ترکیه در تنگنای بحران کریمه و تقابل با روسیه

پایگاه اینترنتی آسیاتایمز در مقاله‌ای به راهبردهای ترکیه در قبال بحران اوکراین پرداخت و نوشت:...

 

پایگاه اینترنتی آسیاتایمز 11 مارس 2014 (20 اسفند) در مقاله‌ای به راهبردهای ترکیه در قبال بحران اوکراین پرداخت و نوشت: بحران روسیه و اوکراین بر سر شبه‌جزیره کریمه، ترکیه را به نقش‌آفرینی توازن‌بخش هدایت کرده است. آنکارا نیاز می‌بیند که به عنوان حافظ اقلیت تاتار این شبه‌جزیره، واکنش نشان دهد، با وجود این، خواهان این مسئله نیست که به روابط خود با روسیه ‌به‌ویژه روابط اقتصادی آسیب بزند و آن را با پیچیدگی همراه کند. ترک‌ها پیوند فرهنگی عمیقی با تاتارهای کریمه دارند. تاتارها اقلیت قومی هستند که تقریباً پانزده درصد جمعیت کریمه را تشکیل می‌دهند.

در ادامه مقاله آمده است: بنا به عوامل تاریخی و فرهنگی ممکن است ملاحظات سیاسی داخلی در شکل‌دهی به مواضع دولت ترکیه در مورد مسئله تاتارهای کریمه تأثیرگذار باشد. رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، در هفته‌های اخیر به دلیل اتهامات گسترده مربوط به فساد مالی به لحاظ سیاسی آسیب دیده است. وی اکنون تلاش می‌کند پایگاه سیاسی خود را به‌موازات آماده‌سازی برای نخستین آزمون انتخاباتی خود تقویت کند. قرار است انتخابات محلی 30 مارس آغاز شود. به دلیل اینکه حزب عدالت و توسعه در مورد عناصر ملی‌گرایی از حمایت گسترده مردمی برخوردار است، مقامات ارشد دولتی به‌عنوان مدافع منافع تاتارها نقش‌آفرینی می‌کنند. احمد داوداغلو، وزیر خارجه ترکیه 3 مارس به رهبران مجمع تارتارهای ساکن ترکیه اطمینان داد و گفت: «اجازه ندهید این فکر به ذهن‌تان خطور کند که نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور ما نسبت به مسائل تأثیرگذار بر هم‌تبارهای ما در کریمه و سایر مناطق جهان بی‌تفاوت هستند.» اظهارات داوداغلو یک روز پس از تظاهرات صدها نفری در آنکارا و اعتراضاتی کوچک‌تر در دیگر شهرهای ترکیه از سوی تارتارهای ساکن ترکیه صورت گرفت. در صورت نگرفتن موضع‌گیری جدی در مورد تاتارهای کریمه که از نظر قومی ترک به شمار می‌روند، به لحاظ سیاسی فلج خواهد شد.

در پایان مقاله آمده است: سینان اولگن، پژوهشگر میهمان در مؤسسه کارنگی یوروپ در بروکسل می‌گوید: مقامات آنکارا تلاش می‌کنند تب ملی‌گرایی را مهار کنند. دلیل اصلی به ملاحظات اقتصادی مربوط می‌شود که ترکیه بیش از نیمی از گاز طبیعی خود را از روسیه وارد می‌کند. روسیه که ششمین بازار بزرگ صادرات ترکیه به شمار می‌رود، برای بسیاری از شرکت‌های ترکیه‌ای نیز اهمیت دارد. مطابق گزارش وزارت اقتصاد ترکیه، تا پایان 2012 سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی ترکیه در روسیه نُه میلیارد دلار بود. در حال حاضر، روابط ترکیه و روسیه بر سر بحران سوریه با تنش و اختلاف همراه است. برای دولت اردوغان موضع‌گیری تهاجمی‌تر در قبال سیاست‌ها و رفتارهای روسیه بدون اینکه به روابط اقتصادی روسیه و ترکیه آسیب وارد شود، دشوار خواهد بود. موضع‌گیری تهاجمی‌تر چالشی بنیادین به وجود می‌آورد؛ زیرا ترکیه نمی‌خواهد روابط اقتصادی و سیاسی خود با روسیه را به خطر اندازد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.