غلامرضا تدینی‌راد

نیت مؤمنانه جلوه‌ای مقدس از «دفاع»

اگر مراقبت نشود و نیت‌های درونی که پایه و اساس انگیزه‌ها، پندارها و تمایلات هستند به ارزش‌ها و گرایش‌های اعتقادی و معنوی و انسانی آراسته نشوند و با آن جلا نیابند، مشکلات و گرفتاری‌های زیادی پیش خواهد آمد. نیت مؤمنانه بر این اساس، جلوه‌ای مقدس از «دفاع» است.

هادی نیوز: سرهنگ «غلامرضا تدینی‌راد» رئیس مرکز رصد فضای مجازی، اطلاع‌رسانی و افکار عمومی فرماندهی انتظامی خراسان رضوی؛ نیت سالم و خوب در کارها از اعمال افراد برتر شمرده می‌شود و دین مبین اسلام، شریعتی است که نگاهی بنیادی و اساسی بر این مسأله دارد چراکه اگر خمیرمایه اعمال در معرض وسوسه و طمع، ریا و تظاهر و مبالغه و فریب و دروغ  از استحکام برخوردار نباشد؛ به زبان ساده‌تر، نیت‌ها پاک نباشند درجه خلوص اعمال و کردار تحت تأثیر قرار خواهند گرفت. در چنین وضعیتی این امکان قوت می‌گیرد که تملق، چاپلوسی و ریا و تزویر پررنگ شده و صداقت و معرفت را کمرنگ جلوه بدهد.

اگر مراقبت نشود و نیت‌های درونی که پایه و اساس انگیزه‌ها، پندارها و تمایلات هستند به ارزش‌ها و گرایش‌های اعتقادی و معنوی و انسانی آراسته نشوند و با آن جلا نیابند مشکلات و گرفتاری‌های زیادی پیش خواهد آمد. نیت مؤمنانه بر این اساس، جلوه‌ای مقدس از «دفاع» است.

دفاع از ارزش‌ها، معیارها و هنجارهایی که همه جا به کارمان می‌آیند و در این برهه خطیر از زمان و به‌خصوص در جبهه جنگ شناختی و هوشمندانه بیش از پیش به آن نیاز داریم.

با بیان ضرورت و عظمت این دفاع در هر عرصه، از جهاد مدافعان سلامت گرفته تا مجاهدت خادمان انقلاب و مردم و شجاعت مدافعان حرم و خدمت مجاهدان فی سبیل الله در مسیر امنیت و اقتدار این نیت‌های درونی ما هستندکه ملاک و معیار تعیین عیار، ارزش، اعتبار، اخلاص در اعمال و کردار خواهند بود.

در جریان تعلیم و تربیتی که تحصیل علم برای کمال و انسانیت نباشد، در مسیر دفاع از سلامت که تجربه و تخصص و معرفت، دوای دردها نشود، در لباس مقدس خدمت که رنگ خاکی جهاد و تواضع به خود نگیرد و در هر پرتویی از زندگی، حتی خواندن یک کتاب که معنا و مفهوم ارزشی نداشته باشد و یا باوری که هویت و ماهیت ما را بی‌اساس دچار تردید کند؛ کردار عملی و رفتار جوارحی از تقدس و معنویت و عزت واقعی برخوردار نخواهند شد.

کارشناسان متخصص علم روان‌شناسی و نخبگان علوم تربیتی بر این اصل تأکید دارند که اصلاح رفتار جز با تهذیب و تزکیه نفس و پاک ساختن نیت‌های درونی محقق نمی‌شود.

درست است که اقتضای وضعیت‌های مادی و طبیعی زندگی، دارای خصوصیات و تمایلاتی هستند که افراد را در برگرفته و خواسته‌ها و امیال زیادی برای بهره بردن مفید از زندگی تعریف شده‌اند و دین اسلام نیز برآن تأکید دارد؛ در این مسیر بسیاری خواسته‌ها و انتظارات و به قول معروف آرزوهای دور و دراز، دست‌یافتنی نیستند و آنچه بسیار مهم است این که امیال و نیت‌های خود را باید مصون بداریم تا به بیراهه نرویم و به مقصد برسیم.

همانطور که گفتیم ما این صیانت و پاک‌سازی نیت‌های درونی را با ارزش دفاع، نامگذاری کرده‌ایم تا جلوه عشق در شکوه اقتدار نمادسازی شود. در تجلی این صحنه‌های زیبای دفاع، هنوز هم‌ ارزش‌های بسیار و بی‌شماری در تفکرات و زندگی مردم کشور ما وجود دارندکه با مسائل مادی قابل قیمت‌گذاری و سنجش نیستند.

