واشنگتن‌پست: توافق هسته‌ای نهایی دست‌یافتنی است

روزنامه واشنگتن‌پست در مقاله‌ای به چشم‌انداز گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و گروه 1+5 پرداخت و نوشت:...

 

روزنامه واشنگتن‌پست 5 آوریل 2014 (16 فروردین) در مقاله‌ای به چشم‌انداز گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و گروه 1+5 پرداخت و نوشت: یک مقام ارشد دولت اوباما روز جمعه گفت که همچنان شکاف‌های عمیقی میان گفت‌وگوکنندگان بین‌المللی و ایران بر سر برنامه هسته‌ای وجود دارد؛ اما گفت‌وگوهایی که سال جاری میلادی آغاز شد، به تعامل جدی می‌انجامد و تدوین توافق جامع و نهایی از ماه می آغاز خواهد شد. وی تشریح کرد: «من کاملاً متقاعد هستم که تا ضرب‌الاجل 20 ژوئیه می‌توانیم به یک توافق برسیم... هرچند مسئله اصلی، نوشتن صرفاً روی کاغذ نیست... بلکه گزینه‌هایی است که ایران باید انتخاب کند. برخی از آن‌ها بسیار دشوار هستند.» این مقام آمریکایی در حالی چنین دیدگاه‌هایی را مطرح کرد که گفت‌‌وگوکنندگان ارشد برای برگزاری دور سوم گفت‌وگوها میان ایران و گروه 1+5 در وین در هفته آینده آماده می‌شوند.

در ادامه مقاله آمده است: در ماه نوامبر طرف‌های گفت‌وگوها در مورد طرح توافق طولانی‌مدت به‌منظور تعیین گستره برنامه هسته‌ای ایران و تضمین حرکت نکردن ایران به سوی ساخت تسلیحات هسته‌ای توافق کردند که در ازای آن، برخی تحریم‌های اقتصادی برداشته شد. ایران به منظور نمایش حسن‌نیت طی گفت‌وگوها، بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای خود را متوقف کرد. قرار شد گفت‌وگوهایی که از 20 ژانویه آغاز شد، طی شش ماه به پایان برسد، البته این توافق اجازه داده که در صورت پیشرفت گفت‌وگوها، این روند ادامه یابد. گفت‌وگوکنندگان به طور علنی محتوا و جدیت گفت‌وگوها را ستوده‌اند و وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، دیدگاه‌های مثبت خود را تشریح کرده‌اند. با وجود این، خارج از نشست‌های پشت درهای بسته، در آمریکا و ایران تندروها مواضع مخالف خود را مطرح کرده‌اند. برخی رهبران ایران گفته‌اند هرگز فعالیت رآکتور آب سنگین و توانایی غنی‌سازی اورانیوم (دو مسیر برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای) را متوقف نخواهند کرد. قانون‌گذاران مختلف در آمریکا و اسرائیل[رژیم صهیونیستی] گفته‌اند که این موارد مهم حتی تحت نظارت‌های شدید جزئی از توافق نهایی نخواهند بود؛ زیرا ایران قابل اعتماد نیست.

در پایان مقاله آمده است: این مقام ارشد آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، این نگرانی‌ها را کم‌اهمیت خواند و گفت: «ما با یکدیگر کاملاً رک و شفاف هستیم، بنابراین تصور نمی‌کنم که در مورد مواضع، ابهامی وجود داشته باشد و آنچه ما بر آن تمرکز کرده‌ایم، آن چیزی است که در موردش بحث کرده‌ایم، نه آن چیزی که دیگران می‌گویند... می‌دانیم چه شکاف‌هایی باید ترمیم شوند.» این مقام آمریکایی از تشریح جزئیات گفت‌وگوها امتناع کرد؛ اما گفت که «تا زمان توافق در مورد تمام موضوعات، توافقی نهایی حاصل نمی‌شود و باید این نکته را اضافه کنم که تا زمان توافق تمام طرف‌ها، توافق نهایی محقق نخواهد شد.»

تحلیل‌ : اظهار خشنودی مقامات آمریکا همیشه برای ایران نگران‌کننده بوده است. در گفت‌وگوهای هسته‌ای نیز این نگرانی وجود دارد به‌ویژه اینکه رسانه‌ها و مقامات آمریکایی، هر ازگاهی با عملیات روانی، دستیابی ایران به حقوق مسلم هسته‌ای‌اش را غیرممکن اعلام می‌کنند تا ایران به‌تدریج از مواضع هسته‌ای خود کوتاه بیاید. در حال حاضر و تا پیش از آغاز گفت‌وگو برای توافق‌ نهایی حداقلی، پاسخ به عملیات روانی دشمن، تأکید جدی بر حقوق مسلم هسته‌ای کشور است که باید پی‌درپی و با زبان‌های مختلف اعلام شود.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.