محمد رضازاده

اهمیت حضور در انتخابات از دیدگاه حضرت امام خامنه‌ای/ انتخابات عرصه امتحان الهی است

با توجه به در پیش بودن انتخابات، مرور رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی حائز اهمیت است. این موضوع، با توجه به نقش کلیدی ریاست جمهوری در نظام جمهوری اسلامی ایران، اهمیتی دوچندان دارد.

هادی نیوز: نزدیک به یک ماه تا انتخابات ریاست جمهوری در ایران مانده و هر روز شاهد ورود چهره‌ای جدید در این عرصه هستیم؛ عرصه‌ای که در آن مردم می‌توانند برای چهار سال دیگر سرنوشت خود را رقم بزنند؛ انتخابی که به نوعی بر زندگی روزمره، معیشت و اتفاقات مختلف جامعه تاثیر خواهد داشت.

اگر این روز‌ها از مردم سوال کنیم که چرا در انتخابات شرکت خواهید کرد، ممکن است یکی بگوید «برای آینده کشورم»، «پایمال نشدن خون سردار سلیمانی و شهدا»، «وظیفه ملی و شرعی» و دیگری پاسخ دهد برای «پایداری نظام جمهوری اسلامی»، «پاسداری از ولایت فقیه» و این‌ها بخشی از دلایل مردم برای شرکت در انتخابات است.

پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی شاهد برگزاری انتخابات‌های متعددی در کشور بوده‌ایم که این امر در راستای تحقق نقش اساسی مردم در رقم زدن آینده کشور است. تاکید مکرر بنیانگذار این نهضت حضرت امام خمینی (ه) در زمان حیات خویش و حضرت امام خامنه‌ای (مد ظله‌العالی) نسبت به لزوم حاضر بودن مردم در عرصه انتخابات و اثرات آن در پیشبرد انقلاب، بیانگر اهتمام جدی امامین انقلاب اسلامی به نقش مردم به عنوان تکیه‌گاه محکم انقلاب اسلامی بوده است.

بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی از این جهت حائز اهمیت است که نقش ایشان در عرصه انتخابات نقش الگودهی به مردم بوده و همواره هر جا دشمنان تلاش کرده‌اند تا حوزه‌های رای‌گیری را خلوت و مردم را از حضور در انتخابات مأیوس کنند، رهبر معظم انقلاب اسلامی با الگودهی به مردم اعلام کرده‌اند که انتخابات «وظیفه» است. آنگاه است که مردم اعتماد می‌کنند، وارد میدان می‌شوند و حماسه‌ای عظیم خلق می‌کنند و نباید این موضوع را به فراموشی بسپاریم که هرجا جایگاه ابراز نظر مردم در انقلاب مطرح است، چشم مردم به دهان رهبری است.

با توجه به نقش بی‌بدیل ولایت فقیه در این خصوص و با عنایت به در پیش بودن انتخاباتی مهم، مرور رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی حائز اهمیت است. این موضوع، با توجه به نقش کلیدی ریاست جمهوری در نظام جمهوری اسلامی ایران، اهمیتی دوچندان دارد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص اهمیت مجلس و انتخابات آن در سرنوشت مردم، می‌فرمایند: «انتخابات پیش رو بسیار مهم است. مطلب اول اهمیت انتخابات است. انتخابات در کشور بسیار مهم است، هم از جنبه خارجی هم داخلی. از جنبه داخلی یک نوسازی در کشور صورت می‌گیرد و افراد تازه‌نفسی و پرانگیزه وارد کار می‌شوند و در دستگاه اجرایی کشور یک نوسازی صورت می‌گیرد و نفس تازه‌ای به دستگاه اجرایی داده می‌شود. از جهت وجهه خارجی هم انتخابات و مشارکت مردم نشان‌دهنده اقتدار ملی است. همه باید بدانیم و اذعان کنیم که امکانات دفاعی و قدرت دیپلماسی به کشور اقتدار می‌دهد و شکی نیست، اما بیش از همه این‌ها ملت و مردم یک کشور هستند که به کشور اقتدار می‌دهند. وقتی در دنیا احساس شود که این ملت هوشیار و بیدار و باانگیزه است، هیبت و اقتداری در چشم همه پیدا می‌کند؛ بنابراین حضور مردم موجب اقتدار کشور می‌شود.»

یکی دیگر از نکاتی که در انتخابات‌های قبل در سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی مشهود است، اهمیت حضور مردم در انتخابات برای مقابله با دشمن و جلوگیری از سوءاستفاده تبلیغاتی آنان است، به طوری که ایشان در سخنان دیگری فرمودند: «ملت ما، باید امکان سوءاستفاده‌های تبلیغاتی را به دست دشمنان ندهد. دشمنان می‌خواهند ما در انتخابات شرکت نکنیم؛ دشمنان می‌خواهند که ما انتخاباتمان چشمگیر نباشد؛ دشمنان می‌خواهند چنین وانمود کنند که ملت، رغبتی به انتخابات و به کار‌های مربوط به مجلس و مسائل اساسی نظام ندارد. شما باید این را تخطئه کنید و باید شرکت کنید.»

