توسعه پايدار امنيت در مرزها

فرمانده مرزبانی استان بوشهر در یادداشتی نوشت: ايجاد امنيت، زمينه‌ساز توسعه در همه ابعاد انسانی است و پیش نياز داشتن يک اجتماع سالم و توسعه يافته، برقراری امنيت پايدار در جامعه است.

هادی نیوز: سردار ولی‌الله رضایی‌نژاد فرمانده مرزبانی استان بوشهر؛ تعامل و همکاری مرزنشينان با مرزبانی علاوه بر کمک به ارتقاء امنيت، موجب توسعه اقتصادی منطقه نيز خواهد شد.

امنيت حاکم بر مرزها، امنيت و رونق اقتصادی را برای يک سرزمين به ارمغان می‌آورد. از آنجا که مرزهای هر کشور دارای تأثيرات مستقيم بر استقلال و تماميت ارضی، حاکميت ملی، امنيت داخلی، اوضاع اقتصادی، فرهنگی، ديپلماسی و نيروهای مسلح يک کشور و کارکردهای آن دارد ،اهميت مرز و مرزبانی به مفهوم کلی نظارت و کنترل تحرکات انسانی و دگرگونی‌ها و تغييرات از اهميت ويژه‌ای برخوردار است.

امنيت خليج فارس علاوه بر ابعاد منطقه‌اي دارای اهميت و ابعاد بين المللی است. اين منطقه را می‌توان بعنوان يک مجموعه امنيتی منطقه‌ای محسوب کرد. آمريکا بعنوان مداخله‌گر در مجموعه امنيتی خليج فارس مانع توسعه همکاري‌های منطقه‌ای گردیده و حتی سياست‌های آن به تشديد رقابت‌ها و خصومت‌ها منجر شده است لذا با توجه به موانع درون منطقه‌ای برای ايجاد امنيت پايدار در خليج فارس، الگوی امنيتی، مشارکتی، همکاری‌جويانه و ساز و کارهای مرتبط با آن برای بهبود شرايط امنيتی در خليج فارس پيشنهاد می‌شود.

امروزه دستيابی به رشد و توسعه پايدار يکی از مباحث عمده کشورها به ويژه کشورهای در حال توسعه به شمار می‌رود. کشورهای در حال توسعه برای جبران عقب ماندگی‌ها، فرار از فقر سياسی، اقتصادی، فرهنگی و برای رسيدن به توسعه‌ای متعادل و همه جانبه که بتواند به بهبود وضع زندگی همه مردم منجر گردد نيازمند شناخت صحيح و برنامه ريزی‌های مناسب و بهينه در سطح ملی و منطقه‌ای است. امنيت مهمترين عنصر پايداری يا تداوم حاکميت و معرف پيشرفت چشمگيری در رابطه ميان جامعه و سرزمين است.

لذا مناطق مرزی در هر کشوری دارای ويژگی‌های خاصي بوده و به طور اساسی با مناطق داخلی تفاوت‌هایی دارند. يکی از مهمترين چالش‌هایی که در مناطق مرزی پيش روی مسئولان قرار دارد مسئله امنيت مناطق مرزی است. مسئله حفظ و گسترش امنيت مناطق مرزی به ويژه در کشورهایی که دارای مرز مشترک طولانی با همسايگان خود هستند همواره مورد توجه و حساسيت مسئولان امر بوده است.

امنيت امروز در مرزهای کشور نتيجه همکاری مرزبانان و مرزنشينان است؛ مسئولان هم بايد طوری عمل کنند که خدمت به مرزنشينان را از وظايف اصلی خود بدانند و به دنبال رضايت مرزنشينان باشند. مرزبانان با مشارکت ساير نيروهای مسلح و مرزنشينان و ساحل نشینان که در نوار مرزی حضور دارند در راستای تأمين امنيت پايدار در اين منطقه تلاش کنند.

نقش مرزنشينان در تاريخ چندساله اخير کشور ما نشان می‌دهد که مرزنشينان مرزداران واقعی کشور بوده و در بسياری از مقاطع تاريخی، مدافعان و محافظان خوبی برای مرزها هستند.

 

دفاع پرس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.