سال 2014: ظهور تهدید جهاد جهانی علیه اسرائیل

روزنامه هاآرتص در مقاله‌ای به تهدیدات نوظهور در محیط امنیتی رژیم صهیونیستی در سال 2014 پرداخت و نوشت:...

 

روزنامه هاآرتص 2 فوریه 2014 (13 بهمن) در مقاله‌ای به تهدیدات نوظهور در محیط امنیتی رژیم صهیونیستی در سال 2014 پرداخت و نوشت: این هفته شخصیت‌های نظامی ارشد اسرائیل[رژیم صهیونیستی] سخنرانی‌هایی داشته‌اند که برخی از نکات کلیدی این سخنرانی‌ها تشریح می‌شود. در صورتی که یکی از دشمنان اسرائیل حمله غافلگیرانه‌ای علیه این کشور[رژیم غاصب] کند، دستگاه دفاعی احتمالاً آمادگی کامل ندارد. این هفته نشست‌های بسیاری در اسرائیل، برگزار شد. سرلشکر آویو کوچاوی، مدیر اطلاعات نظامی اسرائیل در نشستی که مؤسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل برگزار کرده بود، سخنرانی کرد. در نشست هرتزلیا نیز سرلشکر بنی‌گانتز، رئیس ستاد ارتش و معاونش سخنرانی کردند. سرلشکر امیر اشل، فرمانده نیروی هوایی، نیز یکی از سخنرانان مؤسسه مطالعات راهبردی هوا و فضای فیشر بود. گانتز یک سال پیش در نشست مؤسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل گفت: «نقطه کانونی ما در این دوره و در کل، ایران خواهد بود.» اما این هفته رئیس ستاد ارتش کمتر به طرح هسته‌ای ایران پرداخت. سرلشکر اشل به روند مثبت در بازرسی‌های آژانس از ایران اشاره کرد. سرلشکر کوچانی نیز محتاطانه گفت: «طرح هسته‌ای (ایران) ادامه دارد؛ اما روند آن کند شده است. اکنون باید منتظر بمانیم و ببینیم آیا روند دیپلماتیک مؤثر واقع خواهد شد.»

در ادامه مقاله آمده است: تنها وزیر دفاع دیدگاهی گسترده‌تر و بد‌بینانه داشت. سرلشکر یعلون گفت که توافق‌نامه ژنو در نوامبر گذشته «فرصت تاریخی ازدست‌رفته» است. وی تشریح کرد که «ایرانی‌ها جامعه بین‌الملل را فریب داده‌اند. هدفشان تقویت و تحکیم خود در نقطه آغازین است که در واقع به آن‌ها اجازه خواهد داد در زمانی دلخواه به قدرتی هسته‌ای بدل شوند. رژیم ایران با دیدگاه آخرالزمانی تهدید نخست ثبات منطقه‌ای و جهانی است.» تهدید نظامی علیه ایران در حال حاضر جزو گزینه‌ها نیست. اسرائیل تا روشن شدن نتیجه توافق‌نامه ژنو در موضع انتظار قرار خواهد داشت. این هفته کانون سخنان در مورد تهدیدات علیه اسرائیل به جهاد جهانی مربوط می‌شد. ده‌ها هزار تروریست از سازمان‌های جهادی (عمدتاً مرتبط با القاعده) در حال حاضر نه‌تنها در سوریه، بلکه در لبنان و صحرای سینا مستقر هستند. سرلشکر کوچانی متذکر شد که برخی از داوطلبان جهانی از اروپا، شمال آفریقا و استرالیا آمده‌اند. سرلشکر یعلون نیز گفت که این تهدید رو به گسترش باید در مقیاس‌های مناسب بررسی شود. در این مرحله، گروه‌های افراط‌گرا تنها بر سرنگونی رژیم‌های عربی متمرکز هستند. موضوعی که به طور ضمنی در سخنان وی مشهود بود، این نکته بود که دشمنی آن‌ها با اسرائیل در مراحل بعدی مشهودتر و ملموس‌تر خواهد شد. وزیر دفاع متذکر شد که اسرائیل دو بار در واکنش به پرتاب راکت‌های کاتیوشا از لبنان احتیاط به خرج داد تا در دام توطئه سازمان‌های جهادی سنی نیفتد که در واقع آن‌ها می‌خواستند جرقه جنگ اسرائیل و حزب‌الله را بزنند و اسرائیل را به جنگ علیه حزب‌الله تحریک کنند.

در پایان مقاله آمده است: تمام سخنرانان، این تحولات عربی را ترکیبی از تهدیدات و فرصت‌ها برای اسرائیل توصیف کردند. فرمانده نیروی هوایی گفت: «نیروی دفاعی اسرائیل با هدف افزایش بودجه، تهدیدها را تشدید نمی‌کند و گسترش نمی‌دهد... درگیری محور شیعیان افراطی و نیروهای جهادی سنی و در مقابل نگرانی کشورهای سنی میانه‌روتر از این روند (مصر، اردن و برخی کشورهای خلیج‌فارس) فضای همگرایی منافع با اسرائیل ایجاد می‌کند. گانتز متذکر شد که «در مورد پیش‌بینی آینده سوریه باید گفت که در هر صورت، شرایط منفی خواهد بود... پیروزی هر یک از طرف‌های درگیر (بشار اسد یا سازمان‌های سنی افراط‌گرا) برای اسرائیل مطلوب نخواهد بود. با وجود این، آقای گانتز نتیجه‌ای منطقی از تحلیل خود بیان نکرد؛ برای نمونه، می‌توانست تشریح کند اسرائیل احتمالاً تمایل دارد این کشمکش با وجود خطراتی که ثبات منطقه‌ای را تهدید می‌کند، ادامه داشته باشد. به‌علاوه، وضعیت فلسطینی‌ها، امنیت سایبری و بودجه دفاعی از جمله مطالب مطرح در این سخنرانی‌ها بود.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.