ارسال قطار از تهران به قم و کرج/فناوری ایرانی برای ضدعفونی مترو

مدیر عامل شرکت مترو تهران و حومه در خصوص ارسال قطار به قم و کرج توضیحاتی ارائه کرد و گفت: برای ارسال این قطارها اجاره بها دریافت می کنیم.

هادی نیوز: قرار است چند رام قطار از تهران به کرج و قم ارسال شود و همچنین دو رام قطار هم از قم به تهران ارسال شده است. قراردادهای در این زمینه بزودی منعقد خواهد شد.

در دوره پنجم مدیریت شهری اعلام شد که 630 دستگاه واگن خریداری و وارد خطوط  می شود اما این امر تاکنون رخ نداده و مسوولان این دوره مدیریت شهری به دنبال این هستند که دولت پیش پرداخت این کار بدهد اگر این واگن ها وارد خطوط شوند اتفاق خوبی در مترو تهران رخ خواهد داد.

از سوی دیگر فناوری جدیدی در مترو برای ضدعفونی مورد استفاده قرار گرفته و نتایج پایلوت کار مثبت بوده است.

در خصوص آخرین وضعیت اورهال قطارها، ارسال قطار به کرج و قم، ورود 2 رام قطار کرجی به تهران و اورهال آن در واگن سازی تهران، حضور دستفروشان در مترو، ضدعفونی واگن ها با مهدی شایسته مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه به گفت‌وگو نشستیم.

قرارداد خرید 630 دستگاه واگن در دوره قبلی مدیریت شهری بسته شد اما کار به نتیجه نرسید چرا که پیش‌پرداخت خرید این واگن‌ها از سوی دولت داده نشد. رایزنی‌هایی در این دوره مدیریت شهری برای خرید این 630 دستگاه واگن صورت گرفته است وعده‌هایی از سوی دولت مبنی بر واریز پیش‌پرداخت داده شده بود کار به کجا رسید؟

اگر 630 دستگاه واگن خریداری شود قطعاً تأثیر بسزایی در سیستم حمل و نقل عمومی خواهد داشت/انباشت کارها از دوره قبلی مدیریت شهری  و عقب‌ماندگی‌ در سیستم حمل و نقل عمومی 

معاون اول رئیس جمهور در خصوص خرید 630 دستگاه واگن نکاتی را مطرح و قول‌هایی داده اند اما در لایحه بودجه 1401 دولت این موضوع دیده نشد اما رایزنی‌هایی از سوی مسئولین شهری برای تحقق این امر در بودجه صورت گرفت.

اگر این 630 دستگاه واگن خریداری شود قطعاً تأثیر بسزایی در سیستم حمل و نقل عمومی خواهد داشت و البته رونق خاصی هم در واگن‌سازی داخلی ایجاد می‌شود. با توجه به انباشت کارها از دوره قبلی مدیریت شهری عقب‌ماندگی‌هایی در سیستم حمل و نقل عمومی داشتیم اما تلاش می‌کنیم در این دوره این 630  دستگاه واگن خریداری شود.

 برای تهیه واگن نیازمند تأمین منابع هستیم/جلسه با مسوولان دولتی برای رفع مشکلا

اگر دولت کمک کند و پیش پرداخت داده شود کار آغاز می‌شود. برای تهیه واگن ما نیازمند تأمین منابع هستیم. اگر قرارداد بسته شود ما کارها را دنبال می‌کنیم و این اولین اقدام عاجل در بودجه خواهد بود. البته جلساتی هم مسئولین دولتی در این زمینه داشته‌ایم ما هم تمام مشکلات خود را اعلام کردیم و از دولت خواسته‌ایم کمک کند تا مترو از این وضعیت خارج شود.

