عقب‌نشینی ترکیه از حمایت از تروریست‌های ضدسوری

پایگاه اینترنتی المانیتور در مقاله‌ای به تغییر رویکرد ترکیه در قبال سوریه پرداخت و نوشت: ...

 

گروه ترجمه ـ پایگاه اینترنتی المانیتور 6 دسامبر 2013 (۱۵ آذر) در مقاله‌ای به تغییر رویکرد ترکیه در قبال سوریه پرداخت و نوشت: آیا قطع حمایت لجستیکی ترکیه از القاعده در سوریه و نیز تمایز قائل شدن این کشور میان سازمان‌های مرتبط با القاعده و گروه‌های میانه‌رو تحت بیرق ارتش آزاد سوریه کافی است؟ گزارش‌های فاش شده از سرویس اطلاعات ملی ترکیه و سایر آژانس‌های امنیتی، وحشت از تأثیرات منفی در ترکیه را برانگیخته و در عین حال، ناامنی مرزی را تشدید کرده است. فعالیت‌های غیرقانونی گروه‌های مسلح که تا ماه سپتامبر از مصونیت برخوردار بودند، حال با تغییرات رویکرد امنیتی ترکیه رو‌به‌رو شده است. به هر حال، اوضاع کنونی، ماهیت آنچه را که ترکیه به دنبال آن است، مبهم ساخته است. برای نمونه، 8 نوامبر نخست‌وزیر ترکیه توقیف کامیونی حامل مهمات را نشان‌دهنده حساسیت ترکیه و در عین حال، عملیات‌های ضد القاعده این کشور توصیف کرد.

در ادامه مقاله آمده است: اما پلیس امیدوار بود که مواد مخدر در این کامیون بیابد، نه تسلیحات؛ زیرا آن‌ها گزارشی در مورد قاچاق مواد مخدر دریافت کرده بودند. تأیید رسمی قاچاق تسلیحات در این کامیون موضوع اعلام توقف حمایت ترکیه از گروه‌های مسلح را در کانون توجه قرار می‌دهد. اما تحولاتی نشان می‌دهد که القاعده ممکن است اسلحه خود را به سوی ترکیه نشان رود. مطابق گزارش 15 نوامبر پلیس، «خودروهای ربوده‌شده از استانبول به هاتای برده شدند. پلیس به دلیل ترس از اینکه این بیست‌وپنج خودرو ممکن است در حملات با خودروهای بمب‌گذاری شده استفاده شود، آماده‌باش بود. اخبار 28 نوامبر مربوط به انتقال سیصد خودروی ربوده شده از ترکیه به سوریه نیز بر وحشت‌ها افزود. مشخص شده که مظنون‌ها احتمالاً با القاعده، جبهه‌ النصره و گروه دولت اسلامی عراق و شام مرتبط هستند. 2 دسامبر روزنامه‌ها گزارش دادند که نقشه‌های نظامی استان مالاتیه در دست یک تبعه سوری بوده که در منطقه نظامی ممنوعه کیلیس دستگیر شده است. 3‌دسامبر گزارشی تکان‌دهنده منتشر شد که مطابق آن، «سرویس‌های اطلاعاتی ترکیه پس از گزارش‌های مربوط به آماده شدن چهل‌وهفت سازمان مرتبط با القاعده در سوریه برای انجام عملیات در ترکیه به حالت آماده‌باش درآمدند.»

در پایان مقاله آمده است: مطابق گزارش وزارت کشور ترکیه که به رسانه‌ها درز کرده‌، ترکیه مطابق اطلاعات سرویس‌های اطلاعاتی خارجی عمل کرده و سیصد تبعه خارجی دیگر را به فهرست افراد ممنوع‌الورود به ترکیه افزوده است. مطابق این فهرست‌ها که به تمام ورودی‌های مرزی ترکیه فرستاده شده، این اتباع خارجی از سی کشور از جمله آلمان، فرانسه، بریتانیا، سوئد، نروژ، عربستان، اردن و پاکستان هستند. برآورد می‌شود که سیصد تبعه بریتانیایی و دویست تبعه فرانسوی به جهادی‌های سوریه پیوسته‌اند. این کشورها که وحشت دارند ستیزه‌جویان برای انجام عملیات به کشورهای خود بازگردند، امیدوارند ترکیه بتواند اقدامات مناسبی انجام دهد. واقعیت دیگری که مانند ستیزه‌جویان القاعده در سوریه برای ترکیه نگران‌کننده است، شبه‌نظامیان تبعه ترکیه هستند که به القاعده سوریه پیوسته‌اند و تجربه رزمی کسب کرده‌اند. مطابق گزارش وزارت کشور ترکیه، حدود پانصد نفر از ترکیه به سوریه رفته‌اند و برای جنگ به صفوف نیروهای جبهه النصره و دولت اسلامی عراق پیوسته‌اند. رویکرد جدید ترکیه در بسیج گروه‌های میانه‌رو ارتش آزاد سوریه و حتی برخی گروه‌های سلفی علیه القاعده نه‌تنها تهدید علیه مرزهای ترکیه را تشدید می‌کند؛ بلکه عناصر محلی در سوریه مانند ترکمن‌ها را به خطر می‌اندازد.

تحلیل‌:تغییر وضعیت این روزها در سوریه، پس از سه سال مقاومت جانانه دولت و ملت سوریه علیه تروریست‌‌های وارداتی به این کشور که از حملات گسترده غربی‌ها، صهیونیست‌ها و برخی کشورهای منطقه از جمله ترکیه برخوردار بود، سبب شده تا بسیاری از حامیان دیروز این تروریست‌های وارداتی، دیگر از حمایت آنان دست بردارند و خط خود را از آنان جدا کنند. ضمن اینکه ترس از حملات این تروریست‌ها علیه حامیان دیروز نیز، کشورهای حامی تروریست‌های ضدسوری را به وحشت انداخته است؛ موضوعی که بارها در همین اخبار و تحلیل‌ها‌ از آن یاد شده بود.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.