کارشناس مسائل منطقه از اقدامات شهید حجازی روایت می کند

از موشکی کردن حزب الله تا احیای ارتش نامنظم سوریه در مقابل داعش/ آمریکا دیگر در معادلات منطقه جایی ندارد

کارشناس مسائل منطقه ضمن بازگو کردن اقدامات درخشان سردار شهید سید محمد حجازی در تجهیز موشکی حزب الله و احیای نیرو های سوری علیه داعش، به شرایط سیاسی منطقه غرب آسیا اشاره حضور آمریکا در منطقه را کوتاه توصیف کرد.

«سعد الله زارعی» کارشناس مسائل منطقه و حوزه مقاموت در مصاحبه ای با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بصیرت، به جایگاه مهم سردار شهید محمد حجازی در محور مقاومت پرداخت و گفت: سردار سید محمد حجازی همواره جز یکی از مهمترین و کار آمد ترین نیرو های انقلاب در محور مقاومت بود.
این کارشناس مسائل منطقه غرب آسیا تشریح کرد: سردار حجاری در مقطع زمانی مسئولیت نیرو های مقاومت در لبنان را برعهده داشت که این کشور دستخوش تحولات اساسی بود و در کنار این موضوع منطقه نیز شاهد تحولات عمده و مهمی بود.
  وی افزود: دوره مسئولیت ده ساله سردار حجازی با ظهور داعش و تروریسم های تکفیری در عراق و سرزمین های سوریه و لبنان مقارن شد و در این دوران منطقه غرب آسیا از سال 2011 با بحران های سنگینی برای مقابله با تروریسم رو به رو بود.
  زارعی عنوان کرد: با وقوع ظهور جریان تکفیری در منطقه، کشورهای عراق، سوریه و لبنان تحت فشار قرار گرفتند. به تناسب حجم بحران امنیتی منطقه، اصلی ترین دلیل فشار بر روی کشورهای منطقه عدم آموزش و آشنایی  ارتش و نیرو نظامی این کشور ها با شیوه جنگ نا منظم و مبارزه گروه های تروریستی در جنگ شهری بود.
این کارشناس مسائل بین المللی اظهار داشت: به تناسب چنین وضعیتی ما شاهد آن بودیم که 60 درصد کشور عراق به اشغال نیرو های داعش در آمد چرا که ماهیت نیرو های نظامی کشور های منطقه بیشتر شبیه به یک ارتش کلاسیکی بود که فقط تنها توانایی مقابله با دشمن های خارجی را دارند.
 وی اظهار داشت: بر اساس نوع جنگی که نیرو های داعش در عراق انجام می دادند عملا این کشور درگیر جنگ پارتیزانی شد که ارتش منظم عراق برای پیشروی و مقابله با داعش با شکست هایی رو به رو شد.
 زارعی یادآور شد: از سوی دیگر سوریه نیز در گیر چنین بحرانی شده بود. نیرویی که در مقطع زمانی برای مقابله با رژیم صهیونیستی طراحی و آموزش دیده بود، در آن مقطع می بایست در کوچه پس کوچه های شهر های سوریه با تروریست های تکفیری مبارزه می کرد.
 این کارشناس مسائل بین المللی عنوان کرد:  در زمان بحران های منطقه، لبنان نیز از این قائله مستثنی نبوده  و  گروه های تروریستی در مناطقی مانند طرابلس، بخش های از بیروت، بعلبک و شرق لبنان شکل گرفته بودند متاسقانه ارتش کلاسیک لبنان نیز همانند ارتش عراق و سوریه فاقد توانایی مواجه با این گروه های تکفیری و تروریستی بود.
 وی تاکید کرد: در چنین وضعیتی سردار حجازی به  عنوان یکی از مهمترین فرماندهان محور مقاومت که همزمان بار سنگین مقابله با گروه های تکفیری در لبنان و سوریه را بر عهده داشت نقش موثری را برای سازماندهی و آموزش نیرو های چریکی و پارتیزان در مقابله با گروه تروریستی و  تکفیری در کشور های لبنان و سوریه  ایفا کرد .
پدر موشکی حزب الله، ابتکار عملی که هنوز کابوس اسرائیل است
 زارعی در ادامه مصاحبه خود به پیام  تسلیت دبیر کل حزب الله لبنان در خصوص در گذشت سردار حجازی اشاره کرد و گفت:بعد از شهادت سردار حجازی« سید حسن نصر الله» دبیرکل حزب الله لبنان در متن تسلیت خود به مناسبت  شهادت  سردار حجازی و نقش موثر سردار حجازی در جبهه مقاومت اشاره داشت.
 این کارشناس مسائل منطقه ادامه داد: در دوران جنگ 33 روزه حزب الله با ارتش رژیم صهیونیستی، سردار حجازی یکی از مهم ترین فرمانده های جریان مقاومت بود چرا که سردارحجازی از افراد موثر و طبق گفته برخی از افراد و منابع،موسس واحد موشکی حزب الله لبنان نیز بوده است، واحدی باعث برتری حزب الله در مقابل رژیم صهیونیستی شده است.
