سخنان ضدایرانی و ضدفلسطینی نتانیاهو در آیپک

خبرگزاری رویترز در مقاله‌ای به سخنرانی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در نشست سالانه آیپک در مورد ایران و فلسطین پرداخت و نوشت:...

 

خبرگزاری رویترز 5 مارس 2014 (14 اسفند) در مقاله‌ای به سخنرانی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در نشست سالانه آیپک در مورد ایران و فلسطین پرداخت و نوشت: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل[رژیم صهیونیستی]، روز سه‌شنبه به آمریکا و دیگر قدرت‌های جهانی هشدار داد که به ایران اجازه حفظ توانایی غنی‌سازی اورانیوم داده نشود و مصرانه از فلسطینی‌ها خواست در صورتی که خواهان صلح هستند، اسرائیل را به‌عنوان کشوری یهودی به رسمیت بشناسند. نتانیاهو یک روز پس از گفت‌وگو با اوباما در کاخ سفید، در سخنرانی خود در نشست آیپک (لابی طرفدار اسرائیل) از انتقاد صریح از باراک اوباما پرهیز کرد؛ اما بر اختلاف‌‌نظرهای جدی با وی، در مورد دیپلماسی هسته‌ای آمریکا در قبال ایران تأکید کرد. نتانیاهو با توجه به فشار برای نجات تلاش‌های صلح خاورمیانه با میانجی‌گری آمریکا، تأکید کرد آماده صلحی تاریخی با فلسطینی‌هاست؛ اما هیچ امتیازی را پیشنهاد نکرد.

در ادامه مقاله آمده است: یک مقام آمریکایی گفت: «اوباما روز دوشنبه به‌طور خصوصی به نتانیاهو فشار آورد به رفع اختلاف‌ها در هفته‌های آینده کمک کند.» نتانیاهو مخالفت جدی خود را با احتمال تحقق توافق‌ نهایی که در آن، همچنان ایران ظرفیت ساخت بمب هسته‌ای را داشته باشد، اعلام کرد و گفت که تمام این ظرفیت‌ها را باید از بین برد و فشار بر ایران باید افزایش یابد. وی افزود:‌ »متأسفانه قدرت‌های مهم جهانی در مورد دادن توانایی غنی‌سازی به ایران صحبت می‌کنند. امیدوارم آن‌ها چنین اقدامی انجام ندهند؛ زیرا این موضوع، اشتباهی بزرگ خواهد بود و ایران را به قدرتی در آستانه ساخت تسلیحات هسته‌ای تبدیل می‌کند.» نتانیاهو با مضمون تمایل به حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران به‌عنوان آخرین حربه و تأکید بر اصول مهم صلح با فلسطینی‌ها گفت که «من هر آنچه باید، در دفاع از کشور یهودی اسرائیل انجام خواهم داد.» اما نخست‌وزیر جنگ‌طلب اسرائیل که به مانع‌آفرینی در گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران متهم است، از تهدید مستقیم جمهوری اسلامی ایران امتناع کرد.

در پایان مقاله آمده است: نتانیاهو در مورد فلسطینی‌ها گفت که خواهان توافق با آن‌هاست. اسرائیل گفت‌وگوهای صلح با فلسطینی‌ها را ماه ژوئیه با کمک آمریکا آغاز کرد. نتانیاهو گفت که «زمان آن رسیده که فلسطینی‌ها نفی تاریخ را متوقف کنند. درست همان‌طور که اسرائیل آماده به رسمیت شناختن کشور فلسطینی است، فلسطینی‌‌ها باید آماده به رسمیت شناختن کشوری یهودی باشند.» در عین حال، نتانیاهو صلح را پاداش و مزیتی برای اسرائیل و کشورهای متخاصم عربی خواند و گفت که صلح به شکوفایی در منطقه منجر خواهد شد؛ استدلالی اقتصادی که می‌تواند مخالفت تندروهای اسرائیلی را در صورت تحقق توافق با فلسطینی‌ها کاهش دهد. یک مقام دولت اوباما گفت که «این از معدود مواردی است که وی برای توافق صلح دیدگاهی مثبت ارائه کرد.» هرچند نفوذ آیپک همچنان قوی است؛ اما تلاش می‌کند که نشان دهد اثرگذاری خود را پس از مخالفت کاخ سفید با تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران در کنگره از دست نداده است. نتانیاهو در سخنرانی خود، فعالان طرفدار فلسطین را برای منزوی‌سازی اسرائیل از طریق جنبش فشار و تحریم خرید کالاهای اسرائیلی محکوم کرد. این جنبش در اروپا پیشرفت‌هایی داشته، اما در آمریکا تأثیر چندانی نداشته است.

تحلیل‌:نتانیاهو با تکرار مخالفتش با مذاکرات هسته‌ای، به‌گمان خود برای غربی‌ها زمینه‌ و فرصت فشار بیشتر بر ایران را فراهم می‌کند، اما غربی‌ها و به‌ویژه آمریکا با آگاهی از خطوط قرمز ایران، احتیاط می‌کنند تا مواضع افراطی نتانیاهو در روند مذاکرات اخلال ایجاد نکند. آگاهی از این امر باید موجب شود تا مسئولان ایرانی با اقتدار بیشتر حقوق مسلم ایران را در مذاکرات دنبال کنند. تمایل امروز نتانیاهو برای به نتیجه رساندن مذاکرات سازش، بر خلاف گذشته که به آن بی‌اعتنا بود، ناشی از وضعیت بحران‌زده منطقه‌ است که گمان می‌کنند موقعیت فلسطینی‌ها تضعیف شده حال آنکه طرف صهیونیست‌ها ملت ستمدیده فلسطین هستند نه رهبران سازشکار و سست‌عنصر؛ از این رو با وجود تلاش‌های موجود، احتمال سازش ضعیف به نظر می‌رسد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.