پرسش و پاسخ هاي (ثامن)

پرسمان 15

آیا اینکه گفته می شود ما میتوانیم مقابل تحریم های آمریکا مقاومت کنیم شعارهای احساسی نیست؟

 پاسخ

هرچند مشکلات اقتصادی جامعه ظاهر مهیبی پیدا کرده است و رجزخوانی های تروریست های اقتصادی، برخی مسئولان این حوزه را دچار اختلال محاسباتی نموده، اما صاحب‌نظران واقع‌بین معتقدند ظرفیت‌های داخلی چنان گسترده است که با چند حرکت مدیریتی می توان بخش زیادی از مشکلات فعلی را برطرف نمود.

۱)  کسری بودجه و نقدینگی بالا به عنوان عامل مهم مشکلات اقتصادی است. اکنون ۷۰ درصد بودجه دولت را شرکتهای دولتی می بلعند. عقل سلیم حکم می کند در شرایط سختی، ولخرجی را کنار گذاشت، اگر ۱۰ درصد بودجه این شرکت‌ها و بودجه دولت صرفه‌جویی شود، (تقریبا برابر با مقدار کسر بودجه) بخش عمده ای از کسری بودجه دولت حل می شود. در حوزه نقدینگی هم اگر بخش مسکن فعال شود و خسارت ملی دوران وزارت مسکن آقای آخوندی جبران شود، نقدینگی  فعلی خود اثر مثبت خواهد داشت.

۲)  ظرفیت پالایش داخلی روزی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه است که در حال حاضر یک میلیون و ۷۳۰ هزار بشکه کار می شود. با توجه به ارزش افزوده صادرات فرآورده‌های نفتی میتوان با فعال سازی تمام ظرفیت موجود، درآمد کشور را افزایش داد.

3) دولت به خاطر قطع ۳۰۰ میلیون دلار یارانه کودهای کشاورزی، باعث کاهش کشت انواع محصولات راهبردی کشاورزی شده است و پیش بینی ها حاکی از افزایش یک میلیارد دلاری واردات جو در سال آینده خواهد بود.( در محصولات دیگر هم ممکن است این اتفاق بیفتد) باید جلوی این تصمیمات غلط راهبردی گرفته شود.

۴)  فعال سازی شرکت های دانش بنیان، فعال سازی شهرک های صنعتی و افزایش تولیدات فرآورده های غذایی حلال که امروزه بازارهای خوب صادراتی دارند و ... ظرفیت‌های موجودی است که نیاز به مدیریت های صحیح و البته جهادی دارد.  کشور ایران از نظر ظرفیت و امکانات مشکلی ندارد، مشکل در ضعف مدیریت برخی مدیران است.

 حضور یک مدیر جهادی برای کمک به صادرات نفت، صادرات نفت را از ۶۰ هزار بشکه در روز به چندین برابر رساند، _ صادرات به ونزوئلا و ... _ این یعنی اگر مدیران کشور رویکرد جهادی داشته باشند، گذر از وضعیت فعلی به‌راحتی و سرافرازی ممکن خواهد بود و فشار حداکثری آمریکا به رسوایی حداکثری آنها تبدیل خواهد شد.    ان شاء الله 

 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.