تأثیر بحران اوکراین بر راهبردهای آمریکا و روسیه در سوریه

پایگاه اینترنتی المانیتور در مقاله‌ای به بحران روابط روسیه و آمریکا در پی تحولات اخیر اوکراین و احتمال کشیده شدن آن به خاورمیانه(غرب آسیا) پرداخت و نوشت:...

 

پایگاه اینترنتی المانیتور 23 آوریل 2014 (۳ اردیبهشت) در مقاله‌ای به بحران روابط روسیه و آمریکا در پی تحولات اخیر اوکراین و احتمال کشیده شدن آن به خاورمیانه(غرب آسیا) پرداخت و نوشت: از نظر روسیه، باوجود همکاری موفق آمریکا و روسیه در نابودی تسلیحات شیمیایی سوریه، ارسال تسیلحات ضدتانک توسط آمریکا و متحدانش برای گروه‌های میانه مخالف سوریه می‌تواند تنها سوریه را بی‌ثبات‌تر کند. به نظر می‌رسد تمایل به تشدید تنش غیرضروری در روابط آمریکا و روسیه که با بحران اوکراین آغاز شد، حال به خاورمیانه نیز کشیده شده است. این بار حوزه تنش، سوریه است. ماه‌عسل روابط روسیه و آمریکا به‌طور دقیق بر سر نابودی کامل تسلیحات شیمیایی سوریه به پایان رسیده و تمام نشانه‌ها حاکی است این طرح مطابق توافق اجرا شده است. اما گفت‌وگوهای ژنو3 به‌طور مشخص از مسیر خارج شده است.

در ادامه مقاله آمده است: رهبران سازمان‌های مختلف که مخالفان سوریه را تشکیل می‌دهند، مدت‌هاست از غرب خواسته‌اند تسلیحات مدرن ضدتانک و ضدهواپیما در اختیار آن‌ها قرار دهد. در حال حاضر، دولت‌های غربی در برابر لابی‌گری‌های شدید عربستان و قطر به‌منظور مسلح‌سازی شورشیان با چنین تسلیحات خطرناکی مقاومت کرده‌اند؛ در درجه اول به دلیل وحشت از این موضوع که این تسلیحات ممکن است به دست تروریست‌های اسلام‌گرا مانند القاعده بیفتد؛ همانند تجربه افغانستان که مجاهدان پس از مدتی تسلیحات دریافتی را علیه کسانی به کار بردند که این تسلیحات را به آن‌ها داده بودند.

در پایان مقاله آمده است: 18 آوریل وال‌استریت ژورنال در مقاله‌ای، گزارش‌های قبلی فرانس‌پرس را تأیید کرد که آمریکا و عربستان سعودی گروه‌های شورشی سوریه را با اندکی موشک ضدتانک آمریکایی پیشرفته مسلح کرده است. رسانه‌های روسی نیز اعلام کردند بیش از بیست سامانه قابل حمل ضدتانک اوایل ماه مارس از طریق ترکیه و اردن برای گروه «حرکت هزم»، یکی از گروه‌های مخالف سوریه، ارسال و به این گرو‌ه آموزش‌های لازم داده شده است. به احتمال بسیار، گام بعدی ارسال موشک‌های سطح به هوا برای مخالفان خواهد بود. تحلیل‌گران روسیه معتقدند حوادث مربوط به بحران اوکراین در تغییر مسیر و سیاست‌های دولت آمریکا در قبال سوریه و تقویت نقش عناصر نومحافظه‌کار در بروکراسی واشنگتن که مخالف جدی روسیه و ایران هستند، تأثیرگذار بوده است. واشنگتن وحشت دارد که نیروهای مخالف سوریه شکست بخورند و هدف اصلی یعنی سرنگونی اسد تنها به یک رویا بدل شود. کارشناسان روسیه معتقدند ارسال تسلیحات مدرن، پیروزی مخالفان را تضمین نخواهد کرد.

 

تحلیل‌:همان‌گونه که این پایگاه اینترنتی غربی نیز به آن اذعان می‌کند، ترس آمریکا از شکست تروریست‌های ضدسوری و پیروزی نهایی بشار اسد، چیز پنهانی نیست و امروز دیگر همگان حتی غربی‌ها به موفقیت بشار اسد در میدان نبرد معترفند. از طرفی، تروریست‌هایی که غرب و برخی کشورهای منطقه آنان را تسلیح کرده‌اند، قطعاً در آینده برای حامیان خود مشکل‌آفرین خواهند شد؛ تحلیلی که در این مقاله نیز آمده است. فقط مسئله این است که غربی‌ها این نکته را دیر فهمیدند. حال آنکه ایران و روسیه و برخی کشورها، از همان ابتدا این نکته را می‌دانستند و بارها نیز درباره آن به غربی‌ها هشدار ‌داده‌ بودند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.