هوشمندی و استدلال‌های دقیق معظم له با توجه به شرایط موجود کشور همواره مورد توجه مردم عزیز ایران اسلامی قرار گرفته و مردم بار‌ها با توجه به سخنان ایشان توطئه دشمنان را خنثی کرده‌اند، از دیگر نکات مهمی که در انتخابات‌های مختلف مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده است «واجب» بودن حضور مردم در صحنه انتخابات است. ایشان در این‌باره فرموده‌اند: «ملت ایران، شرکت در انتخابات را یک فریضه و یک عمل واجب بداند. دشمن، بسیاری از نیرو‌های تبلیغاتی خود را بسیج کرده تا کاری کند که انتخابات با استقبال مواجه نشود. من عرض می‌کنم که به عنوان وظیفه اوّلی، به عنوان وظیفه ثانوی، به عنوان وظیفه دینی و اسلامی و به عنوان وظیفه سیاسی، شرکت آحاد مردم در انتخابات... واجب است. مردم باید در انتخابات شرکت کنند و با این کار، مشت محکمی بر دهان آمریکا و استکبار و گروهک‌ها و مخالفین اسلام و مسلمین و مخالفین جمهوری اسلامی بکوبند.»

رهبر معظم انقلاب همواره بر حفظ طراوت، نشاط و قدرت و صلابت انقلاب تاکید داشته‌اند و حضور مردم در انتخابات را یکی از صحنه‌هایی عنوان می‌کنند که می‌تواند نقش بسزایی در تحقق این اهداف ایفا کند، ایشان با اشاره به نقش مردم در صلابت انقلاب اسلامی فرموده‌اند: «انتخابات یک وظیفه ملی است، به این خاطر که شرکت در انتخابات می‌تواند روح نشاط و احساس مسؤولیت را همیشه در جامعه زنده نگه دارد و حضور مردم در صحنه را به رخ دشمنان این ملت بکشد.»

از دیدگاه رهبر انقلاب اسلامی، حضور مردم در انتخابات، تبلور احقاق حق مردم در حاکمیت بر سرنوشت خویش در نظام مردم‌سالاری دینی است، به طوری که از دیدگاه ایشان «انتخابات، فقط یک پدیده سیاسی نیست. انتخابات، مظهر حضور مردم، مظهر احقاق حق و مظهر توانایی و اقتدار ملی برای یک کشور است. هم حق و هم تکلیف مردم است که بیایند و سرنوشت کشورشان را به دست خودشان معین کنند؛ زیرا که کشور متعلّق به مردم است.»

از نظر ایشان، مردم با حضور در صحنه انتخابات می‌توانند اراده خود را نشان دهند به گونه‌ای که ایشان در این‌باره می‌فرمایند «انتخابات، مظهر حضور مردم و آزادی ملت ایران در انتخاب سرنوشت خود است. شما وقتی رئیس جمهور را انتخاب می‌کنید، یعنی تمام سررشته‌های اجرایی کشور را در دست کسی می‌گذارید که منتخب شما و برخاسته از رأی و اراده شماست؛ بنابراین شما هستید که انتخاب می‌کنید. این کار به معنای قدرت مردم در اداره کشور و در دست داشتن سرنوشت کشور به وسیله ملت است؛ این چیز کم و کوچکی نیست؛ این برای ما همه چیز است.»

شاید بتوان یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل برای حضور مردم در عرصه انتخابات را، احساس مسؤولیت در برابر آزمون الهی و ادای دِین شرعی، اخلاقی، سیاسی و ملّی دانست، موضوعی که بار‌ها رهبر معظم انقلاب اسلامی در فرایض خود بر آن تاکید کرده است و در سخنانی در این‌باره توضیح داده‌اند: «امروز مسأله انتخابات، حقیقتاً یک عرصه امتحان الهی است. ببینید امتحان‌های الهی چگونه برای همه هست. مگر می‌شود انسان در دوران زندگی، با امتحان الهی مواجه نشود؟ عمده این است که انسان بتواند از امتحان الهی سربلند بیرون آید. من از همه ملت ایران می‌خواهم که به امید خدا و با توکل به پروردگار، همین احساس مسؤولیت را تا هنگام رفتن به پای صندوق‌های رأی و انداختن رأیشان در داخل صندوق حفظ کنند. ان‌شاءاللّه عدد بالایی از مردم در این امتحان الهی شرکت کنند و دین خودشان را به کشور و انقلاب ادا کنند و سهم خویش را در آینده کشور ایفا نمایند.»

طبق اصل ششم قانون اساسی، در جمهوری اسلامی ایران امور کشور باید به اتکاء آراء عمومی اداره شود و از مسیر انتخابات. انتخاب رئیس جمهور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شورا‌ها و نظایر این‌ها. در موضوع اهمیت حضور در انتخابات، همواره مسؤولان در رده‌های مختلف سخن گفته‌اند، اما حرف اصلی را مردمی می‌زنند که نتیجه انتخابشان رئیس جمهوری است که برای چهار سال ضمام امور اجرایی کشور را بر عهده خواهد گرفت.

 

 

 

دفاع پرس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.