رایزنی‌هایی با مجلسی‌ها در خصوص بودجه مترو از سوی دولت انجام  داده بودید آیا رایزنی‌ها نتیجه‌بخش بود؟

 درخواست‌هایی در خصوص بودجه از کمیسیون تلفیق داشتیم اما آن اتفاقات رخ نداد/اظهار امیدواری برای پرداخت پیش پرداخت خرید 630 دستگاه واگن/بودجه خوب شهرداری برای توسعه مترو

در خصوص بودجه درخواست‌هایی از کمیسیون تلفیق داشتیم اما آن اتفاقات رخ نداد. امیدواریم که دولت پیش‌پرداخت 630 واگن را تأمین کند که اگر همین مورد رخ دهد ما سپاسگزاریم هماهنگی‌هایی هم بین دولت و شهرداری صورت گرفته است و روند کار مثبت است.

البته شورای شهر و شهرداری امسال بودجه خوبی برای حوزه حمل و نقل عمومی و مترو اختصاص داده‌اند که اگر این امر محقق شود شاهد نوسازی‌های خوبی در این عرصه خواهیم بود.

قرارداد مترو تهران با مترو کرج و قم برای ارسال چند رام قطار به کجا رسید در اینباره توضیح دهید. 

اجاره 2 رام قطار 7 واگنه از کرج/قطار کرجی در شرکت واگن سازی اورهال می شود/ یک رام قطار سه واگنه برای انجام تست سرد و گرم در اختیار کرج قرار می دهیم 

با مترو کرج هم مذاکراتی داشته‌ایم و قرار است دو رام قطار 7 واگنه از کرج در اختیار تهران قرار گیرد. این دو رام قطار نزد شرکت واگن‌سازی تهران است و نیاز به اورهال دارد به دلیل اینکه این قطارها به خاطر نوع ریل در کرج مورد استفاده قرار نگرفت و به تهران فرستادند و ما می‌توانیم در تهران از آنها استفاده کنیم و قرار است به صورت کیلومتراژی این قطارها را اجاره کنیم. در حال حاضر هم قطار نزد شرکت واگن‌سازی و در حال اورهال است.

تعاملات بین قطار شهری تهران و کرج/ برای واگذاری واگن ها از کرج اجاره بها می گیریم

همچنین قرار است یک رام قطار سه واگنه برای انجام تست سرد و گرم در اختیار کرج قرار دهیم و تعاملاتی بین قطار شهری تهران و کرج شکل می‌گیرد ما هم از آنها اجاره‌بها دریافت می‌کنیم البته ما خدمات دیگری هم از جمله راهبر و ... در اختیار کرج قرار می‌دهیم و همه آنها حساب و کتاب می‌شود.

برگزاری جلسه برای ارسال قطار به قم در سال 1400/ یک رام قطار سه واگنه به مدت دو ماه در اختیار قم قرار  می گیرد/قطارهای قم از محل ترددهای کم ماننده فرودگاه امام و مهرآباد تامین می شود

در خصوص ارسال قطار به قم هم باید بگویم که در سال 1400 جلساتی داشته‌ایم و در آخرین جمع‌بندی مقرر شد یک رام قطار سه واگنه به مدت دو ماه در اختیار قم قرار گیرد البته قرار است این اتفاق در زمانی رخ دهد که ما پیک مسافر نداشته باشیم که مشکل ایجاد شود و این قطار را از محلی می‌دهیم که عبور و مرور کمتری داشته باشد مانند فرودگاه امام و مهرآباد.

قم چقدر اجاره بها بابت این واگن ها به تهران پرداخت می کند؟ 50 دستگاه واگن قم در کجا ساخته می شود؟

ساخت واگن قم در واگن سازی تهران/دستمزد 57 میلیارد ریال اجاره و خدمات را در مذاکرات اولیه در نظر گرفته‌ایم

دستمزد 57 میلیارد ریال اجاره و خدمات را در مذاکرات اولیه در نظر گرفته‌ایم و همچنین قرار است که قم 50 واگن بسازد و آن را به شرکت واگن‌سازی تهران سفارش دهد و ما هم در این زمینه همکاری‌هایی داریم.

