علت افزایش سفرهای مقامات سعودی به پاکستان

پایگاه اینترنتی داون در مقاله‌ای به تأثیر نقش‌آفرینی پاکستان در روابط ایران و عربستان پرداخت و نوشت: ...

 

پایگاه اینترنتی داون 26 ژانویه 2014 (6 بهمن) در مقاله‌ای به تأثیر نقش‌آفرینی پاکستان در روابط ایران و عربستان پرداخت و نوشت: به‌تازگی شماری از مقامات بلندپایه عربستان به پاکستان سفر کردند. سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان، نیز 7 ژانویه به این کشور سفر کرد. گفته می‌شود که طی شش سال گذشته این عالی‌رتبه‌ترین مقام سعودی بوده که به پاکستان سفر کرده است. روز دوشنبه،‌ سلمان بن‌سلطان، یکی دیگر از شاهزادگان سعودی که معاون وزیر دفاع کشورش است، برای دیدار با نخست‌وزیر و رئیس ستاد کل ارتش پاکستان در اسلام‌آباد حضور داشت. گمانه‌زنی‌های بسیاری در مورد ماهیت واقعی این دیدارها وجود داشته است؛ از جمله تمایل سعودی‌ها به کمک‌گیری از پاکستان برای آموزش شورشیان سنی. آنچه مشخص است اینکه نواز شریف از اعتماد سعودی‌ها بهره‌مند است و این دیدارها نشان‌دهنده گرم شدن مجدد روابط ریاض و اسلام‌آباد است. نکته‌ جالب توجه اینکه سعودی‌ها روابط سردی با دولت آصف زرداری داشتند.

در ادامه مقاله آمده است: به منظور سنجش میزان اعتماد سعودی‌ها به آقای شریف، باید این نقل قول را از شاهزاده ولید بن‌طلال، از خاندان ‌سعودی، در مصاحبه با نشریه وال‌استریت ژورنال مدنظر قرار دهیم که «نواز شریف، به‌طور ویژه شخصیت مطلوب عربستان سعودی در پاکستان است.» نجم‌الدین شیخ، وزیر خارجه سابق، چنین استنباط می‌کند که گفت این دیدارهای شخصیت‌های ارشد سعودی‌ مسیر جدی در روابط میان دو کشور ایجاد می‌کند. وی می‌گوید:‌ «این دیدارها اهمیت بسیاری دارد. این دیدارها پس از مدت‌ها در حال انجام است. سعودی‌ها همواره گفته‌اند که رابطه ویژه‌ای با پاکستان دارند. آن‌ها پاکستان را خط دوم دفاعی و به‌ویژه در دوره‌های دشواری می‌دانند.» با وجود این، با توجه به تنگناهای کنونی پاکستان در مواجهه با ستیزه‌جویی‌های فرقه‌گرایانه، این نکته مهم است که سرتاج عزیز، مشاور امور خارجی و امنیت ملی نخست‌وزیر گفت که پاکستان به‌منظور مقابله با فرقه‌گرایی، از سعودی‌ها کمک خواسته است.

در پایان مقاله آمده است: یک دیپلمات ارشد نیز گفت معتقد است حداقل پنجاه درصد مدرسه‌های دینی در پاکستان به‌طور مستقیم مورد حمایت مالی آل‌سعود و حامیان این حکومت است. در صورتی که حتی بخشی از این برآورد درست باشد، سعودی‌ها می‌توانند به طور گسترده‌ای با قطع کمک‌های مالی به این مدرسه‌های مروج افراط‌گرایی و فرقه‌گرایی، در راستای کاهش افراط‌گرایی در پاکستان نقش‌آفرینی کنند. آن‌ها در این زمینه نفوذ گسترده‌ای دارند. میزان مداخله و توانایی سعودی‌ها در قطع حمایت مالی از مدرسه‌های دینی دارای گرایش افراط‌گرایانه، موضوعی قابل بحث است؛ اما این موضوع درست است که سعودی‌ها و علمای ایرانی نفوذ بسیاری به ترتیب در میان سنی‌ها و شیعیان پاکستان دارند. برای نمونه، رهبر ایران به‌عنوان مرجع تقلید، توهین به شخصیت‌های مقدس سنی‌ها را ممنوع و حرام اعلام کرده است. چنین اظهارات سازنده‌ای از سوی علمای ایرانی و سعودی‌ می‌تواند مطلوب باشد؛ البته در صورتی که چنین دیدگاه‌هایی در مساجد و مدارس دینی‌ پاکستان تبلیغ شود.

تحلیل‌:به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، سعودی‌ها نقش مهمی در افراط‌گرایی و ترویج اختلافات مذهبی در پاکستان دارند و این کار را نیز در سایه حمایت‌های مالی از مدرسه‌های دینی پاکستان و ترویج اعتقادات ضاله وهابیت در این کشور و همچنین حمایت‌های تسلیحاتی و مالی از گروه‌های ترویستی و جنایتکاری چون؛ سپاه صحابه، جنگوی و... انجام می‌دهند. راه‌اندازی معضل طالبان در افغانستان و امروزه القاعده در جهان اسلام، برخاسته از همین حمایت‌های فکری و مادی سعودی‌ها است. اگر سعودی‌ها خواستار گرم شدن روابط با پاکستان هستند، مهم‌ترین اقدام آنان باید قطع حمایت‌های مالی و تسلیحاتی از گروه‌های تندرو مذهبی و تروریستی در این کشور باشد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.