یک نقاشی ساده فرزندی برای پدر، یک شاخه گل سرخ برای همسر، یک نگاه و لحن عاشقانه زنی برای شوهر و یک کلام و رفتار مهربان برای پدر و مادر و خواهر و برادر و همسایه و همشهری و هم‌وطن و مقید به مفید بودن برای همنوعان، گواه بر قداست این ادعا است.

هنوز هم دختر بچه‌ای که پدرش در بستری بیماری است و از تحصیل جامانده با گرفتن یک گوشی تلفن همراه به‌عنوان هدیه از فردی نیکوکار، با تمام وجود احساس می‌کند دنیای زیبایی دارد و باید در آن احساس خوشبختی کند.

هنوز هم جوان برومندی که نیروی خدماتی یک بیمارستان است خود را موظف می‌کند در ساعات استراحت بین شیفت کاری‌اش، عاشقانه و عارفانه به بیماران کهنسال کمک کند و با نذر خدمت، حظ کارش را هر چند به ازای حقوق مادی اندک ببرد.

هنوز هم هستند افراد متعهدی مثل سرهنگ عارفخانی که در حادثه تصادف شبانه ۲خودروی سنگین در حوالی مشهد و برای آن که حادثه دیگری رخ ندهد وارد عمل شده و خود دچار حادثه می‌شود و سبکبال به آسمان‌ها پر می‌کشد و چه زیباست ۲ دختر جوان و پسر نوجوانش به وجود چنین پدری افتخار می‌کنند.

هنوز هم کارگر خدماتی شهر، کیف پولی با دلارهای وسوسه‌انگیز پیدا می‌کند و با خوشحالی به صاحبش برمی‌گرداند.

هنوز هم شهید «علی دلندی»، پسر نوجوان برای نجات ۲ زن به آتش می‌زند و خود را فدا می‌کند تا بگوید اراده «حسین فهمیده‌ها» و تفکرات فرماندهان پرآوازه‌شان، باکری‌ها، همت‌ها و سایر شهیدان در این کشور زنده هستند.

هنوز هم غیورمردان مرزبان، شب تا صبح و روزها تا غروب آفتاب با ذکر زیارت عاشورا مردانه ایستاده‌اند تا کسی نتواند نگاه چپ به مرزهای مقتدر این کشور اسلامی کند.

هنوز هم کاسب‌های معتقد با بسم الله کار خودشان را شروع می‌کنند و کفه ترازوی‌شان باید سنگین‌تر از آنی باشد که کم‌فروشی نکنند و هنوز هم این روحیه استمرار دارد.

کم نیستند و بهتر است بگوییم بسیارند از این انسان‌های بزرگ و وارسته که با فضایل اخلاقی، معنوی و معرفتی خود را آراسته‌اند.

ملت حماسه‌ساز ایران، شجاع و دلاور هستند و از سالیان دور و تاهمین نزدیکی‌ها، مانند رئیسعلی دلواری و کمی پس از آن شهدای ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ و بعد از آن حماسه‌سازان بهمن ۱۳۵۷ و رزمندگان جبهه‌های حق علیه باطل و سپس نخبگان و دانشمندان شهید و اکنون، پاسداران عزت و اقتدار و افتخار ایران مردانه ایستاده‌اند و مقاومت می‌کنند و یک ایرانی در هرکجای این دنیای پهناور بخواهد نام «حاج قاسم دل‌ها» را بگوید غرور و غیرت در سراسر وجودش موج‌ می‌زند.

امروز این ما هستیم که به برکت خون شهدا و جانبازان و آزادگان و آزادمردان اعتبار و عزت یافته‌ایم و باید مراقب باشیم که از نام و پیام این ره‌یافتگان مسیر آسمان و نگاه خانواده‌های سرو قامت‌شان که نماد و نهاد مقاومت هستند جا نمانیم.

خدا ناظر بر اعمال و رفتار و دانا و عالم بر نیت‌های درونی‌مان و تکلیف روشن است، ما برای ادامه گام‌های پرصلابت رزمندگان جبهه دفاع امروز، باید ‌مراقب نیت‌های درونی خود بوده و در سنگر مستحکم تعهد و تقید، دفاع مقدس را به روز نگه داریم و پاسدار واقعی آن باشیم. 

وظیفه ما این است تصویری نیکو از اعمال و رفتاری که برگرفته از نیت‌های والا و ولایی هستند بسازیم چراکه مدافعان و وارثان جبهه دفاع مقدس هستیم و با اعتقاد راسخ فریاد بر می‌آوریم که تا زنده‌ایم‌ رزمنده‌ایم چون ما ملت شهادتیم.

رزمنده یعنی مخلص و خدمتگزار نظام و انقلاب و سرباز دفاع از آنچه داریم و برای داشتنش از جان و خون گذشته‌ایم. رزمنده یعنی ما ایستاده ایم.

 

 

دفاع پرس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.