ابعاد و چشم‌انداز حضور سپاه پاسداران در عراق!

پایگاه اینترنتی دیلی‌استار در مقاله‌ای به تحولات عراق و راهبردهای جمهوری اسلامی ایران در قبال آن پرداخت و نوشت: ...

 

پایگاه اینترنتی دیلی‌استار 4 آگوست 2014 (۱۳ مرداد) در مقاله‌ای به تحولات عراق و راهبردهای جمهوری اسلامی ایران در قبال آن پرداخت و نوشت: در واقع، تحولات عراق پس از حمله داعش نشان داده که ایران برای دفاع از عراق جدی است. روند حوادث پس از حمله داعش نشان می‌دهد که دولت تحت رهبری شیعیان عراق در دفاع از خود ناتوان است. داعش شیعیان را کافر می‌داند و شیعیان ایران و عراق این گروه را تهدیدی وجودی برای خود می‌دانند.

ایران که روابط عمیقی با دولت و بسیاری از شبه‌نظامیان شیعه در عراق دارد، برای توقف روند بحران و تهدید داعش در این کشور گام نهاده است. مقامات ارشد ایران حضور نیروها و یا فرماندهان سپاه پاسداران در عراق را رد کرده‌اند. سیاستمداران و روحانیون برجسته در ایران به طور مداوم در مورد تهدید داعش سخن می‌گویند.

در ادامه مقاله آمده است: محسن سازگارا که در حال حاضر از مخالفان دولت ایران در آمریکاست، می‌گوید: «هنگامی که داعش به مناطق شیعه‌نشین در عراق رسید، سپاه پاسداران در آنجا نیروهایی برای مقابله با آن‌ها داشت... یکی از اعضای سپاه در همین درگیری‌ها کشته شد.» کارشناسان منطقه‌ای معتقدند سپاه پاسداران تامین تسلیحات و منابع مالی برای شبه‌نظامیان دست‌نشانده خود در عراق را در هفته‌های اخیر افزایش داده است. شبه‌نظامیان شیعه که در دوران حضور آمریکا در عراق قدرت داشتند، بار دیگر در ماه‌های اخیر به‌منظور پیوستن در جنگ علیه نیروهای داعش فعال شده‌اند. یک مقام امنیتی ارشد عراقی که نخواست نامش فاش شود، گفت که ایران در حال حاضر بیش از 20 هزار شبه‌نظامی عراقی را تأمین مالی کرده و آموزش داده است. این نیروها از جنوب در سامرا تا بغداد و مناطق جنوبی پایتخت حضور دارند.

در پایان مقاله آمده است:چند هزار نیروی عراقی نیز که برای جنگ به سوریه رفته بودند، بازگشتند و برخی از آن‌ها به نیروهای امنیتی وزارت کشور و وزارت دفاع عراق پیوسته‌اند. به‌علاوه، نیروهای بسیاری از حزب‌الله لبنان در عراق مستقر شده‌اند. حضور آن‌ها در عراق نشان‌دهنده ابعاد گسترده‌تر منطقه‌ای کشمکشی است کهشیعیان علیه سنی‌ها صورت داده‌اند. کریم سجادپور، تحلیل‌گر مسائل ایران در بنیاد صلح بین‌المللی کارنگی می‌گوید: «ایرانی‌ها ظاهرا محاسبه‌ کرده‌اند که نمی‌توانند منافع خود در سوریه را بدون بشار اسد حفظ کنند. آن‌ها در مورد مالکی چنین محاسباتی نکرده‌اند... اما مسئله این است که آیا یک جایگزین مطلوب که در مورد آن اتفاق‌نظر وجود داشته باشد، وجود دارد؛ سیاستمداری عراقی که متحد جدی ایران باشد و در عین حال بتواند رضایت سنی‌ها و کردهای عراق را جلب کند.»

تحلیل : بیشتر رسانه‌های غربی و عربی درباره نسبت ایران با تحولات عراق سه خط تبلیغی را دنبال می‌کنند که هر سه در یادداشت فوق مشاهده می‌شود: 1 - حضور نظامی ایران در عراق 2- دامن زدن به جنگ مذهبی شیعه و سنی 3 - منتسب کردن مالکی به ایران و مقصر دانستن وی در شکل‌گیری تهدید داعش و تصرف برخی از مناطق عراق. این در حالی است که حکومت عراق به اندازه کافی نیروی نظامی و مردمی برای مقابله با داعش تکفیری - صهیونیستی دارد و بسیاری از اهل سنت را به قتل رسانده و در مقابل بسیاری از اهل‌سنت در کنار شیعیان با داعش تروریست در حال جنگند و عوامل کسانی که امروز مالکی را مقصر جلوه می‌دهند پیش از حمله داعش تکفیری - صهیونیستی با توطئه و دسیسه علیه دولت مالکی اجازه سروسامان دادن به اوضاع عراق را نمی‌دادند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.