استقبال دانش‌آموزان از حضوری شدن مدارس/ از خانه ماندن خسته شدیم

ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کرده است که تمام مدارس کشور باید از 14 فروردین 1401 حضوری شود؛ وقتی با تعدادی از دانش آموزان در این خصوص گفت وگو کردیم، دیدیم که آنها هم از حضوری شدن مدارس استقبال کردند و عنوان کردند که از خانه ماندن خسته شدند.

هادی نیوز: از اواخر بهمن ۱۳۹۸ که سر و کله کرونا به کشورمان باز شد تا امروز، اکثر روزهای آموزش در کشورمان به صورت غیرحضوری گذشته است؛ آن روزهای اول، حس و حال تعطیلی مدرسه و آموزش به صورت مجازی، جذاب به نظر می‌رسید اما کم‌کم خوشحالی آموزش مجازی، به غم فراق از مدرسه تبدیل شد.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی صبح شنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ در جلسه «ستاد ملی مقابله با کرونا» با بیان اینکه تعطیلی حدوداً ۲ ساله نظام آموزشی کشور باعث افت علمی و تحصیلی جدی شده است، گفت: گزارش‌های نگران کننده‌ای از نتایج پایش‌های علمی به دست آمده و ضرورت دارد وزرای آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر برگزاری کلاس‌های درس و امتحانات مدارس و دانشگاه‌ها به شکل حضوری تأکید داشته باشند.

رئیس جمهور با اشاره به مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی ضرورت برگزاری کلاس‌ها و امتحانات مدارس و دانشگاه‌ها به شکل حضوری در شرایط غیراضطرار کرونایی افزود: برابر این مصوبه طفره رفتن از برگزاری حضوری کلاس‌های درس و امتحانات دانش‌آموزان و دانشجویان تخلف محسوب می‌شود؛ چرا که دانش‌آموزان و دانشجویان آینده‌سازان کشور هستند و هیچ جامعه‌ای نمی‌تواند و نباید نسبت به کیفیت تربیت نسل آینده‌ساز خود بی‌تفاوت باشد.

* مدارس باز می شود؛ هیچ عذر و بهانه‌ای پذیرفتنی نیست

ستاد ملی مبارزه با کرونا روز گذشته یعنی ششم فروردین 1401 مصوبه ای داشت مبنی بر اینکه دوباره تأکید می‌شود که «مدارس و دانشگاه‌ها از روز ۱۴ فروردین حضوری خواهند بود. هیچ عذر و بهانه‌ای پذیرفتنی نیست؛ همچنین عادی‌انگاری نشود؛ کرونا تمام نشده است اما کار، آموزش، تحصیل و زندگی پرشورتر و با نشاط‌تر از گذشته دنبال می‌شود».

عباس شیراوژن سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص مصوبه ستاد کرونا مبنی بر حضوری شدن مدارس و دانشگاه‌ها، اظهار کرد: چند ماهی است واکسیناسیون مردم به شرایط مناسبی رسیده است و  به ویژه در سنین دانش‌آموزی و دانشجویی به درصد بالایی رسیده است؛  در حال حاضر بالای 82 درصد سنین دانش‌آموزی(بین 12 تا 18) و دانشجویان، 2 دُز واکسن را تزریق کردند و بیش از 90 درصد نیز دُز اول را تزریق کردند و همچنین حدود 43 درصد هم دُز سوم را زدند و به همین دلیل شرایط برای استفاده دانش‌آموزان و دانشجویان از کلاس درس مناسب است. 

شیراوژن با بیان اینکه موج ششم بیماری کرونا را پشت سر گذراندیم، گفت: با توجه به اینکه تغییر فصل داریم و امکان تهویه هوا در کلاس درس وجود دارد، با رعایت فاصله‌گذاری و استفاده از ماسک، می‌توان مدارس و دانشگاه‌ها را دایر کرد؛ البته یک بخش سختی آموزش حضوری، عادتی است که با آموزش مجازی اتفاق افتاده است که ان‌شاءالله با همراهی آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها می‌توانیم رفع کنیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه قرار است یک شیوه‌نامه جدید با توجه به شرایطی که بعد از واکسیناسیون اتفاق افتاده است، داشته باشیم، افزود: شیوه‌نامه‌های قبلی برای ابتدای سال تحصیلی بوده است که قرار است بازنگری اتفاق بیفتد و یک شیوه نامه متناسب با شرایط جدید برای مراکز آموزشی تصویب شود؛ این شیوه‌نامه‌ قرار است با همکاری وزارت بهداشت و ستاد کرونا اتفاق بیفتد که بزودی فکر کنم تا چند روز آینده تصویب شود.

* از خانه ماندن خسته شدیم

به سراغ تعدادی از دانش‌آموزان رفتیم که ببینیم نظرشان درباره حضوری شدن مدارس چیست؛ با ۲۰ دانش‌آموز صحبت کردیم که همه موافق آموزش حضوری بودند البته ۵ نفر از این تعداد عنوان کردند که آموزش حضوری همان دو روز در هفته باشد و بخشی از آموزش به صورت مجازی دنبال شود.