گفته بودید که قرار است اقداماتی برای ضدعفونی ایستگاه‌های مترو و واگن‌ها در ایام کرونا انجام دهید کار به کجا رسید؟

الگوی هواسازها مترو را تغییر داده‌ایم/پلاسمای سرد یک فناوری نوین است و با کمک دانشمندان ایرانی ایجاد شد/تزریق پلاسمای سرد در سایر واگن ها

بیماری‌های واگیردار در مکان‌هایی که تجمع زیادی وجود دارد سرایت بیشتری می‌کند الگوی هواسازها را تغییر داده‌ایم و تست‌هایی در این زمینه صورت گرفته است و خدا را شکر نتایج مثبت بوده است.

پلاسمای سرد باعث می‌شود که هرگونه ویروس و باکتری ضدعفونی و هوای پاک به داخل واگن‌ها تزریق شود/ قرار است که سکوها را هم ضدعفونی کنیم

پلاسمای سرد که یک فناوری نوین است و با کمک دانشمندان ایرانی ایجاد شده است، کمک خوبی به ضدعفونی فضا می‌کند کار را به صورت پایلوت انجام داده‌ایم و نتایج مثبت بوده است و قطعا به سایر ناوگان تزریق می‌کنیم. این پلاسمای سرد باعث می‌شود که هرگونه ویروس و باکتری ضدعفونی و هوای پاک به داخل واگن‌ها تزریق شود.

هر قطاری که هواسازش برای اورهال برود پلاسمای سرد جایگزین آن می‌شود البته اقدامات دیگری هم در حال تست است مانند ازن که قرار است که سکوها را هم ضدعفونی کنیم اگر این اتفاق رخ دهد، هوای داخل مترو پاک خواهد شد.

یکی از موضوعات اساسی در مترو حضور دستفروشان است. با توجه به شرایط ویروس کرونا و ازدحام جمعیت چه برنامه‌ای برای ساماندهی دستفروشان در داخل ایستگاه‌های مترو و واگن‌ها دارید؟

 از مردم می‌خواهیم همکاری کنند و از دستفروشان خرید نکنند/  برخی از شهروندان از حضور دستفروشان در مترو ناراحت هستند/ با توجه به شیوع بیماری کرونا ما باید پروتکل‌ها را رعایت کنیم

ببینید بحث معیشت دستفروشان هم مطرح است. برخی مواقع این دستفروشان با قیمت نازل اجناس را می‌فروشند و مردم هم از آنها خرید می‌کنند و همین خرید باعث می‌شود که عرضه آنها در مترو بیشتر شود. ما از مردم می‌خواهیم که همکاری کنند و از این افراد خرید نکنند و اقلام مصرفی خود را به گونه دیگر تهیه کنند.

در ایستگاه امام خمینی و 15 خرداد دستفروشان را پاکسازی کرده‌ایم/تأکید می‌کنم که کار ما جمع‌آوری نیست ما ساماندهی می‌کنیم/سرقت زیادی در مترو داشته‌ایم که سارقین رمز را شنیده و بعد کیف‌قاپی کرده‌اند/180 دستگاه پز دستفروشان که عملیات خرید توسط شهروندان در آنها انجام می‌شود مربوط به یک نفر است

این اقدام هم به خاطر حفظ سلامت مسافرین است و هم برخی از شهروندان از حضور دستفروشان در مترو ناراحت هستند. در حال حاضر با توجه به شیوع بیماری کرونا ما باید پروتکل‌ها را رعایت کنیم البته ما نمی‌خواهیم با این افراد به صورت قهری برخورد کنیم. اما حضور دستفروشان در برخی از ایستگاه ها زیاد است. اما ما در ایستگاه امام خمینی و 15 خرداد دستفروشان را پاکسازی کرده‌ایم. تأکید می‌کنم که کار ما جمع‌آوری نیست ما ساماندهی می‌کنیم اما براساس اطلاعات و آگاهی که به دست آورده‌ایم در کنار افراد دستفروش در مترو اتفاقات دیگری در حال شکل‌گیری است.  مثلاً فرد خرید می‌کند و رمز خود را اعلام می‌کند کیف‌قاپی کارت را می‌زند و از رمز استفاده می‌کند. ما موارد سرقت زیادی در مترو داشته‌ایم که سارقین رمز را شنیده و بعد کیف‌قاپی کرده‌اند. البته ما برخی از افراد را شناسایی کرده‌ایم که به صورت باندی در مترو مشغول به دستفروشی هستند.

