سیاست تهدیدمحور ایران در قبال کردستان عراق؟!

پایگاه اینترنتی راداو در مقاله‌ای به سیاست‌های ایران در قبال حکومت اقلیم کردستان عراق به‌ویژه در فضای پس از انتخابات پارلمانی عراق پرداخت و نوشت:...

 

پایگاه اینترنتی راداو 28 می 2014 (۷ خرداد) در مقاله‌ای به سیاست‌های ایران در قبال حکومت اقلیم کردستان عراق به‌ویژه در فضای پس از انتخابات پارلمانی عراق پرداخت و نوشت: روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای خاورمیانه[غرب آسیا و شمال آفریقا] بر اساس دو اصل کلیدی استوار بوده است: اعمال تهدید و تحمیل شرایط. جمهوری اسلامی ایران بر اساس این دو اصل توانسته سیاست خود را در مداخله علیه کشورهای مستقل در همسایگی خود و سراسر خاورمیانه به پیش ببرد. گزارش منتشر شده در پایگاه اینترنتی کنسول‌گری ایران در سلیمانیه اوایل امسال ماهیت واقعی راهبرد ایران در قبال منطقه کردستان را مشخص کرد. این مقاله با عنوان «ارزیابی روابط ایران با حکومت اقلیم کردستان» لحنی همراه با تهدید و فشار داشت. مداخله ایران در امور داخلی عراق از آغاز به‌عنوان «تقویت صلح، امنیت و استقلال عراق» توجیه شده است. ایران به منطقه کردستان از دیدگاه منافع خود در عراق نگریسته است.

در ادامه مقاله آمده است: در چارچوب این وضعیت سرکنسول ایران در سلیمانیه در مورد آینده روابط کشور خود با منطقه کردستان سخن گفت. مطابق آن، ایران معتقد است که آرمان‌های کردها در عراق باید درباره تقویت استقلال عراق شکل بگیرد که در آن صورت، روابط ایران و کردهای عراق ارتقا خواهد یافت. در گزارش منتشر شده در پایگاه‌ اینترنتی کنسول‌گری ایران در سلیمانیه چنین آمده که اگر درخواست و هدف کردها خودمختاری بیشتر است، این مسئله به طور اجتناب‌ناپذیری روابط میان ایران و اقلیم کردستان را تضعیف خواهد کرد؛ به این معنا که کردها باید جایگاه و موقعیت خود را با مشارکت فعال در بغداد و تقویت وحدت ملی عراق تحکیم ببخشند. این بخش از مقاله نه‌تنها شکل واقعی سیاست‌های ایران در قبال اقلیم کردستان را مشخص ساخت، بلکه پاسخ غیرمستقیمی به مسعود بارزانی، رئیس حکومت اقلیم کردستان، بود که به‌تازگی اظهار کرده بود با توجه به وضعیت کنونی در حاشیه قرار گرفتن کردها در اداره کشور، اربیل روابط خود با بغداد را ارزیابی و بازنگری می‌‌کند. همچنین این مقاله هشداری به حکومت اقلیم کردستان بود که در دوره بعد از انتخابات، از طریق ایجاد موانع بر سر راه نامزدی نوری مالکی برای سومین دوره به عنوان نخست‌وزیر عراق، به دنبال ماجراجویی نباشد.

در پایان مقاله آمده است: سفیر ایران نیز بر دفاتر احزاب سیاسی کردهای ایران در اقلیم کردستان دست گذاشت. حتی در این مورد، زبان تهدید خطاب به اقلیم کرستان عراق به کار رفت؛ به این منظور که اقلیم تحرک احزاب سیاسی کردهای ایران را محدود کند. در واقع، در این وضعیت روابط تهران ـ اربیل بدتر خواهد شد. همچنین این مقاله دیکته می‌کند که «اقدامات برخی افراطی‌هایی که به ایجاد منطقه موسوم به کردستان بزرگ علاقه‌مند هستند، موضوع ناخوشایند دیگری در روابط دوجانبه است.»

 

تحلیل‌:برخلاف نظر این پایگاه خبری کردی، جمهوری اسلامی ایران همواره به‌دنبال برقراری روابط دوستانه با همسایگان خود با نگاه به منافع و احترام متقابل در منطقه بوده است از این رو همان‌گونه که این پایگاه خبری به آن اذعان دارد، از نگاه ایران، آرمان‌های مردم کرد اقلیم کردستان در سایه اتحاد با حکومت مرکزی عراق قابل تحقق است و روابط خوب ایران با اقلیم کردستان عراق نیز هیچ‌گاه تحت‌تأثیر تندروی‌های برخی جریانات داخلی و خارجی قرار نخواهد گرفت.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.