آیا ایران با بمب هسته‌ای ده سال فاصله دارد؟

پایگاه اینترنتی دیپلمات در مقاله‌ای به دیدگاه‌های رئیس سابق سازمان اتمی رژیم صهیونیستی در مورد برنامه هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت:...

 

گروه ترجمه ـ پایگاه اینترنتی دیپلمات ۱۱ می 2014 (۲۱ اردیبهشت) در مقاله‌ای به دیدگاه‌های رئیس سابق سازمان اتمی رژیم صهیونیستی در مورد برنامه هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت: رئیس سابق سازمان اتمی اسرائیل[رژیم صهیونیستی] مدعی است ایران برای ساختن یک بمب هسته‌ای عملیاتی، ده سال زمان نیاز دارد. به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، سرتیپ اوزی ایلم که ده سال ریاست کمیسیون انرژی اتمی اسرائیل را بر عهده داشت، معتقد است که ایران یک دهه برای دستیابی به بازدارندگی هسته‌ای زمان نیاز دارد. پایگاه اینترنتی یدیعوت آحارونوت گزارش داد که «برنامه هسته‌ای ایران تنها ده سال دیگر عملیاتی خواهد شد... البته مطمئن نیستم که ایران خواهان دستیابی به بمب هسته‌ای است.» ایلم گفت که برآورد وی بر اساس تجربه طولانی‌مدتش در برنامه‌های هسته‌ای و موشکی است. «با توجه به حضورم در طرح‌‌های فنی بسیار، آموخته‌ام که راه دشوار و زمان‌بری پیش‌رو قرار دارد.» وی تشریح کرد که توافق هسته‌ای موقت ایران و گروه 1+5 در کاهش ظرفیت ایران در ساخت تسلیحات هسته‌ای نقش مهمی داشت.

در ادامه مقاله آمده است: آقای ایلم در دستگاه امنیتی اسرائیل نیز سابقه طولانی‌مدتی دارد. وی تشریح کرد: «مسائل اصلی برای حل‌وفصل دیپلماتیک همچنان پیش‌روی ماست؛ اما قطعاً ممکن است خوش‌بینانه باشد. تصور می‌کنم ما علاوه بر تحریم‌های جاری باید به روند دیپلماتیک، ‌شانسی جدی بدهیم. حتی مطمئن نیستم که ایران خواهان دستیابی به بمب هسته‌ای است؛ برای ایران تبدیل شدن به کشوری در آستانه ساخت بمب هسته‌ای می‌تواند کافی باشد به‌طوری که بتواند به قدرت منطقه‌ای تبدیل شود و همسایگانش از آن وحشت داشته باشند.» در نگاه اول، اظهارات وی در این مورد که ایران تا سال 2015 به توانمندی هسته‌ای ساخت تسلیحات هسته‌ای دست می‌یابد، با بیشتر برآوردهای اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل در تضاد است. مطابق برآورد جامعه اطلاعاتی آمریکا، ایران کم‌وبیش چنین ظرفیتی دارد، هرچند این کشور همچنان برای حرکت ساخت تسلیحات هسته‌ای گام برنداشته است. از سوی دیگر، از برآورد سازمان‌های اطلاعاتی غربی چنین به‌نظر می‌رسد که ایران در صورت سر هم کردن یک سلاح هسته‌ای، به کشوری دارای تسلیحات هسته‌ای تبدیل می‌شود. مطابق این استاندارد، کره‌شمالی با وجود ظاهراً ناتوانی در پرتاب کلاهک هسته‌ای، کشوری دارای تسلیحات هسته‌ای تلقی می‌شود. از این لحاظ، پیش‌بینی آقای ایلم به هیچ وجه غیرمحتمل نیست.

در پایان مقاله آمده است: ذکر این نکته شایسته است که برآوردهای اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل و اظهارات مقامات دولتی ارشد بارها با این محوریت بیان شده که ایران به‌سرعت به ساخت تسلیحات هسته‌ای نزدیک می‌شود. سال 1992 بنیامین نتانیاهو که در آن هنگام عضو پارلمان اسرائیل بود، گفت که ایران می‌تواند ظرف سه تا پنج سال بمب هسته‌ای تولید کند. همان سال شیمون پرز، وزیر خارجه اسرائیل، گفت که ایران تا سال 1999 به کشوری دارای تسلیحات هسته‌ای بدل خواهد شد.

تحلیل‌ : یکی از سیاست‌های همیشگی صهیونیست‌ها درباره بحث هسته‌ای ایران، القای این موضوع به افکار عمومی جهان است که ایرانی‌ها به هر حال به‌دنبال ساخت بمب هسته‌ای هستند و همان‌گونه که این پایگاه خبری آمریکایی هم اشاره کرده، سران صهیونیست‌ها تاکنون زمان‌های مختلفی را از یک‌سال، سه و پنج سال و به‌تازگی هم ده سال برای رسیدن ایران به تولید بمب هسته‌ای مطرح کرده‌اند. در حالی که هیچ سندی نیز تا به حال ارائه نکرده‌اند و صهیونیست‌ها خود دارای بزرگ‌ترین زرادخانه اتمی در غرب آسیا با دویست کلاهک هسته‌ای هستند. اصولاً یکی از راه‌های بزرگ‌نمایی بحث هسته‌ای ایران، گمراه کردن افکار عمومی از توجه به بحث هسته‌ای این رژیم است.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.