ضرورت سامان‌دهی فضای مجازی/ تاکید نمایندگان مجلس به عدم فیلتر پلتفرم‌ها

فضای مجازی که امروز همه ما با آن سر کار داریم، علیرغم مزایای بسیارش خطرات زیادی هم دارد که به همین دلیل نمی تواند همچنان بی قانون و بی در و پیکر باشد، موضوی که در هیج کجای دنیا هم پذیرفته نیست.

هادی نیوز: امروزه اینترنت و فضای مجازی بسیاری از کارها را آسانتر کرده و موجب ایجاد کسب و کارهای فراوانی شده است، بعد از همه گیری کرونا هم اهمیت این تکنولوژی بیشتر از گذشته به چشم آمد به گونه ای که می توان گفت امروز خیلی از کارها و ارتباطات بدون اینترنت امکان پذیر نیست.

البته این فضا علیرغم تمام مزیت ها و ظرفیت‌هایی که ایجاد کرده به دلیل اینکه در کشور ما مدیریت درستی نداشته، مشکلاتی را هم ایجاد کرده است، مشکلاتی مانند کلاهبرداری‌هایی که در این فضا صورت می گیرد و همچنین آسیب های متعددی که به خصوص برای کودکان و نوجوانان دارد.

* بستن فضای مجازی بی‌عقلی است مدیریت لازم است

رهبر معظم انقلاب همواره ضمن اینکه به مزایای استفاده درست از فضای مجازی اشاره کرده اند نسبت به رها بودن این فضا هم دغدغه هایی داشته اند. ایشان در بیاناتی که در 13 اردیبهشت 1395 داشتند می فرمایند: ما نمی‌گوییم این راه (اینترنت) را ببندید؛ نه، اینکه بی‌عقلی است. یک کسانی نشسته‌اند، فکر کرده‌اند، یک راهی باز کرده‌اند به‌عنوان این فضای مجازی و به‌قول خودشان سایبری؛ خیلی خب، از این استفاده کنید منتها استفاده‌ درست بکنید؛ دیگران دارند استفاده‌ درست می‌کنند؛ بعضی از کشورها طبق فرهنگ خودشان این دستگاه‌ها را قبضه کرده‌اند، ما چرا نمی‌کنیم؟ چرا حواسمان نیست؟ چرا رها می‌کنیم این فضای غیرقابل کنترل و غیرمنضبط را؟ مسئولند، یکی از مسئولین هم همین‌ها هستند؛ دستگاه وزارت ارتباطات است.

 

 

رهبر معظم انقلاب همچنین 22 تیر ماه 1399 تاکید می کنند: مسئله‌ مدیریّت فضای مجازی جزو مسائل مهمّ ماست که این مسئله، مسئله‌ بلندمدّت هم نیست؛ مسئله‌ کوتاه‌مدّت و میان‌مدّت و جزو مسائل نزدیک ماست که باید [به آن توجّه بشود] و امثال اینها مسائل کلیدی‌ای وجود دارد.

حضرت آیت الله خامنه ای اول فرودین ماه 1400 هم نسبت به رها بودن فضای مازی انتقاد می کنند و می فرمایند: متأسفانه در فضای مجازی کشور ما هم که آن رعایت‌های لازم با وجود این همه تأکیدی که من کردم صورت نمی‌گیرد و در یک جهاتی واقعاً ول است، که بایستی آن کسانی که مسئول هستند حواسشان باشد. همه کشورهای دنیا روی فضای مجازی خودشان دارند اعمال مدیریت می‌کنند (در حالی که) ما افتخار می‌کنیم به اینکه ما فضای مجازی را ول کرده‌ایم، این افتخار ندارد؛ این به هیچ وجه افتخار ندارد. فضای مجازی را بایستی مدیریت کرد...، نباید این وسیله را در اختیار دشمن گذاشت که بتواند علیه کشور و علیه ملت توطئه کند.

بیانات رهبر معظم انقلاب درباره ساماندهی فضای مجازی بسیار است که تنها به چند مورد اشاره شد. با این حال بسیاری از کارشناسان و دلسوزان نظام معتقدند که اگر بخواهیم منصفانه و عقلانی بیاندیشیم باید بپذیریم که فضای مجازی که امروز همه ما با آن سر کار داریم و بسیاری از اتفاقات و حتی معاملات در این فضا صورت می گیرد، نمی تواند همچنان بی قانون و بی در و پیکر باشد و این موضوع در هیج کجای دنیا هم پذیرفته نیست. 

