موضع‌گیری تهدیدآمیز آمریکا در برابر ایران

روزنامه جروزالم‌پست در مقاله‌ای به دیدگاه‌های دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی در قبال برنامه هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت:...

 

روزنامه جروزالم‌پست 1 مارس (10 اسفند) 2014 در مقاله‌ای به دیدگاه‌های دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی در قبال برنامه هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت: جان کری، وزیر خارجه آمریکا در آستانه دیدار باراک اوباما و بنیامین نتانیاهو از تلاش آمریکا برای بهره‌گیری از راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز برای بحران هسته‌ای ایران پیش از گزینه جنگ سخن گفت. نتانیاهو و مقامات ارشد اسرائیل علناً از اختلاف خود با آمریکا بر سر مفاد توافق‌ دیپلماتیک با ایران سخن گفته‌اند و لحن آن‌ها در آستانه دیدار اوباما از اسرائیل تغییر نکرده است. در حالی که آمریکا ظاهراً با توانمندی‌های غنی‌سازی محدود در ایران موافقت کرده، نتانیاهو گفته است که جمهوری اسلامی باید از این توانمندی‌های محروم شود. نتانیاهو معتقد است توافق‌نامه نهایی باید برنامه‌های نظامی و برنامه موشک‌های بالستیک ایران را مد نظر قرار دهد که البته این موارد در دستورکار گفت‌وگوهای قدرت‌های جهانی با ایرانی‌ها نبوده است.

در ادامه مقاله آمده است: نتانیاهو استدلال کرده که این موشک‌ها تنها برای حمل کلاهک هسته‌ای ضروری هستند. جان کری، وزیر خارجه آمریکا این هفته از مواضع آمریکا دفاع کرده و گفته که پیش از جنگ علیه برنامه هسته‌ای ایران، اوباما این وظیفه را دارد که به عنوان شرایط و اختیارات خود راه‌حل مسالمت‌آمیز برای پایان این بحران را دنبال کند. آقای کری روز چهارشنبه به خبرنگاران در واشنگتن گفت که «ما ابتکار عمل را در دست گرفتیم و برای تشخیص اینکه آیا پیش از جنگ واقعاً راه‌حل مسالمت‌آمیزی وجود دارد یا خیر؟ تلاش کردیم» که البته اشاره وی به تلاش آمریکا در تحقق توافق‌نامه موقت با ایران بود. توافق‌نامه موقت شش ماه به طرف‌ها فرصت داده تا در مورد توافق‌نامه نهایی برای حل‌وفصل بن‌بست هسته‌ای ایران گفت‌وگو کنند. جان کری که در جنگ ویتنام افسر نیروی دریایی آمریکا بوده، گفت: «معتقدم در چارچوب اوضاع کنونی (و مطابق آنچه از ویتنام آموخته‌ام) پیش از آنکه شما جوانان را به جنگ بفرستید، باید مشخص کنید که آیا راه‌حل و گزینه بهتری وجود دارد یا خیر؟».

در پایان مقاله آمده است: اظهارات کری که با تهدید به جنگ آمیخته بود، درست پنج روز پیش از دیدار اوباما با نتانیاهو مطرح شد. کری به سناتورهای آمریکایی هشدار داد که تحریم‌های جدید علیه ایران به شکست گفت‌وگوها منجر می‌شود و چنین تاکتیکی به دلیل تضعیف روند دیپلماتیک به جنگ غیرقابل پیشگیری منجر می‌شود. در عین حال، در آستانه سفر نتانیاهو به امریکا، وی علاوه بر دیدار با اوباما قرار است در کنفرانس سیاسی سالیانه کمیته آمریکایی امور عمومی اسرائیل (آیپک) سخنرانی کند. مقامات دولتی آمریکا گفته‌اند که نتانیاهو می‌خواهد مسیر دیپلماتیک هرچه سریع‌تر طی شود. مطابق گزارش روز پنج‌شنبه نیویورک‌تایمز، اوباما با نتانیاهو در مورد روند صلح خاورمیانه و پذیرش چارچوب پیشنهادی در این مورد گفت‌وگو خواهد کرد.

تحلیل‌:به نظر می‌رسد مقامات آمریکا از دو موضوع: اول؛ فشارهای رژیم صهیونیستی و مخالفت آن‌ها با روند مذاکرات هسته‌ای و دوم؛ اشاره‌های گاه و بی‌گاه به موافقتشان با غنی‌سازی محدود در ایران، برای راضی کردن ایران به پذیرش امتیازهای حداقلی استفاده می‌کنند که ضروری است مقامات ایرانی مراقب باشند تا فریب این صحنه‌سازی را نخورند و بر مطالبات و امتیازهای حداکثری تأکید ورزند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.