جنگ‌های آینده و نقش پهپاد‌ها

جنگ قره‌باغ نشان داد که بکارگیری پهپاد در جنگ‌های آینده نقش و تأثیرگذاری بسیاری خواهد داشت و شاید بتوان جنگ‌های آینده را جنگ پهپاد‌ها نیز نامید.

هادی نیوز: زمانی که از هواپیما در جنگ‌ها استفاده شد، نوع جنگ‌ها تفاوت یافت؛ زیرا طرف‌های درگیر با استفاده از هواپیما می‌توانستند به عمق جبهه‌ها نفوذ یابند و با شناسایی و انهدام مواضع یکدیگر بر سرنوشت جنگ تأثیر بگذارند؛ لذا استفاده از این فناوری باعث شد تا کشور‌های مختلف به دنبال استفاده از هواپیما به‌عنوان سلاح و ابزاری مؤثر در جنگ باشند.

براین اساس، استفاده از این فناوری روند تحولی پرشتابی را در پیش گرفت به نحوی که صنایع نظامی همواره به دنبال ساخت هواپیما‌هایی با قابلیت‌های بیشتر بودند؛ لذا یکی از تلاش‌هایی که در همین رابطه صورت گرفت، ساخت پهپاد بود.

هرچند عنوان می‌شود که استفاده از پهپاد اولین بار در سال ۱۹۰۰ میلادی صورت گرفته، ولی نقش پهپاد در جنگ‌ها را می‌توان در سال‌های اخیر جستجو کرد؛ نقشی که تأثیرات قابل توجهی را در صحنه نبرد داشته است؛ به همین دلیل گفته شده که ارزش این صنعت در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۱۲۷ میلیارد دلار خواهد شد.

استفاده از این فناوری در ده‌ها کشور موجب شده تا امروز پهپاد‌های مختلفی توسط صنایع نظامی ساخته و در جنگ‌ها مورد استفاده قرار گیرد که نمونه آخر آن استفاده از پهپاد در جنگ میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان موسوم به جنگ قره‌باغ بود.

در این جنگ، ارتش جمهوری آذربایجان به واسطه استفاده از پهپاد‌های اسرائیلی (هرمس ۹۰۰) و ترکیه‌ای (بایراکتار TB-۲) توانست به واسطه ضعف سیستم پدافندی ارمنستان، صحنه نبرد را با انهدام مواضع و تجهیزات نظامی حریف به نفع خود تغییر داده و در نهایت شکست و عقب‌نشینی را به ارتش ارمنستان تحمیل کند.        

بنابر این جنگ قره‌باغ نشان داد که استفاده از پهپاد در جنگ‌های آینده نقش و تأثیرگذاری بسیاری خواهد داشت و شاید بتوان جنگ‌های آینده را جنگ پهپاد‌ها نیز نامید؛ زیرا استفاده از این نوع تجهیزات بدون سرنشین، علاوه بر کاهش تلفات انسانی، به لحاظ هزینه‌های مالی نیز بسیار به صرفه خواهد بود.

بر این اساس، کشورمان هم با مهم دانستن نقش پهپاد‌ها در معادلات رزمی، اقدام به ساخت و توسعه چندین نوع پهپاد با ویژگی‌های مختلف کرده که عملکرد خوبی را در پشتیبانی از مدافعان حرم نشان داده‌اند.

 

 

دفاع پرس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.