 وی خاطر نشان کرد: سردار حجازی در اوج بحران های منطقه به خصوص در منطقه شام ( سوریه و لبنان) نقشی درخشان و مدبرانه ای را ایفا کردند و به جرائت می توان گفت که در جبهه مقاومت از بازوان اصلی «سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی» محسوب می شدند.
تغییر بنیادین معادلات منطقه به نفع محور مقاومت
 زارعی در ادامه مصاحبه خود به  وضعیت منطقه غرب آسیا پس از 21 سال از حضور امریکا اشاره و این وضعیت را تشریح کرد و گفت: منطقه غرب آسیا از سال های ابتدای قرن 21 میلادی و سال 2001 به بعد شاهد سلسله تحولات عمده و سنگینی در خود بود که با ورود نیرو های نظامی آمریکا چنین وضعیت شکنندگی به وجود آمد .
 این تحلیلگر مسائل منطقه غرب آسیا در ادامه توصیف کرد: ما در این برهه زمانی شاهد اشغال افغانستان و عراق توسط ایالات متحده امریکا، جنگ 33 روزه لبنان و اسرائیل، انقلاب های عربی، بحران سوریه، ظهور داعش در عراق و سوریه و در آخر جنگ یمن بوده ایم که هر یک از این وقایع چالش های سنگینی را برای آمریکا و متحدانش به ارمغان آورده است.
 وی افزود: در این سال ها  آمریکایی ها سعی کردند وضعیت منطقه را که به ضرر آنها دگرگون شده بود را بازگردانند و دوباره استیلای قدرت خود در منطقه را احیا کنند.
  زارعی همچنین  در ادامه به نقشه و سیاست خارجی آمریکا در اوایل حضور خود در منطقه خاورمیانه اشاره کرد و گفت: با آغاز سال میلادی 2001 میلادی و شروع لشکر کشی گسترده آمریکا افغانستان، در بسیاری از محافل آمریکایی صحبت هایی از  طرح خاورمیانه جدید یا خاور میانه بزرگ به میان آمد طرح خاورمیانه بزرگ رسما از سال 2005 یعنی دو سال پس از اشغال عراق به طور رسمی توسط « جو بایدن » رئیس کمیته  سیاست خارجی مجلس سنای آمریکا مورد استفاده قرار گرفت.
 این کارشناس مسائل منطقه غرب آسیا تاکید کرد: تاکنون آن چه که در عمل اتفاق افتاده عدم تحقق اهداف و برنامه های دولت آمریکا و اسرائیل و متحدانشان مانند عربستان،امارات و ترکیه و گروه های وابسته این کشورها است و در نهایت پس از 21 سال محور مقاومت توانسته سیاست های اشغالگری امریکا و متحدانش را شکست دهد.
 وی خاطر نشان کرد: امروزمنطقه ما ازافغانستان تا لبنان و فلسطین به واسطه گسترش محوره مقاومت از گروه های قدرتمند و با کارایی بالا برخوردار هستند و علاوه بر این موضوع، گروه های مقاومت به واسطه تجربه های خود در این چند سال از سازماندهی و تجیهیزات بالا و عملکرد قابل قبولی در مقابل آمریکا برخوردار هستند.
این کارشناس مسئل منطقه تشریح کرد: امروزه درخت مقاومت ثمر های مفیدی داشته و ما شاهد فعالیت گسترده گروه های مقاومت فاطمیون در افغانستان، زینبیون در پاکستان، حیدریون در سوریه، حشد الشعبی در  عراق ، انصار الله در یمن، حماس و جهاد اسلامی در غزه و در آخر حزب الله در لبنان هستیم که آمریکا و متحدانش را به چالش کشیده است.
 اگر ادعای دارند سند تاریخی  بیاورند
 زارعی در ادامه مصاحبه خود به برخی استدلال های واهی بعضی از رسانه ها به حضور روسیه و چین در منطقه در غیاب آمریکا اشاره کرد و گفت :  با خروج نیرو هایی آمریکایی و شکست سیاست هایشان، عده ای  صحبت هایی می کنند که به جای آمریکا،روسیه و چین به دنبال اشغالگری و اعمال قدرت در منطقه هستند که به نظر می رسد چنین اظهار نظراتی بی پایه و اساس باشد.
 این کارشناس مسائل منطقه افزود: این صحبت ها گمان زنی مبتنی بر بد بینی هستند چرا که اگر در این خصوص ادعای واقعی وجود دارد . افراد یا رسانه ای که معتقد بر این فرضیه هستند نشان دهند که روسیه و چین در چه  مقطع زمانی به منطقه لشکر کشی کرده اند.
 وی در آخر خاطر نشان کرد : علاوه بر این نشان دهند که کدام مقام روس یا چینی در صحبت های خود به حضور نظامی در منطقه غرب آسیا اشاره کرده باشد ؛ تنها استنباطی  که می توان از این موضوع داشت این است که این گونه صحبت ها تنها تئوری های روی کاغذ هستند که بیشتر  مورد نیاز عرصه  رسانه و روزنامه نگاری است.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.