محدثه دانش‌آموز پایه دهم رشته انسانی در یکی از مدارس شهرستان‌های استان تهران به خبرنگار فارس گفت: کرونا که آمد، پایه هشتم بودم؛ از اوایل اسفند آن سال، مدارس تعطیل شد و آن سال البته برای رفع اشکال مدرسه باز شد ولی سر کلاس درس به معنای درس خواندن نرفتیم.

وی ادامه داد: سال هشتم نیز آموزش‌ها غیر حضوری بود حتی امتحانات‌مان را هم غیرحضوری دادیم که باید بگویم استرس‌مان کمتر از امتحان حضوری بود؛ بیشتر مشکلمان با اینترنت بود که سرعتش کند بود؛ برای اینکه بتوانم پایه هشتم را به خوبی بگذرانم، خیلی درس خواندم.

محدثه درباره پایه دهمش که سال تحصیلی جاری است، اظهار کرد: امسال نصف آموزش‌ها به صورت مجاری و نصف هم به صورت حضوری بود اما بیشتر مجازی بود؛ وقتی هم که حضوری شد به این شکل بود که دو روز در هفته به مدرسه می‌رفتیم و روزهای دیگر به صورت مجازی درس می‌خواندیم.

وی ادامه داد: در روزهایی که به مدرسه می‌رفتیم بیشت معلمان امتحان می‌گرفتند، درس می‌پرسیدند و رفع اشکال می‌کردند البته برخی معلمان درس هم می‌دادند اما دوست دارم آموزش حضوری باشد چون در مدرسه درس را بهتر می‌فهمم ضمن اینکه از خانه ماندن هم خسته شدیم؛ فقط امیدوارم پیگیری شود که پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود.

* آموزش حضوری خوب است فقط پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود

هستی دانش‌آموز پایه یازدهم شهرستان‌های استان تهران نیز به خبرنگار فارس گفت: از اول آذر سال گذشته، مدارس حضوری شد البته به این شکل که کلاس‌ ما را به دو گروه تقسیم کردند و در روزهایی که به مدرسه نمی‌رفتیم آموزش‌مان کلا تعطیل بود حتی آموزش مجازی هم نداشتیم البته برخی معلمان مثل معلم زیست فیلم می‌فرستاد که مطالعه کنیم و دلیلش این بود که وقت آموزش کم بود.

وی ادامه داد: با آموزش حضوری موافقم. چون با همکلاسی‌هایم هستم و این برایمان خیلی خوب است. البته ما در این مدت یاد گرفتیم که خودمان درس بخوانیم و از فیلم‌ها به خوبی آموزش را یاد می‌گرفتیم چون هر چند بار که نیاز باشد فیلم‌ها را مشاهده می‌‌کنیم و اگر سؤالی داریم از معلمان‌مان می‌پرسیم.

هستی تصریح کرد: به نظرم بچه‌ها پروتکل‌های بهداشتی را در مدرسه خیلی رعایت نمی‌کنند؛ تاکنون تعداد دانش‌آموزان در کلاس کم بود اما اگر قرار باشد همه دانش‌آموزان کلاس در یک ساعت به مدرسه بیایند به نظرم شرایط سخت خواهد شد.

* از آموزش مجازی هم خسته شدیم

امین دانش‌آموز پایه هفتم تهران هم به خبرنگار فارس گفت: خیلی سخت است که دوباره به مدرسه برگردیم چون به درس خواندن با شیوه مجازی عادت کردیم اما از اینکه دوباره سرکلاس بنشینیم خوشحالیم چون واقعا این مدل درس خواندن خسته کننده است.

وی اضافه کرد: واقعیتش این است که در این دو سال گذشته اصلا درس‌ها را خوب یاد نگرفتیم و این خیلی بد بود؛ برخی پدر و مادرها به جای بچه‌های‌شان تمرین‌ها را حل می‌کردند یا امتحان می‌دادند و واقعا فرق بین دانش‌آموز خوب و بد مشخص نبود.

رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش نیز با بیان اینکه بازگشایی مدارس از 14 فروردین قطعی و لازم‌الاجراست، گفت: همه مدارس دولتی و غیردولتی در تمام پایه‌ها باز می‌شود اما این بازگشایی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی خواهد بود.

چندی پیش محمد مهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش هم گفت: اخیرا نظرسنجی انجام دادیم که بخش عمده‌ای از خانواده‌ها اقبال داشتند که آموزش حضوری برقرار شود؛ طبیعتا آموزش و پرورش هم خود را به رعایت پروتکل‌های بهداشتی مکلف می‌داند. 

به گزارش فارس، قرار است به‌زودی دستورالعمل جدید بازگشایی مدارس و رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابلاغ شود و بر اساس آن مدارس کشور با رعایت پروتکل‌ها بدون هیچ استثنایی دایر می‌شود.

 

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.