ایران و چشم‌انداز دولت آینده عراق

پایگاه اینترنتی وال‌استریت ژورنال در مقاله‌ای به بحران عراق و آینده دولت این کشور پرداخت و نوشت:...

 

پایگاه اینترنتی وال‌استریت ژورنال 23 ژوئیه 2014 (۱ مرداد) در مقاله‌ای به بحران عراق و آینده دولت این کشور پرداخت و نوشت: نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق، حمایت سیاسی حامیان اصلی خود از جمله دستگاه مذهبی شیعه عراق و دولت ایران را از دست می‌دهد. مقامات می‌گویند: این تغییر سبب شده اعضای ائتلاف مالکی حمایت خود را مورد بازنگری قرار دهند و این مسئله چشم‌انداز ماندن وی در قدرت را کم‌رنگ کرده است. در روزهای اخیر، هیئت‌های عالی‌رتبه نظامی و دیپلماتیک ایران دیدارهایی در بغداد و نجف (مرکز مذهبی شیعه) داشتند و در آنجا به آن‌ها گفته شد که آقای مالکی تقریباً حمایت تمام حلقه داخلی وفادار به خود را از دست داده است.

در ادامه مقاله آمده است: همچنین سیاستمداران برجسته شیعه می‌گویند تمایل مالکی برای ماندن در قدرت با مخالفت آیت‌الله سیستانی رو‌به‌رو شده است. سیستانی محور گفت‌وگوها میان ائتلاف‌های سیاسی به منظور شکل‌گیری دولت شده است. این روند پیچیده که آخرین بار ماه‌ها به طول انجامید، به دلیل حملات داعش و تسلط این گروه بر بخش‌هایی از عراق، در وضعیت اضطراری قرار گرفته است. هفته گذشته آیت‌الله سیستانی گامی غیرمعمول در فرستادن نامه به‌طور مستقیم برای دفتر مالکی برداشت و به‌طور شفاف مخالفت خود با قدرت‌یابی مالکی به‌عنوان نخست‌وزیر را اعلام کرد. این پیام برای مقامات ایرانی که به عراق سفر کرده بودند، شفاف‌سازی کرد. مقامات مختلف شیعه گفتند که نامه آقای سیستانی نشانه‌ای بود که معتقد است نخست‌وزیر حتی درون پایگاه حمایتی شیعه خود نیز اختلاف‌برانگیز است و نمی‌تواند کشور را از بحران خارج کند. به گفته دو تن از مقامات ائتلاف ملی بزرگ در بغداد برخی از متحدان مالکی در ائتلاف دولت قانون تهدید کرده‌اند در صورتی که مالکی درخواست خود برای نخست‌وزیری را پس نگیرد، از این ائتلاف خارج خواهند شد.

در پایان مقاله آمده است: یکی از نمایندگان پارلمان و عضو حزب دعوت مالکی گفت: «در حال حاضر، دولت قانون، نامزدی به‌جز نوری مالکی ندارد و امیدواریم این تصمیم به‌زودی به نتیجه برسد... از نامه آیت‌الله سیستانی به آقای مالکی مطلع نیستم... هر گونه مداخله منطقه‌ای در روند سیاسی عراق باعث تأسف است... آنچه برای ما مهم است، ایجاد وضعیتی کارآمد است.» همچنان احتمال موفقیت مالکی برای نخست‌وزیری وجود دارد. حزب آقای مالکی در انتخابات ماه آوریل، بیشترین کرسی‌ها را کسب کرد.

 

تحلیل‌:ادعای این یادداشت درباره نامه آیت‌الله سیستانی به دفتر نوری مالکی را هیچ مقام رسمی تأیید نکرده همانطوری به اعتراف همین یادداشت، یکی از نمایندگان مجلس و عضو حزب دعوت مالکی از وجود آن ابراز بی‌اطلاعی کرد. حدود دو هفته پیش نیز پس از شایع‌ شدن مخالفت آیت‌الله سیستانی با نخست‌وزیری مالکی، دفتر آیت‌الله سیستانی آن را تکذیب کرد. چنین شایعاتی درباره موقعیت مالکی آنقدر بی‌اعتبار است که نویسنده یادداشت فوق اعتراف کرده که«همچنان احتمال موفقیت مالکی برای نخست‌وزیری وجود دارد.» اما درباره نظر ایران، کاملاً منطقی است که ایران با لحاظ کردن قوانین داخلی عراق و موقعیت گروه‌های سیاسی این کشور در پی قدرت گرفتن فردی باشد که بتواند یکپارچگی عراق را حفظ کند و امنیت را در سرتاسر عراق حاکم گرداند و رابطه حسنه‌ای نیز با ایران داشته باشد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.