دیدگاه سه تحلیل‌گر درباره انقلاب اسلامی

انقلاب اسلامی بزرگ‌ترین نقش را در بیداری ملت‌های اسلامی ستمدیده در کشورهای عربی ایفا کرد که این الهام‌بخشی در نیروهای مقاومت اسلامی در لبنان و فلسطین تبلور یافته است.

 

«الهامیا الملیجی» پژوهشگر مؤسسه مصری الاهرام، در گفت‌وگو با پایگاه بصیرت (20/11/92) به بهانه سالروز پیروزی انقلاب اسلامی درباره تأثیر انقلاب اسلامی ایران بر قیام‌های جهان عرب گفته است: انقلاب اسلامی بزرگ‌ترین نقش را در بیداری ملت‌های اسلامی ستمدیده در کشورهای عربی ایفا کرد که این الهام‌بخشی در نیروهای مقاومت اسلامی در لبنان و فلسطین تبلور یافته است. وی در ادامه تأکید کرد که بیداری اسلامی در منطقه، برگرفته از روح ظلم‌ستیزی انقلاب اسلامی ایران است و تحولات کشورهای عربی علیه حاکمان طاغوتی و سرسپرده به دشمن صهیونیستی بود که مانند شاه ایران بودند.

در مصاحبه‌های اختصاصی دیگر این پایگاه با شخصیت‌های عرب، «ممدوح غالب بری» پژوهشگر و مدرس علوم سیاسی، نیز در این باره گفته است کسی که فکر کند انقلاب اسلامی در منظومه اندیشه سیاسی اهل سنت تأثیر نداشته، جاهل و متعصب است؛ به طوری که این تأثیر در همراهی نکردن اهل سنت با رژیم‌های استبدادی و رخ دادن انقلاب و مقاومت در مقابل این رژیم‌ها در سال‌های گذشته تبلور یافت. وی همچنین اضافه کرد: من معتقدم که اخوان‌المسلمین کمی اشتباه کردند، زیرا نتوانستند هنگامی که در رأس حکومت قرار گرفتند، به‌خوبی با ایران ارتباط برقرارکنند و به برخی از معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی برای تحقق اهداف خود دل بسته بودند که منجر به وضعیت کنونی آن‌ها شده است. «خالد داود» نویسنده اردنی نیز با تمجید از نقش رهبری در انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با این پایگاه می‌گوید: ایستادگی ملت و رهبری ایران، این کشور را حامی قوی برای ملت فلسطین و دیگر ملت‌های مظلوم قرار داده است؛ اما لابی صهیونیست و برخی از رژیم‌های ارتجاعی عرب، این انقلاب را یک فاجعه و تهدید واقعی برای نظام‌های مستبد خود محسوب می‌کنند و همه تلاش خود را از ابتدای انقلاب تا‌کنون برای شکست آن به کار بسته‌اند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.