگرداندن موضوع به نقطه اول، با یکدیگر همکاری‌های پنهانی دارند؛ همان‌طور که سابقه روابط به‌ظاهر دشمنانه آن‌ها با یکدیگر، چنین همکاری‌هایی را در برداشته است.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.