دفاع یک زنجیره‌ای از زنجیره‌ای دیگر!

«ماشاء‌الله شمس‌الواعظین» سردبیر روزنامه‌های توقیف شده جامعه، توس، نشاط و عصرآزادگان در مصاحبه با بنگاه خبرپراکنی بی‌بی‌سی، مدعی شد که قوه قضائیه به‌دنبال بهانه‌ای برای توقیف روزنامه آسمان بوده است و گفت:...

 

«ماشاء‌الله شمس‌الواعظین» سردبیر روزنامه‌های توقیف شده جامعه، توس، نشاط و عصرآزادگان در مصاحبه با بنگاه خبرپراکنی بی‌بی‌سی، مدعی شد که قوه قضائیه به‌دنبال بهانه‌ای برای توقیف روزنامه آسمان بوده است و گفت: این روزنامه بسیار محتاطانه عمل می‌کرد که شاید بتواند ماندگار باشد، اما قوه قضائیه «دنبال بهانه» توقیف روزنامه بود.

 وی به بی‌بی‌سی فارسی گفت: «هر زمان که قوه مجریه به دست نیروهای میانه‌رو، اصلاح‌طلب یا شبه‌اصلاح‌طلب می‌افتد، قوه قضائیه در برخوردها فعال‌تر می‌شود.»

 شمس‌الواعظین «سرکوب صداهای آزاد، مستقل و نیمه‌مستقل» را دلیل اصلی توقیف روزنامه آسمان عنوان کرد. در حالی که «محمد قوچانی» سردبیر روزنامه آسمان در پی توقیف این روزنامه، انتشار مطلبی درخصوص حکم قصاص را ناشی از یک اشتباه فنی خواند و از مخاطبان این روزنامه عذرخواهی کرد، شمس‌الواعظین در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی فارسی گفت اگر جای سردبیر روزنامه آسمان بود، حتی عذرخواهی هم نمی‌کرد، چراکه دلیل اصلی توقیف، نوشتن درباره قصاص نیست!

 قوچانی که چندی پیش و بنابر اخبار منتشر شده در رسانه‌ها برای انتشار یک رپورتاژ آگهی مبلغ چهارصد میلیون تومان از بودجه دولتی دیپلماسی عمومی دریافت کرد، در یادداشت «کدام روزنامه؟ کدام اعتدال» به فقر نظری و فقدان تئوری در دولت یازدهم اشاره کرد و نوشت که آسمان قصد نظریه‌پردازی برای دولت دکتر روحانی را دارد تا «برنامه سیاسی اعتدال» را با تکیه بر اصول «حقوق شهروندی» و «اقتصاد آزاد لیبرالی» شکل دهد!

تحلیل‌:یکی از مشکل‌های همیشگی مدعیان اصلاح‌طلبی، سر دادن شعار قانون‌گرایی و گریز عملی از آن بوده است. در حالی که قوچانی، سردبیر آسمان به اشتباه خود اذعان و بابت آن عذرخواهی کرده شمس‌الواعظین با ذهنیات مخدوش و سیاهش اصرار دارد موضوع را طور دیگری وانمود کند. باید از او پرسید آیا روزنامه آسمان تنها روزنامه همفکران وی است یا روزنامه‌های عدیده دیگری با خط فکری وی و همپالگی‌هایش وجود دارند که با همه رفتار گزنده و بعضاً مخالف منافع ملی همچنان به کارشان ادامه می‌دهند. امثال شمس‌الواعظین از حصارهای ذهنی خودساخته خارج نشده‌اند که چنین دیدگاه‌هایی دارند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.