بسیاری از ما بارها در فضای مجازی شاهد ناهنجارها و اتفاقات ناخوشایندی بوده ایم که موجب رخ دادن وقایع تلخی هم شده است. از خرید و فروش اسلحه گرفته تا فروش مواد مخدر و جولان کلاهبردارن که روزانه اموال بسیاری از مردم را از طریق همین پلتفرم ها به غارت می برند و به دلیل عدم پاسخگویی صاحبان این پلتفرم ها، دست کسی هم به جایی بند نمی شود.

متاسفانه هر بار که مسئولان دولتی یا نمایندگان مجلس تلاش کرده اند تا با قانونمند کردن این فضا از مشکلات و آسیب هایی که وجود دارد جلوگیری کنند، و هر زمان بحث تصویب طرحی برای سر و سامان دادن به فضای بی در و پیکر فضای مجازی مطرح شد، عده ای به بهانه های مختلف یا با اهدافی خاص در این مسیر سنگ اندازی کرده و موجب نگرانی مردم شده اند و عده ای با هدف تخریب دولت و مجلس تلاش کردند تا اینگونه القا کنند که مجلس و دولت به دنبال مسدودکردن فضای مجازی و فیلترکردن اینترنت است.

بر همین اساس سال گذشته بعد از تصویب کلیات طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی، برخی جریانات و افراد با انتشار پیام‌هایی در فضای مجازی باعث ایجاد نگرانی در میان مردم به خصوص کاربران فضای مجازی و صاحبان کسب و کارهای اینترنی شدند. این در حالی است که طراحان و موافقان این طرح بارها و بارها در برنامه و نشست های مختلف تاکید کرده اند که هدف از این طرح به هیچ وجه مسدود کردن فضا و شبکه ها و پیام رسانهای مجازی نیست.

* چرا نباید جلوی کلاهبرداری‌‌ها و فروش مواد مخدر و سلاح در فضای مجازی گرفته شود؟

حجت‌الاسلام مجید نصیرایی سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس، با اشاره به فعالیت برخی افراد و گروه ها در فضای مجازی برای فروش موادمخدر، اسلحه و مشروبات الکلی، اظهار داشت: بارها در مورد اهمیت فضای مجازی، سر و سامان یافتن آن و خارج شدن از بی در و پیکری آن سخن گفته ایم و معتقدیم بی ضابطه و بی برنامه و قانون بودن فضای مجازی ضامن آزادی مردم نیست.

وی افزود: مجلس با طرح ساماندهی فضای مجازی به دنبال محدودیت درست کردن برای کاربران نیست بلکه معتقدیم رها بودن خود محدودیت و نگرانی برای مردم ایجاد می‌کند. برخی‌ها از مجلس ایراد می‌گیرد که چرا به دنبال قانونمند کردن فعالیت‌ها در فضای مجازی است در حالی که جنگل هم برای خود قانون دارد.

 

 

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: برخی از روزنامه‌های زنجیره‌ای از ورود مجلس به ساماندهی و قانونمند کردن فضای مجازی ناراحت شدند و گلایه کردند ما به این دوستان پیشنهاد می‌کنیم که قانون و ضابطه اتحادیه اروپا برای فضای مجازی را ترجمه و بدون اینکه مشخص شود مربوط به اتحادیه اروپا است چاپ کنند و در کنار آن طرح مجلس را بگذارند و بعد از خوانندگان خود نظرسنجی کنند که کدام یک بهتر است؟

نصیرایی خاطرنشان کرد: ما تاکنون یک مخالف پیدا نکرده‌ایم که بگویید فضای مجازی نیازمند ساماندهی و قانون‌گذاری نباشد. آنهایی که با طرح مجلس مخالفت می‌کنند بگویند طرح خودشان چیست؟ چرا چیزی ارائه نمی‌دهند؟چرا سالها فضای مجازی رها بوده و دلسوزان نظام تذکر داده و مطالبه کردند اما اقدامی صورت نگرفت؟

وی افزود: می‌گویند تصمیمات و جلسات کمیسیون مشترک ساماندهی فضای مجازی پشت درهای بسته بوده در حالی که تمامی جلسات ضبط شده و بیشتر این مذاکرات نیز پخش شده است.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس خاطرنشان کرد: اکنون در فضای مجازی علاوه بر کلاه‌برداری‌هایی که صورت می‌گیرد انواع و اقسام ناهنجاری‌ها از جمله فروش مشروبات الکلی، مواد مخدر و سلاح وجود دارد. چرا نباید جلوی این فعالیت‌ها گرفته شود؟

وی در پایان گفت: همانگونه شورای فضای مجازی اعلام کرد خلاهای قانونی بسیاری در امر فضای مجازی وجود دارد که مجلس درصدد است این خلاها را رفع کند.

