چالش‌های رژیم صهیونیستی در غزه

پایگاه اینترنتی المانیتور در مقاله‌ای به چالش‌های رژیم صهیونیستی در نوار غزه پرداخت و نوشت:...

 

پایگاه اینترنتی المانیتور 29 دسامبر 2013 (8 دی) در مقاله‌ای به چالش‌های رژیم صهیونیستی در نوار غزه پرداخت و نوشت: نوار غزه یا به بیان جامعه اطلاعاتی اسرائیل، «تله غزه» چالش‌های بسیاری برای اسرائیل[رژیم صهیونیستی] ایجاد کرده است. منطق حاکم بر تصمیم‌سازان در بیت‌المقدس، ایجاد توازن بازدارندگی و حمله علیه اهداف حماس (نظامی و یا غیرنظامی) در مواقعی است که بر حادثه‌‌ای امنیتی و جدی کنترل کافی وجود ندارد. واکنش نیروی دفاعی اسرائیل به کشته شدن یک نیروی نظامی اسرائیل در مرز حائل غزه و اسرائیل در 24 دسامبر سریع بود. مجموعه‌ای از اهداف، بمباران شدند و در حمله‌ای به مرکز نوار غزه دختری چهارساله کشته شد. در مقابل، موشک‌های قسام شلیک شد. نیروی دفاعی اسرائیل نیز در مقابل به عملیات تلافی‌جویانه دست زد. حماس نیز در زمانی که خشونت میان اسرائیل و غزه، تشدید می‌شود، مانند اسرائیل در تله می‌افتد. هنگامی که حماس مورد هدف اسرائیل قرار می‌گیرد یا از سوی سایر گروه‌ها ضعیف پنداشته می‌شود، جذابیت، انگیزه و مشروعیت خود میان مردم فلسطین را از دست می‌دهد.

در ادامه مقاله آمده است: در چنین اوضاعی حماس نمی‌تواند از گروه‌های مسلحی که وضعیت کشمکش را وخیم‌تر می‌کنند، جلوگیری کند. در این اوضاع، این گروه گزینه چندانی ندارد و نتیجه آن، رویارویی تمام‌عیار با اسرائیل خواهد بود. در نتیجه، حملات علیه اهداف حماس یا سایر اهداف در غزه نه‌تنها به بازدارندگی منجر نمی‌شود، بلکه نتیجه و تأثیری کاملاً عکس دارد. نکته دیگری که رهبران حماس خواهان آن هستند، تمایل به نمایش خود به‌عنوان تعامل‌کننده است و علیه گروه‌های فلسطینی که خواهان تعامل با اسرائیل به‌تنهایی هستند، اقدام می‌کند.

در پایان مقاله آمده است: حماس به‌طور مداوم و مؤثر عمل کرده است و به‌نظر می‌رسد منافع مشترکی با اسرائیل در حفظ امنیت و پرهیز از کشمکش داشته باشد. این موضوع در سخنان یک ماه گذشته فرمانده لشکر غزه مشهود بود که گفت حماس به نیروهای دفاعی اسرائیل اجازه داده است در حدود صد متری داخل مرزهای غزه عملیات انجام دهد. قاعده قدیمی و آشنایی که سایر گروه‌های فلسطینی از آن در زمان ضعیف بودن حماس سود می‌برد، این بار نیز درست از آب درآمد. کمیته‌های مقاومت مردمی که رابطه پیچیده‌ای با حماس و نیز جهاد اسلامی و سایر گروه‌های سلفی دارند، حماس را به چالش می‌کشند و معتقدند حماس جنگ با اسرائیل را به دلیل افسون و جاذبه قدرت رها کرده است. نتیجه این است که حماس برخلاف میل خود، بار دیگر به رویارویی نظامی کشیده شود که در واقع تلاشی نیز خواهد بود برای برون‌رفت از انزوایی که طی بیش از یک سال اخیر گریبانگیرش شده است. مقامات اطلاعاتی ارشد اسرائیل از تجربه گذشته خود درس گرفته‌اند که الگوی حمله علیه اهداف در غزه لزوماً رهبران این جنبش را تشویق نمی‌کند تا از خشونت‌های سایر گروه‌های فلسطینی جلوگیری کند. درک رفتار اسرائیل لزوماً باید با افزودن مؤلفه مهم دیگری همراه باشد و آن، توجه به اذهان عمومی جامعه اسرائیل در مورد واکنش به حملات از غزه است.  

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.