تلاش هیئت پارلمانی اروپا برای تنفس مصنوعی به فتنه‌گران در سفارت یونان

سفر هیئت پارلمانی اروپا در این شرایط حساس سیاسی کشور و دیدار این هئیت با فعالان در فتنه 88 یک اقدام ضد امنیتی و جاسوسانه است و مسئولان کشور باید بیش از پیش با هوشیاری کامل اجازه تحرکات اینچنینی که به نوعی تنفس مصنوعی به فتنه گران محسوب می‌شود را ندهند.

تلاش هیئت پارلمانی اروپا برای تنفس مصنوعی به فتنه‌گران در سفارت یونان

سفر هیئت پارلمانی اروپا به ایران به ریاست خانم ناریا گرونبرک از روز جمعه 22 آذر ماه آغازشده و این هیئت در اولین روز ورود خود به ایران به دیدار 2تن از فعالان فتنه 88 رفتند که این مسئله رنگ وبوی ایجاد تحرکات ضدامنیتی را دارد.

البته سفر هیئت پارلمانی اروپا به ایران برای پاییز سال گذشته برنامه‌ریزی شده بود، اما وقتی وزارت خارجه با درخواست ‎نمایندگان اروپا مبنی بر دیدار با جعفر پناهی و نسرین ستوده مواجه شدند مخالفت خود را اعلام کردند و این سفر لغو شد.

**دیدار با فتنه‌گران در سفارت یونان

اما یک روز بعد از حضور این هیئت در ایران سیدمحمد یثربی مدیرکل تشریفات مجلس اعلام کرد: دیدار هیئت پارلمانی اروپا با جعفر پناهی و نسرین ستوده (2 تن از فعالان فتنه 88) در محل سفارت یونان در تهران انجام شده است.

وی همچنین گفت: تشریفات مجلس هیچ‌گونه اطلاعی از اینکه چه کسی مجوز چنین دیداری را صادر کرده، ندارد و ما فقط برنامه‌های هیئت پارلمانی اروپا در سفر به تهران را تنظیم کردیم و اینکه هیئت پارلمانی اروپا با نسرین ستوده و جعفر پناهی دیدار داشته باشد یا نداشته باشد، ما دخیل نبودیم.

نسرین ستوده از جمله افرادی بود که به دلیل عملکرد در فتنه 88 بازداشت و مدتی را در زندان سپری کرد.
جعفر پناهی نیز 2 مرتبه به علتهایی نظیر فعالیت در فتنه 88 و تبلیغ علیه نظام بازداشت و زندانی شده بود

بعد از اعلام این خبر موج اعتراض‌ها نسبت به این اقدام آغاز شد.

**واکنش مجلس به دیدار هیئت پارلمانی اروپا با فتنه گران

محمدحسن آصفری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خانه ملت گفت: بسیار متأسفم که یک هیئت پارلمانی از اروپا که قرار است برای بحث‌های مرتبط با پارلمان و گسترش روابط به تهران سفر کند، با این دو فرد ملاقات کرده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با گلایه شدید نسبت به این دیدار تصریح کرد: دستگاه‌های امنیتی و حتی مجلس هم باید پاسخگوی این موضوع باشند.

آصفری با بیان اینکه اروپایی‌ها هیچگاه دلشان برای ملت ایران نمی‌سوزد، اظهار داشت: اگر پارلمان اروپا دلسوز مردم است بهتر است در ابتدا به فکر مردم فرانسه، انگلیس و سایر کشورهای اروپایی باشد که از بی‌قانونی در کشورهای خود رنج می‌برند.

وی با طرح این پرسش که چه افرادی هماهنگی‌های لازم برای این دیدار را انجام داده‌اند، گفت: باید وزارت اطلاعات و دادگستری نسبت به این مسئله پاسخگو باشند که البته مجلس شورای اسلامی به صورت جدی این مسئله را بررسی می‌کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: برای ما سؤال است که در هفته تعطیل مجلس از این هیئت پارلمانی برای حضور در تهران دعوت به عمل آمده است.

همچنین جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد در مجلس گفت: هیئت پارلمانی اروپا می‌تواند در جریان سفر خود دیدارهایی را با همتایان خود و همچنین مقامات قوای سه‌گانه در ایران داشته باشد اما دیدار با این 2 نفر، نوعی بدعت در عرصه دیپلماسی و در جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: با توجه به نگاه برخی مسئولان دولتی به بحث فتنه 88 براورد می‌شد که چنین اقداماتی با حمایت برخی از وزرا و معاونین رئیس‌جمهور و حتی ممکن است با توصیه شخص رئیس‌جمهور اجازه انجام این ملاقاتها داده شود و این همان موضوعیست که اکثریت نمایندگان در جریان رأی اعتماد نگران آن بودند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار داشت: همان گونه که پیش از انجام این سفر نمایندگان هشدار لازم را به مسئولان مربوطه داده بودند بعد از انجام این دیدار که عدم توجه به هشدار نمایندگان را نشان می‌دهد قطعا وزیر امور خارجه به منظور پاسخگویی در ارتباط با این موضوع باید در کمیسیون امنیت ملی حاضر شود و تذکراتی با امضاهای بسیار زیاد به شخص رئیس‌جمهور داده خواهد شد.

