عربستان و ضرورت دکترین دفاعی تهاجمی‌تر

پایگاه اینترنتی المانیتور در مقاله‌ای به تغییرات دکترین دفاعی عربستان پرداخت و نوشت: ...

 

پایگاه اینترنتی المانیتور 7 ژوئن 2014 (17 خرداد) در مقاله‌ای به تغییرات دکترین دفاعی عربستان پرداخت و نوشت: پس از بهار عربی سال 2011 چشم‌انداز صحنه سیاسی خاورمیانه و در سطح گسترده‌تر جهان عرب تغییر کرده است. بسیاری از کشورهای عربی به‌ویژه سوریه، لیبی و یمن همچنان با جنگ داخلی ناآرامی اجتماعی و بی‌نظمی حکومتی روبه‌رو هستند. حتی مصر، تونس و بحرین همچنان با نافرمانی مدنی گروه‌های سازمان‌یافته تروریستی مواجه هستند. در این میان عربستان سعودی در داخل از چنین هرج و مرج‌هایی مصون مانده و در سطح منطقه‌ای نیز البته با مسائل مختلف دست و پنجه نرم می‌کند و در عین حال مسئولیت حفاظت از نظم جهان عرب را که با جنگ و نابودی روبه‌رو شده برعهده دارد. پادشاهی عربستان در این اندیشه است که چگونه به طور مؤثرتر نقش و قدرت خود را به‌منظور جبران کاهش نفوذ غرب در منطقه به نمایش بگذارد.

در ادامه مقاله آمده است: آنچه امروز برای عربستان سعودی ضروری است، ایجاد چارچوبی برای دکترین دفاعی خود است تا بتواند نحوه تحقق و تقویت مسئولیت‌های خود را در سال‌های آتی ارزیابی کند. در پژوهش اخیر مربوط به پروژه‌های دفاعی و اطلاعاتی دانشگاه هاروارد به فهرستی از نکات مهم دکترین دفاعی عربستان اشاره شده که بسیار اهمیت دارد. دکترین دفاعی جدید عربستان هفت هدف اصلی دارد. نخست، دفاع از سرزمین دوم، موفقیت در اقدامات ضد تروریستی سوم، تقویت دفاع از کشورهای شریک و متحد چهارم، موفقیت در اقدامات مربوط به نمایش قدرت پنجم، بازدارندگی در برابر گسترش تسلیحات کشتار جمعی ششم، ایجاد دو فرماندهی جداگانه برای امور سایبری و فضایی و هفتم، تقویت مشارکت‌های میان‌‌سازمانی. عربستان مانند هر کشوری باید در درجه اول بتواند از خود در برابر تهدیدات خارجی دفاع کند. مبارزه با تروریسم محور نظام دفاعی عربستان حتی پیش از 11 سپتامبر بود. حملات القاعده در می 2003 در داخل عربستان توانمندی‌های این کشور در مقابل با تروریسم را ارتقا داد.

در پایان مقاله آمده است: بی‌تردید می‌توان گفت عربستان سعودی پیچیده‌ترین و اثبات‌ شده‌ترین برنامه ضدتروریسم را در جهان دارد؛ اما این برنامه همچنان باید تقویت شود و به منظور مقابله با شبکه‌های تروریستی سازگار شود. با توجه به اینکه کشورهای مهم غربی نشانه‌هایی از ناهماهنگی را در خاورمیانه بروز داده‌اند. عربستان سعودی خود را در موقعیت کمک به متحدان راهبردی خود به منظور تقویت سطح دفاعی آن‌ها می‌بیند. این برنامه به افزایش هزینه‌های دفاعی و افزایش همکاری با سایر کشورهای متحد نیاز دارد. دکترین دفاعی عربستان بر اساس ارکان پیچیده‌ای مانند برنامه شلیسن آلمان در جنگ جهانی اول و سناریون نظری آن است که در آن هنگام به آلمان اجازه داد به‌طور همزمان در دو جبهه مخالف بجنگد.

 

تحلیل‌:یکی از راه‌هایی که غربی‌ها برای فروش تسلیحات در پیش گرفته‌اند، تعریف فضا و موقعیت خاص برای کشورهایی است که هدف فروش تسلیحات هستند. آن‌ها فضا و موقعیت این کشورها را به نحوی ترسیم می‌کنند که این کشورها به این نتیجه می‌رسند که برای بقایشان باید تسلیحات بیشتری خریداری کنند. این مطلب در بخش پایانی یادداشت فوق آشکار شده است.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.