افضل اعمال در ماه مبارک رمضان از نظر آقامجتبی تهرانی

مرحوم آقا مجتبی تهرانی استاد اخلاق می‌گوید: ماه رمضان از بهترین موقعیت‌هاست برای اینکه انسان برود گناه را بشناسد و نسبت‌به آن جبهه‌گیری و عقب‌گرد کند.

هادی نیوز: مرحوم آقا مجتبی تهرانی استاد اخلاق در یکی از سخنرانی‌هایش به مناسبت فرارسیدن ماه رمضان می‌گوید: در روایت دارد: «أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّ أَبْوَابَ‌ الْجِنَانِ‌ فِی‌ هَذَا الشَّهْرِ مُفَتَّحَةٌ»؛ درهای بهشت در این ماه باز است، «فَاسْأَلُوا رَبَّکُمْ»؛ پس شما از پروردگارتان درخواست کنید، «أَنْ لَا یُغَلِّقَهَا عَلَیْکُمْ»؛ تا درها را به روی شما نبندد.

«وَ أَبْوَابَ النِّیرَانِ مُغَلَّقَةٌ»؛ و درهای جهنّم در این ماه به روی شما بسته است، «فَاسْأَلُوا رَبَّکُمْ»؛ پس، از خدا بخواهید آن را به روی شما باز نکند. بعد فرمود: «وَ الشَّیَاطِینَ مَغْلُولَةٌ»؛ و شیاطین در این ماه در غل و زنجیر هستند،«فَاسْأَلُوا رَبَّکُمْ أَنْ لَا یُسَلِّطَهَا عَلَیْکُمْ»؛ پس، از خدا بخواهید که شیاطین را بر شما مسلّط نسازد.

بنابراین ماه رمضان از بهترین موقعیت‌هاست برای اینکه انسان برود گناه را بشناسد و نسبت‌ به آن جبهه‌گیری و عقب‌گرد کند. ماه رمضان بهترین موقعیت است؛ چون انسان در این ماه نسبت‌به شیاطین فارغ‌تر است و بهتر می‌تواند فکر کند و به خودش رسیدگی کند.

امام‌علی (ع) از پیامبر (ص) پرسید: افضل اعمال چیست؟ حضرت هم فرمود:«الْوَرَعُ عَنْ مَحَارِمِ اللَّهِ»، معنایش این است که اگر شما بخواهید به هستی که همان ضیافة‌الله است برسید، باید در این ماه راه نیستی بپیمایید. در تمام سیرهای معنوی، انانیت باید برود. خودیت باید برود. منیّت باید برود. این‌ها باید از بین برود.



وسائل‌الشیعه، ج ۱۰، ص ۳۱۴ ـ بحارالأنوار، ج ۹۳- ص ۳۵۶

 

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.