آمریکا قربانی است: آیا به دنبال شیوع کرونا دشمنان برای گرفتن انتقام به صف شده اند؟!

اگر کشورهایی که عادت کرده اند مرتب هدف حملات آمریکا قرار گیرند، از مزیت فرصت پیش آمده برای کاستن از توانایی آمریکا برای مداخله در امور جهانی استفاده کنند، هیچ کس نباید شگفت زده شود، اما طرح این ادعای هیستریک که ایالات متحده اکنون به قربانی یک توطئه گسترده بین المللی تبدیل شده، به فانتزی بیشتر شباهت داد تا واقعیت.

هادي نيوز: وقتی از نظر سیاسی مشکلی پیش می آید، دولت ها به طور سنتی برای توجیه اشتباه های پیش آمده، به دنبال یک دشمن خارجی می گردند. چه انسان تصمیم بگیرد مسائل مربوط به ویروس کرونا را باور کند یا نه، واقعیت این است که این همه گیری به عکس العمل های سیاسی قابل توجهی علیه برخی دولت هایی انجامیده که رفتارشان یا بسیار افراطی یا با کندی و تاخیر بسیار تلقی شده است. کاخ سفید دونالد ترامپ اندکی از هر دو جهت را داشته و واکنش ها نسبت به این بیماری نیز به دلیل گاف های مکرری که از دهان خود رئیس جمهور درآمده، مورد استهزا قرار گرفته است. تازه ترین سخنان نادرست ترامپ که هم اکنون سخنگوی مطبوعاتی ترامپ از آن با عنوان «گوشه و کنایه» نام می برد، مربوط به این پیشنهاد رئیس جمهور می شد که  شاید بتوان تزریق یا استنشاق ضد عفونی کننده ها را برای مقابله با این بیماری مد نظر قرار داد؛ کارهایی که به سادگی می توان ثابت کرد قطعا کشنده خواهند بود. در نتیجه دولت مستاصل از تغییر دادن روایت، تصمیم گرفته به همان راه چاره قدیمی روی آورد یعنی یافتن یک دشمن خارجی برای منحرف کردن حواس ها از اتفاقاتی که در بیمارستان های کشور جریان دارد. تعدادی از رسانه های جریان اصلی داستان خارجیان بدخواه را در پیش گرفته اند که به طور خاصی در حال تشدید آن نیز هستند، چرا که بر اساس این روایت تنها یک آدم بد وجود ندارد، بلکه دست کم چهار آدم بد دست اندرکارند: چین، روسیه، کره شمالی و ایران.

روایت پذیرفته شده این است که دشمنان آمریکا اکنون از امتیاز این لحظه ضعف آمریکا که ناشی از تعطیلی های مربوط به ویروس کروناست استفاده کرده اند و حملات خود به «این کشور استثنایی که خداوند نظر ویژه ای نسبت به آن دارد» را هم به شکل فیزیکی و هم استعاری تشدید کرده اند. تازه ترین ادعایی که ایالات متحده مطرح کرده مربوط به حادثه ای در اواسط آوریل می شود که گفته می شود در جریان آن چند قایق توپدار ایرانی برای گروهی از کشتی های جنگی آمریکایی که در حال اجرای تمرینات آموزشی در خلیج فارس بودند مزاحمت ایجاد کرده، با سرعت به سمت شناورهای آمریکایی رانده و از فاصله نزدیک آنها عبور کرده اند. این اقدام از سوی نیروی دریایی کاری «ناایمن و غیرحرفه ای» توصیف شد، اما چند قایق توپدار کوچک به هیچ وجه نمی توانند تهدیدی را متوجه کشتی های جنگی بسیار بزرگ تر از خود کنند (برای درک بهتر تفاوت اندازه این دو، به عکس های موجود از این اتفاق مراجعه کنید.)

دونالد ترامپ طبق معمول چهارشنبه گذشته با ارسال توئیتی نسبت به این حادثه واکنش نشان داد: «من به نیروی دریایی ایالات متحده دستور داده ام که اگر هر یک از قایق های توپدار ایرانی مزاحمتی برای کشتی های ما در دریا ایجاد کردند، به  طرف آنها شلیک و آنها را ساقط کنند.» هرچند هیچ توضیحی ارائه نشده، اما رئیس جمهور به نیروهای مسلح فرمان می دهد و این توئیت اساسا معرف قواعد درگیری است که بدین معناست که این برعهده فرماندهان کشتی ها خواهد بود که تصمیم بگیرند آیا مزاحمتی برای آنها ایجاد شده یا نه. اگر چنین باشد آنها می توانند به قایق های ایرانی شلیک و آنها را نابود کنند. البته در اینجا یک مشکل فیزیکی وجود خواهد داشت که معلوم نیست چگونه باید قایق توپداری که در آب است نه در هوا «ساقط کرد!»

در مدیترانه تهدید علیه آمریکا شامل پرواز دو جت جنگنده روسی از فاصله نزدیک یک هواپیمای پی8- ای مخصوص ردگیری زیردریایی نیروی دریایی بوده است. جنگنده های روسی از پایگاه هوایی حمیمیم در سوریه بعد از نزدیک شدن هواپیمای آمریکایی به حریم هوایی سوریه و تاسیسات نظامی روسی به پرواز درآمده بودند. یکی از این جنگنده ها که یک سوخو-35 بوده مانور «ناایمنی» انجام داده و با سرعت از فاصله 25 فیتی جلو هواپیمای نیروی دریایی آمریکا، اقدام به تغییر مسیر ناگهانی به سمت بالا کرده است.

