اوباما نباید به ایران اعتماد کند

پایگاه اینترنتی فاکس‌نیوز در مقاله‌ای به سیاست‌های خاص اوباما در قبال برنامه هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت:...

 

پایگاه اینترنتی فاکس‌نیوز 4 فوریه 2014 (15 بهمن) در مقاله‌ای به سیاست‌های خاص اوباما در قبال برنامه هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت: پیشنهاد باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، در ژنو برای اعضای دائم شورای امنیت این بود که به ایران اجازه داده شود سطحی از غنی‌سازی را انجام دهد؛ اما این پیشنهاد، ناقض قطعنامه‌های قبلی سازمان ملل است که از جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد «تمام» فعالیت‌های غنی‌سازی خود را متوقف کند. اعضای دائم شورای امنیت به منظور پرهیز از نقض قطعنامه‌های کنونی این شورا باید از تمام اعضا بخواهند به تضعیف و بی‌اعتبار شدن درخواست‌های قبلی رأی دهند؛چهار دور تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران و سایر قعطنامه‌ها که بر تعلیق کامل تمام فعالیت‌های غنی‌سازی تأکید دارند؛ از جمله تعلیق تحقیق و توسعه و سپس تأیید کامل تعلیق پیش از آنکه گفت‌وگوها در مورد راه‌حل دیپلماتیک دائمی آغاز شود.

در ادامه مقاله آمده است: این زنجیره اقدامات، اهمیت راهبردی داشت و در واقع به منظور اعتمادسازی بین‌المللی در مورد کشوری پنهان‌کار با گذشته‌ای فریب‌آمیز صورت می‌گرفت؛ اما در ژنو، گروه دیپلماتیک باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، اقدامات گذشته را کنار گذاشت و تردیدها در مورد ایران را رها کرد. وی بدون در نظر گرفتن و تحقق درخواست‌های سازمان ملل، گفت‌وگوهای دیپلماتیک را پیشنهاد کرد. پیشنهاد آن‌ها قطعنامه‌های کنونی شورای امنیت را نقض کرد و به جمهوری اسلامی اجازه داد حتی پیش از آغاز گفت‌وگوها، غنی‌سازی را تعلیق کامل نکند. باراک اوباما و تیمش پا را فراتر نهادند و موافقت کردند که بدون پیش قدم شدن ایران،‌ تحریم‌ها کاهش یافت و امتیازاتی به ایران داده شد. باراک اوباما با این اقدامات و اطمینان خود نشان داد که فردی ساده‌انگار است. درخواست‌های قبلی شورای امنیت سازمان ملل مشخص است. به طور کلی،‌ سیاست خارجی اوباما منزجرکننده و غیرعاقلانه است و این نکته را برجسته می‌کند که وی در تدوین راهبرد امنیت ملی واقعی ناکام بوده است.

در پایان مقاله آمده است: دوستان و متحدان ما نمی‌توانند روی ما حساب کنند و دشمنان ما نیز از ما نمی‌ترسند. امروز تمرکز نداشتن و بی‌توجهی اوباما به بحران سوریه و مسئله ایران، ناامیدکننده است. باراک اوباما در زمان نامزدی ریاست‌جمهوری، جورج بوش را به دلیل عدم کسب تأییدیه کافی بین‌المللی برای جنگ عراق در قطعنامه 1441 به باد انتقاد گرفت؛ این در حالی است که باراک اوباما خود نتوانست نظر روسیه را در مورد بحران سوریه به سیاست‌های آمریکا نزدیک کند. دکترین اوباما نخستین راهبرد ریاست‌جمهوری در تاریخ است که به طور انحصاری بر حرف و اجرا نشدن سیاست‌ها متکی است. اوباما وضعیتی را در جهان به وجود آورده که کشورها بدون اینکه به نتایج اقدامات خود توجه کنند، آمریکا را نادیده می‌گیرند و کم‌اهمیت می‌شمرند. بسیار بد است که عربستان سعودی حتی خواهان داشتن کرسی در شورای امنیت نیست. در مورد ایران ما نباید قاطع نبودن و ضعف اوباما را بپذیریم. ما باید درخواست کنیم اوباما محاسبات سیاسی خود را کنار بگذارد.

تحلیل‌:انتقاد نویسنده یادداشت فوق به اوباما از این حیث که متوجه اوباما باشد، درست نیست؛ بلکه از این جهت درست است که متوجه حرکت چند سال آمریکا باشد. در واقع چالش‌های متعدد سیاست‌های استکباری، ناشی از جوهره این سیاست‌ها است که در حال رقم زدن سرنوشت محتوم برای آمریکا است و به یک فرد بازنمی‌گردد؛ بلکه برآمده از نفس اندیشه استکباری است.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.