شیوا نوروزی

درست و اصولی حرفه‌ای شویم

کار از کار گذشته و حذف سرخابی‌ها از لیگ قهرمانان آسیا قطعی است، حتی دبیرکل فدراسیون فوتبال نیز آب پاکی را روی دست همه ریخت تا پایانی باشد بر همه شوآف‌های مدیران باشگاه‌ها و مقصران این اتفاق. دوران اقدامات نمایشی و عوام‌فریبانه به پایان رسیده و برای بازگشت آبرومندانه پرسپولیس و استقلال به جمع تیم‌های آسیایی یک سال زمان داریم.

سال‌ها بود مدیران دو باشگاه با همکاری فدراسیون و وزارت ورزش با سندسازی و سرپوش گذاشتن بر مشکلات عمیق سرخابی‌ها، این دو تیم را در آسیا حفظ کردند، اما خوشبختانه این‌بار کنفدراسیون فوتبال قاره کهن در راستای سوق دادن باشگاه‌های زیرمجموعه خود به سمت حرفه‌ای شدن پای مقررات خود ایستاد و اجازه نداد دو تیم پرطرفدار کشورمان با همان وضعیت فَشل پا به لیگ قهرمانان بگذارند. صادر نشدن مجوز حرفه‌ای این دو تیم در حالی اتفاق افتاده که گلایه‌های ای‌اف‌سی از سرخابی‌ها به ۴۸۷ صفحه رسیده است!

بدهی سنگین مالیاتی، عدم شفاف‌سازی در خصوص مالکیت مشترک دو تیم و شاکیان متعدد خارجی تنها بخشی از گلایه‌های مسئولان آسیاست. موارد ذکر شده حاصل سال‌ها سوءمدیریتی است که اهمیتی به آن داده نشده و وزارت ورزش به‌عنوان متولی اصلی دو باشگاه قدمی برای نجات سرخابی‌ها برنداشته است.
فردا ۲۷ دسامبر و ششم دی‌ماه است و فرجه کنفدراسیون به دو باشگاه پرطرفدار به پایان می‌رسد. با توجه به حجم مشکلات موجود رفع آن‌ها تا پایان موعد مقرر ممکن نیست و دیگر با هیچ ترفند و اقدام نمایشی نمی‌توان سر ای‌اف‌سی و حتی هواداران دو تیم را کلاه گذاشت (مگر آنکه باز هم با همین ترفند‌های کهنه سر خودمان را کلاه بگذاریم). واقعیت همین است؛ سرخابی‌ها مجوز حرفه‌ای نگرفته‌اند. پس از سال‌ها اتلاف وقت باید با این واقعیت کنار بیاییم و مسیرمان را از فرافکنی به سمت واقع‌بینی و اصلاح الگوی باشگاهداری تغییر دهیم. اگرچه حذف قرمز‌ها و آبی‌های تهران از آسیا برای فوتبال ایران یک شکست بزرگ محسوب می‌شود، ولی با یک عزم جدی می‌توانیم از این شکست تاریخی پلی برای ورود به مسیر حرفه‌ای بزنیم. وزارت، فدراسیون، سازمان لیگ، کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای و خیلی‌های دیگر می‌دانستند سرانجام روزی باید به خاطر مدارک غیرواقعی ارسالی به ای‌اف‌سی پاسخ دهیم. یک‌بار به خاطر همین مسئله جریمه ۱۰۰ هزار دلاری به فدراسیون فوتبال تحمیل شده و حال با حذف سرخابی‌ها باید منتظر اعمال یک جریمه چندصدهزار دلاری دیگر هم باشیم.
وضعیت وخیم مدیریتی سرخابی‌ها با هیچ جلسه فرمالیته‌ای قابل حل نیست و از این پس آقایان به جای آنکه تقصیر را گردن دیگران و دشمن فرضی بیندازند باید عزم‌شان را برای نجات سرخابی‌ها جزم کنند. بار کج باشگاهداری به منزل نرسیده و حالا که هم بنا به شواهد حذف شده‌ایم و هم جریمه سنگینی را باید بپردازیم، بهتر است از هم‌اکنون به فکر یک سال دیگر باشیم. لیگ قهرمانان ۲۰۲۲ بدون پرطرفدارترین تیم‌های قاره کهن برگزار خواهد شد، ولی نباید فرصت گرفتن مجوز حرفه‌ای برای سال‌های بعد را از دست بدهیم. شاید تا قبل از این امید‌های واهی و جلسات فرمالیته در داخل کشور خریدار داشت، ولی هواداران فهیم دو باشگاه از عمق فاجعه خبر دارند و علت تصمیم ای‌اف‌سی را به خوبی درک می‌کنند. دیگر نمی‌توان با سوءاستفاده از احساسات هواداران موج‌سواری کرد. تنها راه باقی مانده تشکیل کمیته ویژه جهت بررسی، آسیب‌شناسی و حل چالش‌های سرخابی‌ها در جهت کسب مجوز حرفه‌ایی آسیاست. این کمیته در صورتی می‌تواند از تکرار حذف پرسپولیس و استقلال از لیگ قهرمانان جلوگیری کند که همه مسئولان امر به دور از رفتار‌های احساسی، عوام‌فریبانه و نمایشی وارد گود شوند و یک‌بار هم شده به وعده‌شان عمل کنند. تا وقتی وزارت ورزش مالک هر دو باشگاه باشد، مالیات‌ها و بدهی‌های سنگین پرداخت نشوند و در مجموع دست از سندسازی و لاپوشانی برنداریم، آش همین آش است و کاسه همان کاسه. یک سال وقت داریم تا برای دوره بعد لیگ قهرمانان مجوز بگیریم و با شرایطی که کشور دارد و مشغولیت زیاد مسئولان، این یک سال هم مثل برق و باد می‌گذرد. دیر بجنبیم سال آینده همین موقع برای بار دوم دو قطب فوتبال ایران باز هم از آسیا حذف خواهند شد.

منبع: روزنامه جوان

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.