* سامان دادن فضای مجازی تنها راه حفظ حقوق کاربران ایرانی است

حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌‌وگو با فارس،‌ درباره آخرین وضعیت طرح ساماندهی فضای مجازی اظهار داشت: قانون‌گذاری کار مجلس  است و شورای عالی فضای مجازی در طول چند اخیر که فعالیت داشته خروجی خاصی نداشته است و نتوانسته درباره وظایفی که بر عهده دارد کارهای اساسی انجام داده و موضوعاتی تدوین کند.

وی افزود: شورای عالی فضای مجازی صرفا به تصویب دستورالعمل‌های کلی بسنده کرده است این در حالی است که شورای عالی فضای مجازی هم عضو کمیسیون مشترک ساماندهی فضای مجازی است و در 50 جلسه اخیر این کمیسیون بارها نظرات خود را بیان کرده است.

 

 

عضو کمیسیون مشترک بررسی طرح ساماندهی فضای مجازی تصریح کرد:‌ اخیرا شورای عالی فضای مجازی به ریاست آیت‌الله رئیسی تشکیل جلسه داد و از مجلس شورای اسلامی خواست که در زمینه تصویب قانون ساماندهی فضای مجازی اقدامات لازم را انجام دهد. البته این موضوع به منتقدین ثابت کرد که قانون‌گذاری کار مجلس است زیرا قانون ضمانت اجرایی دارد و اگر هم شاهد هستیم که اتفاق خاصی در فضای مجازی رخ نداده است و بارها رهبر معظم انقلاب نسبت به رها بودن این فضا گلایه کرده‌اند، به دلیل عدم وجود قانون دارای ضمانت بوده است.

عضو کمیسیون آموزش مجلس افزود: قطعا ساماندهی فضای مجازی بایستی صورت گیرد و مجلس یازدهم در این زمینه مصمم است و بعد از تعطیلات عید نوروز روند رسیدگی به آن را دنبال خواهیم کرد.

وی گفت:‌ فضای مجازی در کشورمان بایستی قانون داشته باشد و نمی‌توانیم آن را رها شده بدانیم این در حالی است که از فضای مجازی و کسب و کارها و حقوق کاربران حمایت کرده و خواستار ضابطه‌مند شدن آن هستیم.

فلاحی تأکید کرد:‌ نمایندگان مجلس به هیچ وجه به دنبال مسدودسازی و فیلترینگ فضای مجازی نیستند بلکه می‌خواهیم مثل سایر کشورها قانونی برای فضای مجازی داشته باشیم. این در حالی است که اخیراً تلگرام به دلیل عدم رعایت قوانین در برزیل با مسدودسازی مواجه شده و در نهایت مدیرعامل تلگرام از مسؤولین این کشور عذرخواهی کرد که این موضوع ثابت می‌کند اگر پلتفرم‌ها و پیام‌رسان‌های خارجی قوانین کشورمان را رعایت نکنند حتماً با آنها برخورد قانونی خواهد شد.

عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت:‌ پیام‌رسان‌های خارجی درآمدهای زیادی دارند و سعی می‌کنند خود را با فضای ایران و قوانین مندرج در آن تطبیق دهند و بر همین اساس آنها در طول سال‌های اخیر میلیاردها دلار از کسب و کارهای ایرانی درآمد داشته و دارند این در حالی است که به هیچکس پاسخگو نیستند.

