موافقان و مخالفان: کارنامه شش‌ماهه حسن روحانی

پایگاه اینترنتی کریستین ساینس مانیتور در مقاله‌ای به سیاست‌های داخلی ایران در دوران ریاست‌جمهوری حسن روحانی پرداخت و نوشت: ...

پایگاه اینترنتی کریستین ساینس مانیتور 17 فوریه 2014 (28 بهمن) در مقاله‌ای به سیاست‌های داخلی ایران در دوران ریاست‌جمهوری حسن روحانی پرداخت و نوشت: حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، با گذشت حدود شش ماه از ریاست‌جمهوری خود تلاش می‌کند حامیان خود را که از سرعت کند اصلاحات ناامید شده‌اند، آرام کند. حسن روحانی سال 2013 با شعار «تدبیر و امید» در انتخابات پیروز شد و موجی از امید و انتظار را برای تغییرات فرهنگی و سیاسی در ایران برانگیخت؛ اما این روحانی میانه‌رو پس از شش ماه خود را در میانه دیدگاه‌های اصلاح‌طلبان دلسرد شده از روند آرام تغییرات و محافظه‌کاران تندرویی می‌بیند که خط‌مشی و دستورکار آقای روحانی را با خطر شروع فتنه همسو می‌بینند و نسبت به آن هشدار می‌دهند. میزان انتقادات اردوگاه‌های مخالف به حدی زیاد بوده‌ است که سبب شد رهبر ایران بر صبر و حمایت تأکید کند.

در ادامه مقاله آمده است: رهبر ایران در سخنرانی 8 فوریه برای فرماندهان نیروی هوایی گفت که «کمتر از چند ماه از آمدن دولت جدید گذشته است... به مسئولان باید فرصت داده شود با قدرت جلو روند. منتقدان باید در قبال دولت از خود تحمل نشان دهند.» بیشتر موفقیت روحانی ممکن است در نهایت به مدیریت انتظارات حامیان ناشکیبای وی بستگی داشته باشد؛ انتظاراتی که وی با وعده‌های انتخاباتی خود به وجود آورد. صادق خرازی، سفیر سابق و مدیر پایگاه ایران دیپلماسی می‌گوید: «هنگامی که آقای روحانی به قدرت رسید، در آن هنگام مسئله‌ پیش روی خود را درک نمی‌کرد... وی می‌خواست نظام اقتصادی، نظام صنعتی، نظام فرهنگی، نظام آموزشی، نظام خدماتی و نظام سیاسی و همه چیز را بازسازی کند. هشت سال (دوران احمدی‌نژاد) فاجعه‌آمیز بود.» امیر محبیان، تحلیل‌گر محافظه‌کار، مشاور و سردبیر نزدیک به رهبر ایران، می‌گوید: «شما باید بگویید می‌توانیم برخی مسائل را حل کنیم، نه تمام مسائل را.» تغییراتی که تاکنون روحانی به وجود آورده است، عبارتند از: اقتصادی باثبات‌تر، روزنامه‌هایی جسورتر و آزادی بیشتر در عرصه موسیقی. بسیاری از مخالفان سیاسی برجسته پیش از سفر آقای روحانی به نیویورک در سپتامبر گذشته آزاد شدند و پیش‌نویس سند موسوم به «منشور حقوق شهروندی» نیز تهیه شد. با وجود برخی نگرانی‌ها، جو خوش‌بینی در میان هواداران روحانی وجود دارد.

در پایان مقاله آمده است: فیس‌بوک و توئیتر همچنان به طور رسمی مسدود هستند. میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد سابق انتخابات ریاست‌جمهوری، همچنان در حبس خانگی به سر می‌برند. روزنامه‌نگاری که برای یکی از بزرگ‌ترین روزنامه‌های ایران فعالیت می‌کند و نخواست نامش فاش شود، گفت: آقای روحانی پس از بی‌سواد خواندن منتقدان گفت‌وگوهای هسته‌ای، خشم برخی را برانگیخت.» این روزنامه‌نگار تشریح کرد که سبد کالای توزیعی دولت به ایجاد صفوف طویل و هجوم مردم برای دریافت آن منجر شد و سبب شد این تصور به وجود بیاید که ایران به «کشور گدایان» تبدیل شده است.

تحلیل‌: این پایگاه آمریکایی سعی دارد که سقف خواسته‌های مردم را فقط به حوزه‌های فرهنگی و رسانه‌ای محدود کند؛ از این رو می‌خواهد مسدود بودن فیس‌بوک و توئیتر و حبس خانگی سران فتنه را جزو خواسته‌های مردم ایران جا بزند، حال آنکه این موضوعات با واقعیات موجود ایران همخوانی ندارد و مردم از دولت حل برخی مشکلات اقتصادی و مهار تورم و... را با حفظ تمام حقوق هسته‌ای خود می‌خواهند؛ که نظرسنجی خود دولتی‌ها چند ماه پیش نیز مؤید این موضوع بود. آزادی بیشتر در عرصه موسیقی یا مطبوعات شاید خواست گروهی خاص و محدود باشد، اما دغدغه اصلی و مهم امروز ایران نیست، بلکه تلاش دشمن برای جابه‌جا کردن اولویت‌های ملت است.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.