دیدگاه‌ متفاوت ایران درباره بحران اوکراین

پایگاه اینترنتی ولد سوشالیست در مقاله‌ای به تأثیر بحران اوکراین بر تحولات سیاسی داخلی ایران پرداخت و نوشت:...

 

پایگاه اینترنتی ولد سوشالیست 16 مارس 2014 (25 اسفند) در مقاله‌ای به تأثیر بحران اوکراین بر تحولات سیاسی داخلی ایران پرداخت و نوشت: کودتای مورد حمایت آمریکا در اوکراین شکاف‌های عمیق درون نخبگان سیاسی ایران بر سر روابط جمهوری اسلامی ایران با امپریالیسم آمریکا و متحدان امریکایی آن را تشدید کرده است. بخش‌هایی از رسانه‌های ایران که حامی سیاست‌های حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در نزدیکی به آمریکا و اتحادیه اروپا هستند، دروغ‌های آمریکا را تکرار می‌کنند. آن‌ها مانند دولت اوباما و رسانه‌های غربی از سرنگونی رئیس‌جمهور منتخب اوکراین به‌عنوان انقلاب دموکراتیک استقبال و آنچه را که تهاجم روسیه می‌خوانند، محکوم کردند. سیاست‌مداران اصول‌گرا در ایران و رسانه‌های وابسته به آن‌ها و سپاه پاسداران اقدام علیه ویکتور یانوکوویچ را به‌عنوان عملیات «تغییر رژیم» با هماهنگی آمریکا، محکوم کردند.

در ادامه مقاله آمده است: حاکمان ایران که با تهدیدات جنگی آمریکا و تحریم‌های اقتصادی فلج‌کننده آمریکا و اتحادیه اروپا روبه‌رو هستند، طی هفت ماه ریاست جمهوری حسن روحانی آمادگی خود را برای مصالحه با آمریکا اعلام کرده‌اند؛ اما در این مسیر اختلاف‌نظرهای شدید وجود داشته است، روحانی و هاشمی رفسنجانی از این توافق(توافق‌نامه ژنو) به‌عنوان «برد- برد» استقبال کردند که می‌تواند به‌سرعت به آشتی دائمی با آمریکا منتهی شود. با وجود این، تندروهای برجسته از جمله فرماندهان سپاه پاسداران نگرانی جدی خود را در مورد این واقعیت مطرح کردند که تحریم‌های کلیدی همچنان باقی است.

در پایان مقاله آمده است: رهبر ایران بارها اعلام کرده که در مورد امکان مصالحه با آمریکا تردید دارد. البته وی به دستگاه‌های سیاسی و روحانیت و نیز دستگاه‌های نظامی- امنیتی توصیه کرده است از تلاش‌های دولت حمایت کنند. با وجود این، کودتای اوکراین و رویارویی آمریکا و روسیه اختلاف‌ها درون دستگاه سیاسی ایران را کاهش داده است. دولت ایران به‌طور رسمی در مورد حوادث اوکراین اظهارنظر نکرده است. بحران اوکراین یادآور مناقشه جنبش سبز پس از انتخابات ریاست جمهوری 2009 است که از حمایت آمریکا و اتحادیه اروپا برخوردار بود. آقای رفسنجانی تلاش‌های خود را برای یافتن همکاری تازه با آمریکا دوچندان کرده است. بحث و مناقشه شدید درون نخبگان حاکم جمهوری اسلامی ایران در مورد حوادث اوکراین به‌دلیل دیدار هفته گذشته کاترین اشتون، ریاست امور خارجی اتحادیه اروپا و هدایت‌کننده مذاکرات هسته‌ای گروه 1+5 با فعالان زن مرتبط با جنبش سبز تشدید شد. اشتون یکی از بازیگران اصلی اتحادیه اروپا در هماهنگ‌سازی کودتای اوکراین بود.

تحلیل‌: تحولات اوکراین سند روشنی برای اثبات دیدگاه‌های ایران درباره سرشت و خوی استکبار است و رسانه‌های داخلی که از سرنگونی رئیس‌جمهور قانونی اوکراین با دسیسه‌های غرب حمایت می‌کنند خواسته یا ناخواسته در خدمت استکبارند، اما درباره مباحث هسته‌ای نیز باید گفت با وجود برخی اختلافات دیدگاهی در داخل و پاره‌ای انتقادها به مذاکرات، نظام با هوشیاری کامل از خطوط قرمز و مواضع اصلی مراقبت می‌کند تا لغزش و یا اتفاق خاصی صورت نگیرد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.