عضو کمیسیون مشترک بررسی طرح ساماندهی فضای مجازی گفت: پیام‌رسان‌های خارجی هیچ سروری در کشورمان ندارند و دفتر حقوقی ندارند که پاسخگوی مردم و مسؤولان کشورمان باشند و هر زمانی که بخواهند دسترسی کاربران را به این پیام‌رسان‌ها مسدود می‌کنند و اخیراً بر همین اساس بیش از 10 نماینده مجلس با مسدودسازی واتساپ مواجه شدند اما مشخص نیست که مطالبه حقوقی خودمان را از کدام دفتر داشته باشیم و باید مشخص شود این مسدودسازی به چه علتی بوده است و ضمانت اجرا کجاست که یک پیام‌رسان خارجی بعد از ارائه خدمات به یکباره با مسدودسازی دسترسی برخی مردم اقدامات خود را دنبال کند.

فلاحی گفت:‌ به جز سامان دادن فضای مجازی امکان دیگری برای رعایت حقوق کاربران ایرانی در این فضا وجود ندارد و مجلس در این زمینه مُصر و مصمم است.

* قانونمند شدن فضای مجازی مانع قربانی شدن مردم می‌شود

بیژن نوباوه وطن نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، با اشاره به فعالیت هایی که برای فروش موادمخدر، اسلحه و مشروبات الکلی در فضای مجازی صورت می گیرد، گفت: فضای مجازی یک فضای گسترده و همانند یک شمشیر دولبه است که هم می‌توان از آن استفاده خوب داشت و هم استفاده بد.

وی افزود: ارتباط اشخاص در سراسر دنیا با یکدیگر از جنبه مثبت فضای مجازی است، اما سوءاستفاده‌هایی که عده‌ای برای کسب منافع شخصی به قیمت ضرر زدن به دیگران دارند از تبعات منفی آن است.

 

 

وی اظهار داشت: علاوه بر این تعدادی از کشورها از طریق فضای مجازی به دنبال تحمیل فرهنگ مدنظر خود به دیگر ملت‌ها و نیز آسیب زدن به جوامع مختلف از نظر اخلاقی هستند.

نوباوه خاطرنشان کرد: قانونمندی فضای مجازی در بسیاری از کشورها حتی کشورهای اروپایی و امریکا وجود دارد و در این کشورها و همچنین کشورهای دیگر در فضای مجازی هم همانند فضای حقیقی در مورد اقدامات افراد جرم‌انگاری صورت می‌گیرد وحکم صادر می‌شود.

وی افزود: متأسفانه در کشور ما فضای مجازی هنوز قانونمند نشده و این مسئله زمینه سوءاستفاده عده‌ای سودجود را فراهم کرده است. 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: قانونمند شدن فضای مجازی به معنای اعمال محدودیت علیه افراد نیست، بلکه جلوی سودجویی عده‌ای خاص و وارد آمدن ضرر و زیان و خسارت به اکثریت جامعه را می‌گیرد. 

نوباوه خاطرنشان کرد: در مورد جرم‌هایی که در فضای مجازی در داخل کشور انجام می‌شود، شاید بتوان کاری کرد اما در مورد جرائمی که در خارج از مرزها مدیریت می‌شود و مردم ما قربانی آن می‌شوند، به دلیل این فقدان قانون در شرایط فعلی نمی‌توانیم کاری انجام دهیم و این مسئله قانونمند کردن فضای مجازی را بیش از پیش به ما گوشزد می‌کند.

* مسدودسازی پلتفرم‌های پرکاربرد مانند اینستاگرام و واتس‌آپ، برنامه مجلس نیست

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس بعد از شایعاتی که درباره طرح مجلس برای سامان دادن به فضای مجازی مطرح شد، در یادداشتی تاکید کرده بود که مسدودسازی پلتفرم‌های پرکاربرد مانند اینستاگرام و واتس‌آپ، برنامه مجلس نیست و طرح مجلس آنگونه نیست که برخی مطرح می کنند و تصمیم گیری درباره پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام و واتس‌آپ که ده‌ها میلیون نفر از آنها استفاده می‌کنند و هزاران کسب و کار در آنها جریان دارد از اهمیت زیادی برخوردار است.

