حواشی سخنرانی «ظریف» در دانشگاه تهران!

حضور «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان، در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران که بعدازظهر دیروز برگزار شد، با حواشی زیادی همراه بود.

 

به هنگام ورود ظریف به داخل سالن، برخی دانشجویان شعار «صلی‌علی محمد، روح مصدق آمد»! «درود بر اصلاحات، سلام بر دیپلمات»!، «نگاش نکن ظریفه، شش کشور رو حریفه» و... سر دادند. در این جلسه آقای ظریف در اظهاراتی عجیب گفت: جمهوری اسلامی ایران در پایان ریاست‌جمهوری آقای خاتمی مهم‌ترین قدرت منطقه بود(!)

 در ادامه‌ این نشست، «علی عبدی» به نمایندگی از دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌ها برای طرح پرسش خود به پشت تریبون رفت که با اعتراض حاضران مواجه شد.

 ظریف در پاسخ به این اعتراضات گفت: قرار شد همه را تشویق کنید. وقتی این دانشجو سخن خود را با بیان انتقاداتی از شعارهای بدو ورود ظریف آغاز کرد که در آن دانشجویان گفته بودند «صل‌علی‌محمد، روح مصدق آمد»، برخی دانشجویان دوباره به وی اعتراض کردند که با درخواست وزیر امور خارجه، صحبت‌های این دانشجو ادامه پیدا کرد.

این دانشجو گفت: آیا آنچه که دادیم، با چیزهایی که ستاندیم برابری می‌کند؟ چرا تلاش نکردیم تا دقیقاً واژه‌ غنی‌سازی در سند گنجانده شود؟ درباره‌ اراک و غنی‌سازی چرا بیش‌تر تلاش نشد؟ آیا این توهین به ملت ایران نیست که پول ملت را به‌صورت قطره به قطره برگردانند؟ این دیپلماسی، صدقه‌‌ای شایسته‌ ملت ایران نیست...

ظریف در پاسخ گفت: باید بگویم که غربی‌ها از چهار تا تانک و موشک ما نمی‌ترسند، از این مردم می‌ترسند. آیا شما فکر کرده‌اید که آمریکا که با یک بمبش می‌تواند تمام سیستم‌های نظامی ما را از کار بیندازد، از سیستم نظامی ما می‌ترسد؟ ... کدام سند را خوانده‌اید؟ کدام سند چنین ادعایی را مطرح کرده است؟ در این هنگام، معترضان حاضر یک‌صدا گفتند: کیهان.

 ما پول نفت کشورمان را که به‌دلیل سیاست‌های غلط و ندانم‌کاری در اختیار غربی‌ها قرار گرفت، پس می‌گیریم.

در این هنگام دانشجویان ظریف را تشویق کردند. وزیر امور خارجه اضافه کرد: آیا این توهین به مردم ما نبود که پول نفتمان را نمی‌توانیم به کشور بازگردانیم؟ آیا توهین به ملت ایران نبود که برای برگرداندن هر یک دلار پول این مردم، هشت تا سی سنت پول به واسطه می‌دادیم تا پول خودمان را برگردانیم؟ دانشجویان شعار دادند: «دیپلمات واقعی همینه همینه» ظریف ادامه داد: ... گفتند واژه غنی‌سازی در این سند نیست. بله واژه‌ غنی‌سازی در «فکت‌شیت» کاخ سفید نیست. اگر مبنا و مرجع به جای سندی که دوستان شما مذاکره کرده‌اند، فکت‌شیت کاخ سفید است، به همان استناد کنید.

 وی اضافه کرد: دو جای این سند به غنی‌سازی اشاره شده که هیچ‌گونه راه‌حلی برای موضوع هسته‌ای بدون غنی‌سازی امکان‌پذیر نیست... چگونه می‌گویید در این سند غنی‌سازی نیست؟

 در این هنگام، دانشجویان شعارهایی علیه کیهان و رژیم صهیونیستی دادند! که ظریف حاضران را خطاب قرار داد و گفت: بچه‌ها اجازه ندهید تندروی، ما را هم به تندروی بکشاند.

 او افزود: می‌گویند چرا متن مذاکرات را به مردم اعلام نمی‌کنید؟ باید گفت مذاکره در اتاق مذاکره صورت می‌گیرد... من به شما اطمینان می‌دهم که در این مذاکره، ذره‌ای از حقوق این مردم کم نشد، کوتاه نیامدیم و ذره‌ای از عزت این مردم بزرگ را وا ندادیم.

 ظریف اظهار کرد: آنچه که گرفته‌ایم، حق‌مان بوده و صدقه نبوده است... وقتی آقای کری صحبت از پول می‌کرد، عین این حرف‌ها را به ایشان گفتم؛ اما من هیچ نقشی در شرایطی که آن‌ها بتوانند این‌گونه به ما حرف بزنند، نداشتم. من تلاش می‌کنم آن شرایط را تغییر دهم...

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.