عدم تأثیر تنش با روسیه بر همگرایی علیه ایران

روزنامه جروزالم‌پست در مقاله‌ای به تأثیر تنش کنونی روسیه و غرب (که به‌دلیل بحران اوکراین به‌وجود آمده) بر روند گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران پرداخت و نوشت: ...

 

روزنامه جروزالم‌پست 10 مارس 2014 (19 اسفند) در مقاله‌ای به تأثیر تنش کنونی روسیه و غرب (که به‌دلیل بحران اوکراین به‌وجود آمده) بر روند گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران پرداخت و نوشت: روسیه نقش کلیدی در حفظ همگرایی بین‌المللی در برابر برنامه هسته‌ای ایران ایفا می‌کند. وزیر خارجه آمریکا روز جمعه گفت: «تحریم‌ها علیه روسیه به دلیل تهاجم نظامی به اوکراین بر وحدت و یکپارچگی میان دو قدرت جهانی در گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران تأثیر نخواهد گذاشت.» جن پساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، به خبرنگاران گفت که آمریکا نگران نیست که این دو مسئله بر هم تأثیر بگذارند. وی گفت: «ما در تمام مسائل با روسیه اتفاق نظر نداریم... اما روسیه به نفع آمریکا وارد گفت‌وگوهای (هسته‌ای با ایران) نشده است. همچنین آن‌ها علناً در مورد نگرانی‌های خود در مورد دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای سخن گفته‌اند.»

در پایان مقاله آمده است: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تشریح کرد: «ما کاملاً انتظار داریم و شواهد هفته گذشته این موضوع را نشان می‌دهد که آن‌ها شریک فعال در میز مذاکره باقی خواهند ماند.» روسیه در حفظ همگرایی بین‌المللی در مورد برنامه هسته‌ای مشکوک ایران و ابعاد نظامی احتمالی برنامه غنی‌سازی این کشور، نقش کلیدی ایفا کرد.» دولت‌های چین و روسیه در شورای امنیت سازمان ملل، اقدامات حمایتی در محکومیت برنامه هسته‌ای ایران صورت داده‌ و تداوم آن را مورد تحریم قرار داده‌اند. با وجود این، نشانه‌هایی مربوط به کاهش جدیت در آن سیاست وجود دارد؛ زیرا روسیه طی زمستان امسال، سواپ یا تبادل نفت در برابر کالا را در روابط تجاری با ایران مدنظر قرار داد که در واقع این اقدام، دور زدن (یا حتی نقض مستقیم) تحریم‌های اجرایی آمریکا، سازمان ملل و اتحادیه اروپا به شمار می‌رود. آمریکا نیز در موضع‌گیری خود علیه این اقدامات گفت که روسیه طرح‌های تحریم را رها کرده است. این اقدام اخیر روسیه در تبادل نفت در برابر کالا می‌تواند صادرات نفت ایران را تا پانصد هزار بشکه در روز افزایش دهد. ایران و روسیه در حال گفت‌وگو برای امضای قرارداد صادرات روزانه پانصد هزار بشکه نفت خام در برابر کالا هستند که تلاش‌های غرب برای تداوم فشارها بر تهران را تضعیف خواهد کرد.

 

تحلیل‌:در روابط بین‌الملل، یک اصل مهم و حقیقی وجود دارد و آن، نگاه کشورها به منافع ملی‌شان در ارتباط با دیگر کشورها است؛ یعنی کشورها منافع ملی‌شان را بر هر چیز دیگری مقدم می‌دارند. این روزها که منافع ملی روسیه با حضور کودتاگران مورد حمایت غرب در اوکراین به خطر افتاده، برخلاف نظر مسئولان آمریکایی، مسئله کودتای امروز غرب در اوکراین، در همراهی بیشتر روس‌ها با غرب درباره ایران، به‌ویژه در بحث مذاکرات هسته‌ای آتی ایران با 1+5 تأثیر قطعی خواهد گذاشت. هر چند در همین مقاله این روزنامه صهیونیستی نیز بدان اشاره شده است.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.