برآورد اطلاعاتی رئیس اسبق سیا از قدرت راهبردی ایران

انتشار یادداشت اخیر «پترائوس» رئیس اسبق سازمان سیا و فردی که طی یک دهه گذشته به‌صورت مستقیم تمام ارزیابی‌های اطلاعاتی منطقه غرب آسیا و ایران را رصد می‌کرده، حائز اهمیت ویژه‌ای است.

   

این یادداشت که در واشنگتن‌پست منتشر شده، به نحوی می‌تواند یکی از به‌روزترین ارزیابی‌های اطلاعاتی آمریکا از پرونده هسته‌ای ایران و توافق ژنو باشد. در این باره به نکات ذیل می‌توان اشاره کرد:

1- یادداشت پترائوس نشان می‌دهد که یک اصل پذیرفته شده سازمان سیا این است که تنها راه مواجهه با پرونده هسته‌ای ایران، گزینه دیپلماتیک است و گزینه‌هایی همانند جنگ، اساساً در مرحله تحلیلی متوقف شده است. نکته مهم دیگری که پترائوس در این باره اذعان می‌کند، این است که معلوم نبودن نتیجه جنگ، یکی از عوامل اصلی بازدارنده آمریکا در مقابل ایران است.

2- پترائوس اعتراف کرده که ایران در سخت‌ترین وضعیت تحریم نیز در حوزه سیاست خارجی ژئوپلیتیک محور خودش - محور مقاومت به‌ویژه سوریه و حزب‌الله-  به هیچ وجه عقب‌نشینی نکرده است. به تعبیر دیگر اساساً فشار تحریم هیچ تأثیری در این زمینه نداشته و آمریکایی‌ها نیز از این موضوع ناامید هستند.

 3- نکته مهم دیگری که یک نگرانی در میان جامعه اطلاعاتی آمریکا و به‌ویژه متحدان منطقه‌ای آن‌ها محسوب می‌شود، تقویت این محاسبه راهبردی است که حتی علائم خروج آمریکا از منطقه غرب آسیا سبب برتری ایران در منطقه می‌شود.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.