پیامدهای تحقق نیافتن توافق هسته‌ای جامع

روزنامه گاردین در مقاله‌ای به تأثیرات تحریم‌ها بر اقتصاد ایران و پیامدهای شکست گفت‌وگوهای مربوط به توافق هسته‌ای نهایی پرداخت و نوشت: با وجود صحبت از اقتصاد مقاومتی، پیامدهای تحقق نیافتن توافق‌ هسته‌ای با غرب جدی خواهد بود.

 

روزنامه گاردین 19 می 2014 (۲۹ اردیبهشت) در مقاله‌ای به تأثیرات تحریم‌ها بر اقتصاد ایران و پیامدهای شکست گفت‌وگوهای مربوط به توافق هسته‌ای نهایی پرداخت و نوشت: با وجود صحبت از اقتصاد مقاومتی، پیامدهای تحقق نیافتن توافق‌ هسته‌ای با غرب جدی خواهد بود.

آیت‌الله جنتی در نماز جمعه اخیر سخنان ضد آمریکایی شدیدی بر زبان راند. آیت‌الله جنتی در مورد خودکفایی و آنچه که رهبر ایران اقتصاد مقاومتی خوانده، سخن گفت. در واقع، اقتصاد مقاومتی، پاسخ ایران به تحریم‌های شدید نفتی، بانکی و تجاری علیه ایران است. آیت‌الله جنتی گفت: «کارگران و معلمان، ستون جامعه ما هستند. ما باید در تمام حوزه‌های اقتصاد و تمام عرصه‌ها خودکفا باشیم.» آیت‌الله جنتی گفت: «در مصر و حالا در اوکراین، آمریکا رؤسای جمهور منتخب را کنار زده و عوامل مطلوب خود را سر کار آورده است. خوشبختانه روسیه توطئه آمریکا در اوکراین را خنثی کرد.»

در ادامه مقاله آمده است: به هر حال باید گفت که با وجود تورم حدود بیست درصدی در ایران، تورم کاهش یافته است. دولت حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، به طور رسمی گفته که تحریم‌های شورای امنیت، آمریکا و اتحادیه اروپا علیه برنامه هسته‌ای ایران که از سال 2006 تشدید شد، بی‌تأثیر بوده یا چندان تأثیرگذار نبوده است و به طور خاص این تحریم‌ها نتوانسته در بازگرداندن ایران به میز مذاکرات مؤثر باشد. گفت‌وگوهای هسته‌ای که هفته گذشته بدون پیشرفت از سر گرفته شد، قرار است ماه ژوئن در وین ادامه پیدا کند؛ اما در خیابان‌های تهران، در فروشگاه‌ها، بازارها و تجارت، داستان بسیار متفاوت است. اگر توافق‌نامه هسته‌ای جامع با غرب و در نتیجه لغو تحریم‌ها به‌زودی محقق نشود، پیامدهای سیاسی و اجتماعی آن ممکن است بسیار گسترده باشد.

در پایان مقاله آمده است: محمد مرندی، تحلیل‌گر سیاسی و استاد دانشگاه، می‌گوید: «در حال حاضر، روحانی به طور گسترده از حمایت دستگاه سیاسی برخوردار است. اما اگر وی موفق نشود، صداهای منتقد بیشتر شنیده خواهد شد و رویکردها در قبال غرب تشدید می‌شود.» یک روزنامه‌نگار بازنشسته در تهران گفت که «به جهات مختلف، روحانی با وضعیتی مشابه محمد خاتمی روبه‌روست... روحانی فردی سنتی و میانه‌روست و البته شبیه خاتمی اصلاح‌طلب نیست؛ اما وی شبیه خاتمی تلاش می‌کند در عین حال که نیروهای متخاصم، وی را محاصره کرده‌اند، تغییر به وجود بیاورد... این نیروها خواهان توافق با غرب نیستند. روحانی همانند خاتمی محکوم به شکست است.» امیر محبیان، نویسنده بانفوذ جناح راستی، می‌گوید: «رویکرد رهبر ایران بسیار تأثیرگذار است... رهبر گفته است که به نتیجه گفت‌وگوهای هسته‌ای خوش‌بین نیست؛ اما آنچه وی واقعاً می‌خواهد؛ بهبود وضعیت اقتصادی است. مسئله هسته‌ای تنها نماد و نشانه‌ای از خودکفایی و استقلال است؛ اما به خودی خود، یکی از اصول جمهوری اسلامی ایران نیست.»

تحلیل‌:یکی از انتظارات پس از بی‌نتیجه ماندن مذاکرات اخیر هسته‌ای، روی آوردن رسانه‌های غربی به دلهره‌آفرینی بود که نشانه آن تا حدودی در یادداشت‌ فوق مشاهده می‌شود. به گمان طرف غربی، این دلهره‌آفرینی‌ها می‌تواند با نگران کردن مسئولان و مردم ایران، آن‌ها را منعطف و آماده امتیاز دادن کند؛ حال آنکه چیز دیگری است و آن‌ها به توافق با ایران نیازمندترند؛ چرا که نگرانی‌شان از پیشرفت هسته‌ای ایران زیاد و رو به فزونی است.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.