کریمی قدوسی خاطرنشان کرد: این قبیل اقدامات همان حاشیه‌سازیهاییست که دولت انجام می‌دهد و ادامه این روند موجب عدم ورود دولت به مسائل اصلی خواهد شد.

ابراهیم آقامحمدی دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خانه ملت هم در واکنش به دیدار هیئت پارلمانی اروپا با نسرین ستوده و جعفر پناهی گفت: من به عنوان عضو کمیسیون امنیت ملی هیچ اطلاعی از این دیدار نداشتم و از طریق رسانه‌ها از وقوع آن مطلع شدم.

وی این دیدار را یک اقدام ضدامنیتی دانست و تاکید کرد که مجلس از وزارت اطلاعات و خارجه در این‌باره توضیح خواهد خواست.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با طرح این پرسش که هیئت پارلمانی اروپا به چه صورت و با هماهنگی چه کسانی با این دو نفر دیدار کرده است، گفت: اگر قرار است هیئت پارلمانی اروپایی‌ها به تهران بیاید باید کمیسیون امنیت ملی از جزئیات سفر آنها آگاه باشد و این در حالی است که ما اطلاعی در این زمینه نداشته‌ایم.

آقامحمدی اضافه کرد: هیئت رئیسه مجلس باید از متولیان این سفر توضیح بخواهد و البته وزرای اطلاعات و امور خارجه نیز باید پاسخگوی این دیدار باشند.

حسن قشقاوی معاون کنسولی، مجلس و ایرانیان خارج از کشور هم با اشاره به دیدار روز گذشته هیئت پارلمانی اروپایی با نسرین ستوده و جعفر پناهی (از فعالان فتنه 88) در سفارت یونان، در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا وزارت خارجه با انجام این دیدار مجوز صادر و موافقت کرده است؟ توضیح داد: اصولاً شأن مجلس فراتر از آن است که وزارت امور خارجه بخواهد برای سفرهای هیئت‌های پارلمانی به ایران مجوزی صادر کند.

وی افزود: البته ممکن است از وزارت امور خارجه درخواست نظر و استعلامی در این زمینه انجام شود و گاهی برای هیئت‌های پارلمانی که به کشورمان می‌آیند، از وزارت امور خارجه نظرخواهی می‌شود و وزارت خارجه نیز نظر مثبت یا منفی خودش را اعلام می‌کند، اما اصولاً اصل تصمیم‌گیری برای سفرهای هیئت‌های پارلمانی از رئیس مجلس تا تبادل هیئت‌های پارلمانی بین ایران و کشورهای مختلف، سفر گروه‌های دوستی، حضور نمایندگان در اجلاس‌های بین‌المجالس آسیایی، اسلامی و جهانی، با مجلس است.

معاون کنسولی، مجلس و ایرانیان خارج از کشور در ادامه در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه مجلس می‌گوید هیچ دخالتی در زمینه دیدار هیئت پارلمانی اروپایی با فعالان فتنه 88 نداشته و برنامه‌ای در این باره تنظیم نکرده است، بنابراین آیا وزارت خارجه با انجام این دیدار موافقت کرده است؟ تأکید کرد: بنده هیچ‌گونه نظری در این زمینه ندارم و باید از بخش‌های ذی‌ربط در این باره سؤال کنم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به طور کلی شأن مجلس به گونه‌ای نیست که یک وزارتخانه‌ای مانند وزارت امور خارجه بخواهد برای انجام یک برنامه‌ای برای هیئت پارلمانی مجوز بدهد، البته معمولاً گاهی راجع به کلیات سفرهایی که انجام می‌شود در سطوح مختلف پارلمانی اعم از رئیس یا نایب رئیس یا گروه‌های دوستی، نظرات وزارت خارجه استعلام می‌شود.

به هر صورت به نظر می‌رسد که سفر هیئت پارلمانی اروپا در این شرایط حساس سیاسی کشور و دیدار این هئیت با فعالان در فتنه 88 یک اقدام ضد امنیتی و جاسوسانه است و مسئولان کشور باید بیش از پیش با هوشیاری کامل اجازه تحرکات اینچنینی که به نوعی تنفس مصنوعی به فتنه گران محسوب می‌شود را ندهند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.