همچنین در اواسط آوریل و در گیر و دار همین اتفاقات، کره شمالی چندین موشک کروز  را در دریای ژاپن شلیک کرد، در حالی که شایعاتی وجود داشت مبنی بر اینکه کیم جونگ اون رئیس این کشور بعد از انجام یک جراحی بزرگ، ممکن است مرده یا در حال مرگ باشد. پرزیدنت ترامپ نسبت به شلیک این موشک ها نگرانی خاصی از خود نشان نداد و علاوه بر آن اشاره کرد که «یادداشت خیلی خوبی» از رهبر کره شمالی به دستش رسیده است.

گذشته از جنگ ها و شایعات جنگی، برای دمکرات ها و جمهوریخواهان حاضر در کنگره، چین همچنان به یکسان هدف اصلی محسوب می شود. گفته می شود که سناتورهای دست راستی تحریم هایی را علیه چین پیشنهاد کرده اند و همزمان چندین پرونده حقوقی مربوط به دریافت غرامت بابت شیوع ویروس کرونا از محل دارایی های چین به دادگاه های آمریکا ارائه شده اند که دست کم یکی از آنها برچسب قیمت یک تریلیون دلاری بر خود دارد. فرضیه هایی درمورد استفاده تعمدی تسلیحاتی از ویروس «ووهان» مطرح شده و با داستان هایی در این باره در هم آمیخته اند که چگونه پکن این تسلیحات را به کار گرفته و اکنون در دستکاری شبکه های اجتماعی به سبک روسی نقش دارد تا این ایده را جا بیندازد که ایالات متحده نشان داده کفایت مقابله با اتفاقی را که به یک وضعیت اضطراری پزشکی بزرگ تبدیل شده ندارد.

با این حال آن کسانی که در حال تبلیغ این ایده هستند که حزب کمونیست چین با به کار گیری ابزارهای دیگر به آمریکا اعلان جنگ داده، از توضیح این واقعیت ناتوانند که چرا دولت پکن باید این چنین مشتاق از بین بردن بزرگ ترین بازار صادراتی خود باشد. اگر اقتصاد آمریکا  زمین بخورد بخش عمده ای از اقتصاد چین نیز به همراه آن زمین خواهد خورد، به خصوص اگر اروپا این دومین بازار صادراتی چین نیز از این مشکلات متاثر شود.

نگرش جنون آمیز نسبت به آنچه که در بستر اختلالی جریان دارد که ویروس کرونا باعث شده، ظاهرا سطح  پارانویای معمول را در سطوح عالی دولت آمریکا افزایش داده است. پنتاگون طرح هایی برای راه انداختن جنگی همزمان با روسیه و چین را در دست دارد، طرح هایی که اولین  بار در سال 2018 مطرح شد و با وجود این واقعیت که واشنگتن در حال حاضر به نسبت دو سال پیش کارت های کمتری برای بازی کردن دارد، همچنان روی میز قرار دارند. اقتصاد رو به سقوط است و چشم اندازهای بهبود آن در بهترین حالت نامطمئن است، اما ماشین جنگی به حرکت ادامه می دهد. بسیاری از آمریکاییان از جنگ دائمی خسته شده اند و امیدوارند که از جمله تبعات این ویروس، شامل مطالبات برای ایجاد یک سیستم درمان ملی واقعی باشد که  بودجه آن از محل بودجه پنتاگون تامین شود و به خروج تدریجی آمریکا از قلمرو امپراتوری منجر شود.

با وجود هیستری موجود، شایان ذکر است که تاکنون هیچ آمریکایی در نتیجه اقدامات مستقیم ایرانی ها، روس ها، چینی ها و کره شمالی ها کشته یا مجروح نشده است. وقتی که شما کشتی ها و هواپیماهای خود را تا فاصله ای نزدیک به مرزها یا حتی به مرزهای کشورهایی می برید که برچسب دشمن به آنها زده اید، منطقا باید انتظار مواجه شدن با عکس العمل هایی را نیز داشته باشید. و با استفاده از امتیاز این ویروس، این ایالات متحده آمریکاست که اعلام کرده در دورانی که این کشورها با مشکلات ناشی از بحران کرونا مواجه اند، «فشار حداکثری» را با هدف تغییر دادن رژیم ایران و ونزوئلا ادامه خواهد داد. اگر این کشورها  که عادت کرده اند مرتب هدف حملات آمریکا قرار گیرند، از مزیت فرصت پیش آمده برای کاستن از توانایی آمریکا برای مداخله در امور جهانی استفاده کنند، هیچ کس نباید شگفت زده شود، اما طرح این ادعای هیستریک که ایالات متحده اکنون به قربانی شکلی از یک توطئه گسترده بین المللی تبدیل شده، به فانتزی بیشتر شباهت داد تا واقعیت.

نویسنده: فیلیپ جیرالدی (Philip Giraldi) مدیر اجرایی شورای منافع ملی و افسر پیشین سیا و اطلاعات نظامی آمریکا

منبع: https://b2n.ir/649392

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.