قاسم حبيب زاده

آمریکا خطاب به ایران: در انتخابات ما مداخله نکنید! بیایید مذاکره کنیم

روزی که آمریکا کارزار فشار حداکثری علیه ایران را راه انداخت، هدف اعلامی خود را تسلیم ایران در حوزه‌های موشکی، منطقه‌ای و تسلیم کامل در حوزه هسته‌ای بیان کرد و پمپئو هم ۱۲ شرط برای ایران گذاشت.

امروز با گذشت ۲ سال از  تروریسم اقتصادی علیه ایران خبری منتشر شد که تعدادی از سناتورهای آمریکا برای جلوگیری از دخالت ایران و دو کشور روسیه و چین در انتخابات آمریکا طرحی را تهیه کردند.! این را مقایسه کنید با اهداف آمریکا از فشارهای حداکثری (تسلیم ایران)، حالا نگران دخالت ایران در انتخابات آمریکا هستند، کشوری که خود در انتخابات همه کشورهای دیگر دخالت می‌کند.

در این خصوص چند نکته وجود دارد:
 ۱) ایران چرا باید در انتخابات آمریکا دخالت کند؟ آیا طرفدار یکی از دو حزب آمریکا است؟ آیا پول یا تکنولوژی برتر رسانه‌ای دارد که در حوزه تبلیغاتی به نفع یک نامزد، افکار عمومی آمریکا را تحت تاثیر قرار دهد؟ یا لابی کننده های قوی دارد که وارد بازی‌های سیاسی در آمریکا شود؟ جواب همه اینها برای ایران منفی است، روسیه و چین را نمیدانیم .
۲) این که ادعا می‌کنند با فشارهای آنها ایران تغییر کرده و در مسیر خواسته‌های آمریکا قرار گرفته است، با اینکه ایران آنقدر قدرت پیدا کرده که در انتخابات کشوری همچون آمریکا دخالت می‌کند، با عقل جور در نمی آید. هرچند افکار عمومی مردم منطقه می‌بینند که ایران در حوزه موشکی و در حوزه منطقه نه تنها تضعیف نشده، بلکه قوی تر از گذشته عمل می کند. البته در حوزه هسته‌ای تعهداتی را پذیرفته است که با خلف وعده های غرب، واضح است که آن تعهدات اشتباه بوده است.
 ۳) اما اینکه به انحاء مختلف از ایران می‌خواهند که مذاکره مجدد با آمریکا را شروع کند چند ملاحظه دارد:
الف)  سیاست خارجی ترامپ در رابطه با چین و روسیه و ایران و حتی ونزوئلا شکست خورده و او در انتخابات آبان ماه آمریکا چیزی برای ارائه در حوزه سیاست خارجی ندارد، لذا مذاکره با ایران در آمریکا به معنای تسلیم، تفسیر و تبلیغ خواهد شد و به عنوان موفقیتی برای ترامپ عرضه می گردد .
ب) ترامپ می‌داند در ایران هستند افرادی که برای حل مشکلات حوزه مسئولیت خود، خواهان مذاکره با آمریکا میباشند، لذا با افزایش فشار ها از بیرون و افزایش هجمه تبلیغاتی از درون برای وادار کردن ایران به مذاکره، همچنان تلاش می کند.
ج) از جمله شروط ترامپ برای ایران، مذاکره در حوزه موشکی است، و به فرص تحقق و توافق، نظام راستی‌آزمایی آن مطرح می‌شود. یعنی بازدید کارشناسان نظامی آمریکا یا اروپایی از تأسیسات و انبارهای موشکی ایران و هر عقل سلیمی می‌داند این محال است، مگر برای خائنان به کشور و امنیت ملی آن.
د) باز هم به فرض تحقق مذاکرات و توافق جدید، این چرخه پایان ندارد، به این معنا که آمریکا هر خواسته جدیدی داشته باشد، با فشار حداکثری و درخواست مذاکره مجدد، ایران را وادار به تسلیم خواهد کرد.
 خلاصه کلام آنکه فشار حداکثری و درخواست مذاکره دو روی یک سیاست با یک هدف است؛ تسلیم و فروپاشی نظام،
 اما ضلع سومی هم وجود دارد و آن فشار روانی از درون کشور  با طرح مذاکره برای کاهش فشارها از سوی سیاسیون نزدیک به دولت است که زمزمه های آن شروع شده و در روزها و هفته های آینده بلند تر خواهد شد.

 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.