صهیونیست‌ها همچنان نگران برنامه هسته‌ای ایران؟!

پایگاه اینترنتی تایمز آو ایزایل 20 آوریل 2014 (۳۱ فروردین) در مقاله‌ای به دیدگاه‌های رژیم صهیونیستی در مورد چشم‌انداز گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و گروه 1+5 پرداخت و نوشت: ...

      

پایگاه اینترنتی تایمز آو ایزایل 20 آوریل 2014 (۳۱ فروردین) در مقاله‌ای به دیدگاه‌های رژیم صهیونیستی در مورد چشم‌انداز گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و گروه 1+5 پرداخت و نوشت: یووال استینیتز، وزیر امور راهبردی اسرائیل[رژیم صهیونیستی] روز شنبه گفت که اعلام ایران در مورد پیشرفت در گفت‌وگوها با قدرت‌های غربی بر سر تأسیسات تولید پولوتونیم در اراک، ترفند این کشور برای منحرف ساختن جهان از مسئله اصلی نگرانی یعنی برنامه غنی‌سازی این کشور است. وزیر امور راهبردی اسرائیل به کانال دو اسرائیل گفت که هزاران سانتریفیوژ ایران که به غنی‌سازی ادامه می‌دهند و ظرفیت ساخت بمب هسته‌ای دارند، ریشه و محور اصلی مسئله است که جامعه بین‌الملل باید آن را حل‌وفصل کند.

در ادامه مقاله آمده است: آقای استینیتز (از حزب لیکود) گفت که اگر قرار باشد ایران به تسلیحات هسته‌ای دست یابد، نخستین بمب‌های هسته‌ای از سانتریفیوژها تولید خواهند شد و نه رآکتور آب سنگین در اراک.» اوایل روز شنبه علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، گفت که مناقشه با قدرت‌های غربی بر سر رآکتور (نیمه‌کاره) آب سنگین اراک تقریباً حل‌وفصل شده است. در مورد این تأسیسات که مطابق توافق‌ هسته‌ای موقت، ایران اجازه تکمیل آن را ندارد، نگرانی بین‌المللی وجود دارد؛ زیرا این تأسیسات مسیر دومی برای ساخت بمب هسته‌ای در اختیار ایران قرار می‌دهد. صالحی گفت که ایران و گروه 1+5 پس از برخی تغییرات مشخص از سوی ایران، در مورد رآکتور اراک توافق کردند. وی بدون پرداختن به جزئیات تشریح کرد که «پیشنهاد ما طراحی مجدد رآکتور اراک و کاهش تولیدات پولوتونیوم به یک‌پنجم است... این اقدام مورد استقبال گروه 1+5 قرار گرفت... مسئله تقریباً حل‌وفصل شده است.» دولت‌های غربی رآکتور تحقیقاتی کوچک را در سال‌های گذشته با نگرانی نظارت کرده‌اند؛ زیرا این نگرانی وجود دارد که ایران در صورت ساخت تأسیسات بازفرآوری، پولوتونیم را از سوخت مصرفی جدا کند.

در پایان مقاله آمده است: جمهوری اسلامی ایران بیست هزار سانتریفیوژ نصب کرده؛ اما تنها حدود نه هزار سانتریفیوژ که اورانیوم را با سرعت بالا غنی‌سازی می‌کنند، فعال است. صالحی گفت که «مطابق پیشنهاد جداگانه ایران، این کشور اجازه می‌یابد سانتریفیوژهای کنونی خود را حفظ کند... طی چهار یا پنج سال آینده تعداد کنونی بیست هزار سانتریفیوژ باقی خواهد ماند... پس از آن، ما به‌تدریج آن‌ها را به ظرفیت غنی‌سازی سالانه سی تن اورانیوم می‌رسانیم.» 

 

تحلیل‌: غربی‌ها و مشتاق‌تر از آن‌ها، رژیم صهیونیستی مایل هستند که در نتیجه مذاکرات هسته‌ای، هیچ دستاوردی برای ایران باقی نماند و ایران ناچار شود بپذیرد در همه مسائل هسته‌ای به نقطه صفر بازگردد. در برابر این خواسته قلبی غربی‌ها و صهیونیست‌ها ایرانی قرار دارد که طی سال‌های گذشته و به‌ویژه دو سه سال اخیر توانسته بر داشته‌های ارزشمند هسته‌ای‌اش به‌گونه‌ای بیفزاید که دشمنانش با تمام گستاخی که دارند، نمی‌توانند ایران را به دست برداشتن از تمام این داشته‌ها وادارند؛ زیرا مابه‌ازایی که آن‌ها برای این درخواست ناصواب دارند، برای این مسئله کفایت نمی‌کند و در صورت مقاومت جدی ایران، آن‌ها ناچار می‌شوند حقوق ایران را محترم شمارند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.