واشنگتن‌پست: فراز و فرودهای روابط ایران و القاعده

روزنامه واشنگتن‌پست در مقاله‌ای به طرح ادعای حضور یکی از اعضای ارشد القاعده در ایران پرداخت و نوشت: ...

 

روزنامه واشنگتن‌پست 15 فوریه 2014 (۲۶ بهمن)‌در مقاله‌ای به طرح ادعای حضور یکی از اعضای ارشد القاعده در ایران پرداخت و نوشت: یک عضو ارشد القاعده و دارای روابط نزدیک با رهبر کنونی این گروه تروریستی، ایران را ترک کرده است. به گفته مقامات اطلاعاتی سابق و کنونی آمریکا، این فرد پس از حمله نیروهای آمریکایی به افغانستان در سال 2001 به ایران گریخته و سال‌ها در این کشور زندگی کرده است. «ثروت شهاته» مظنونی است که ایران را ترک کرده و این مسئله سؤال‌هایی را درباره انگیزه‌های ایران از اجازه به اعضای القاعده برای خروج از این کشور مطرح می‌کند. مقامات آمریکایی گفتند که این عضو القاعده مصری‌تبار و پنجاه‌وسه ساله است که معاون ایمن‌الظواهری، رهبر کنونی القاعده در زمان ریاست وی بر جهاد اسلامی مصر و پیش از پیوستن رسمی وی به نیروهای اسامه بن‌لادن در سال 1998 بوده است.

در ادامه مقاله آمده است: پس از حملات یازدهم سپتامبر 2001، تعدادی از نیروهای القاعده از جمله برخی از اعضای ارشد آن به ایران گریختند. هرگز مشخص نشده که در زمان حضور در ایران چقدر آزادی عمل داشته‌اند؛ اما برخی از آن‌ها ظاهراً از چنین آزادی عملی برخوردار بوده‌اند. طی دو سال گذشته، تعدادی از اعضای برجسته القاعده ایران را ترک کرده‌اند. در یک سند فوق سری آمریکا که ادوارد اسنودن، کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا، آن را فاش کرده، آمده است که سیزده عضو ارشد القاعده در ایران به سر می‌برند. از جمله آن‌ها محفوظ الولید، شخصیت ایدئولوژیک القاعده مشهور به ابوحفص الموریتانی است که در سال 2012 به کشورش، موریتانی، بازگشت.

در پایان مقاله آمده است: در این سند فوق سری آمده است که ثروت شهاته طراح عملیاتی باتجربه است که در میان مقامات ارشد القاعده مورد احترام است. مشخص نیست که چه زمانی شهاته ایران را ترک کرده‌، اما یک مقام سابق آمریکا گفت این فرد به لیبی رفته است. سازمان سیا از بحث در مورد مکان شهاته امتناع کرد. بروس هافمن، استاد مطالعات امنیتی در دانشگاه جورج‌تاون، گفت: «مقامات و کارشناسان آمریکایی و ضدتروریسم در مورد دلیل خروج این اعضای القاعده مطمئن نیستند... از نظر من یک معماست.» ست جونز، تحلیل‌گر مؤسسه رند، می‌گوید که «روابط میان القاعده و ایران پیچیده است. در یک مورد، سازمان سیا حتی با ایران در مورد یک مبادله صحبت کرده که در ازای تحویل اعضای القاعده، ایران نیز برخی از مخالفان خود را که در عراق مستقر هستند، تحویل بگیرد... اما هرگز به جایی نرسیده است؛ احتمالاً ایرانی‌ها فرصت سرمایه‌گذاری بر میهمانان پرارزش خود را از دست داده‌اند... تصور می‌کنم منطق راهبردی برای حفظ این اعضای القاعده به مرور زمان کاهش یافته است.»

 

تحلیل‌:به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها که متوجه سختی ادامه روند مذاکرات هسته‌ای با ایران شده‌اند، در تلاشند تا راه‌هایی را برای هموار کردن این مسیر بیابند. انتشار اخباری مشابه آنچه که در متن فوق آمده، بیانگر راه‌انداختن خط جدید تبلیغاتی علیه ایران است تا شاید با افزایش فشار بر ایران، برای آمریکا گشایشی در مذاکرات هسته‌ای ایجاد شود. اگر آمریکایی‌ها واقعاً با القاعده مشکل دارند و به‌دنبال استفاده ابزاری از آن نیستند، باید با القاعده‌ایی‌هایی که در سوریه حضور دارند و جنایت‌ آفرینند مقابله کنند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.