تقریباً 70 درصد دستفروشان در مترو به صورت شبکه‌ای کار می‌کنند/چندین مرتبه کار ساماندهی دستفروشان انجام شده اما موفق نبوده است

180 دستگاه پز دستفروشان که عملیات خرید توسط شهروندان در آنها انجام می‌شود مربوط به یک نفر است و این نشان می‌دهد که ما با یک شبکه گسترده روبه‌رو هستیم تقریباً 70 درصد دستفروشان در مترو به صورت شبکه‌ای کار می‌کنند، وکیل دارند، سیستم غذاخوری دارند، برای‌شان تأمین کالا صورت می‌گیرد و ... ما فقط از شهروندان می‌خواهیم که از آنها خرید نکنند.

چندین مرتبه کار ساماندهی دستفروشان انجام شده اما موفق نبوده است. ما با مدیران قبلی هم صحبت کرده‌ایم و باید برای ساماندهی دستفروشان اقدام عاجل صورت گیرد.

خانم‌ها از حضور آقایان در واگن مخصوص بانوان گله دارند چه برنامه‌ای برای جلوگیری از حضور آقایان در واگن مخصوص بانوان دارید؟

باید فرهنگسازی کنیم که آقایان وارد واگن خانم‌ها نشوند/ اگر تعداد واگن‌ها در مترو بیشتر شود سهم بانوان هم بیشتر خواهد شد

در تمام دنیا واگن‌هایی مخصوص خانم‌ها وجود دارد و کارهای پژوهشی در این زمینه صورت گرفته است. ما جلساتی در خصوص واگن‌های ویژه بانوان گذاشته‌ایم و از بسیاری از اساتید دعوت کرده‌ایم ببینید در خیلی از موارد اگر کسی به آقایی تذکر دهد که چرا وارد واگن بانوان شده خودم خانم‌ها اعتراض می‌کنند. ما باید در این زمینه فرهنگسازی کنیم که آقایان وارد واگن خانم‌ها نشوند. البته باید این موضوع به یک گفتمان و مطالبه عمومی تبدیل شود.  البته برخوردهای سلبی هم نباید صورت گیرد باید حتما فرهنگسازی صورت گیرد در خصوص افزایش تعداد واگن‌ها هم باید بگویم که ا گر تعداد واگن‌ها در مترو بیشتر شود سهم بانوان هم بیشتر خواهد شد.

آیا برنامه‌ای برای ورود قطار جدید دارید؟

 از مسئولین می‌خواهیم در خصوص مترو کمک کنند تا بتوانیم اتفاقات خوبی را رقم بزنیم/از دولت جدید و  مجلس  می‌خواهیم که به مترو توجه ویژه‌ای کنند

در خصوص اورهال و تجهیزات صحبت‌هایی شده است.یکی از مشکلات ما کرونا است. ما اگر بتوانیم واگن‌ها را افزایش دهیم اتفاقات خوبی رخ می‌دهد. البته باید سرفاصله‌ها را کاهش دهیم و اگر مسئولین کشوری اهتمام نداشته باشند و واگن تأمین نشود و قطارها را اورهال نکنیم قطعاً نمی‌توانیم کاری از پیش ببریم. ما از مسئولین می‌خواهیم در این زمینه کمک کنند تا بتوانیم اتفاقات خوبی را در مترو ایجاد کنیم. برخی مواقع روزانه 2 تا 2.5 میلیون سفر انجام می‌شود. از استان البرز هم به تهران می‌آیند بار جابه‌جایی زیاد است. میزان مسافران هم در مترو زیاد است. ما از دولت جدید و از مجلس  می‌خواهیم که به مترو توجه ویژه‌ای کنند تا بتوانیم ناوگان را نوسازی و اقدامات خوبی انجام دهیم.

برخی از کاربران با ثبت سوژه ای در سامانه فارس من خواستار جلوگیری از ورود آقایان به داخل واگن بانوان شده اند.

 

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.