 

 

رئیس مجلس شورای اسلامی در این یادداشت آورده بود که عمدۀ ادعاهای مطرح شده درباره طرح مطابق واقع نیست و در طرح وجود ندارد لذا کارشناسان و فعالان دلسوز در نظر داشته باشند که تحت تاثیر فضاسازی‌ها و مطالب خلاف واقع، پیش از بررسی دقیق موضع گیری نکنند. ⁣



رئیس مجلس همچنین به بررسی طرح در کمیسیونی مخصوص با حضور نمایندگان منتخب از کمیسیون‌های مجلس و با حضور نمایندگان دولت اشاره کرد  و ادامه داد: بدلیل اهمیت این مسأله برای آحاد مردم  و ضرورت ابراز نظر کارشناسی، مذاکرات این کمیسیون بصورت علنی و شفاف خواهد بود. ⁣



رئیس مجلس در پایان تاکید کرده بود که مدیریت مطلوب و عقلانی فضای مجازی به ترتیبی که منافع مردم را تامین کند، ضرورتی است که همه کشورهای پیشرفته آن را اجرا می‌کنند.

* خبری از فیلترینگ یا مسدود و محدود کردن اینترنت نیست

غلامرضا منتظری نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی هم در باره این طرح گفته بود که هدف اصلی طرح قانونگذاری برای فضای مجازی و استفاده بهینه از ظرفیت فضای مجازی است به گونه‌ای که امنیت خانواده‌ها و حریم شخصی آنها حفظ شود.

منتظری همچنین تاکید می کند: با این طرح کسب و کار‌هایی که در حوزه فضای مجازی هست رونق بیشتری می‌گیرد و خبری از فیلترینگ یا مسدود و محدود کردن کانالهای مختلف پیام رسان نیست.



وی اضافه می کند که با این طرح در کنار استفاده از پیام رسان‌های خارجی، پیام رسان‌های داخلی هم تقویت می‌شوند و در این طرح چیزی به نام فیلترشکن وجود ندارد و قانونگذار باید زمینه دسترسی آسان به ابزار‌های مورد نیاز علمی، فرهنگی و اجتماعی که غیرقابل دسترسی است را فراهم کند.

 

 

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در همان موقع هم طرح مسدود کردن و محدود کردن فضای مجازی را تکذیب کرده تاکید می کند که مصادیق جرم انگاری در فضای مجازی در این طرح تعریف شده و اگر کسی قانون را رعایت نکند ۷نوع مجازات مانند تذکر، جریمه، کاهش پهنای باند و مسدود شدن برای آن در نظر گرفته شده است.



منتظری توجه و حمایت از کسب و کار‌ها در فضای مجازی را از مزیت‌های این طرح برشمرده و می افزاید: در صورت تصویب طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی، با ایجاد صندوق حمایت از کسب و کار‌های اینترنتی از دولت خواسته می‌شود امتیازات ویژه‌ای مانند معاف بودن از مالیات را برای فعالان این حوزه اختصاص دهد.

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به مردم اطمینان می دهد که طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی در راستای ایجاد تحولی مثبت و حفظ حریم و اطلاعات شخصی افراد در این فضا خواهد بود.

* کسب و کارها توسعه و رشد خواهند یافت

در همین راستا منصور شکراللهی عضو کمیسیون انرژی مجلس هم در پاسخ به برخی واکنش نسبت به طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی گفته بود که این طرح به دنبال مسدود کردن شبکه های اجتماعی و پیام رسان های خارجی نیست و تا زمانیکه سرویس های لازم با شاخصه های بین المللی از سوی سرویس های داخلی ارائه نشود، پیام رسان های خارجی فعال هستند.

شکراللهی همچنین تاکید می کند: این طرح سال گذشته اعلام وصول شد و با کمک همه افراد، نخبگان و نماینده دستگاه های تصمیم گیر در کمیسیون فرهنگی مجلس  بررسی شد و پس از آن به دلیل اهمیت موضوع در مرکز پژوهش های مجلس نیز مورد بازبینی قرار گرفت.

 

 

 وی با تاکید بر تقویت شبکه های داخلی ادامه می دهد: در کنار پیام رسانهای خارجی با کمک متخصصان علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان علاوه بر توسعه و تقویت شبکه های داخلی، مالکیت معنوی کاربران حفظ خواهد شد و کسب و کارها توسعه و رشد خواهند یافت و از درآمدزایی ایمن و پایداری برخوردار می شوند.

* طرح مجلس به معنای تهدید اینترنت نیست

عیلرغم فضاسازی های صورت گرفته طرح حمایت از کابران در جلسات مختلف کمیسون مشترک مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت به تصویب رسید.

علی خضریان نماینده مردم تهران که در نشست کمیسیون برای تصویب این طرح حضور داشته و شاهد ماجرا بوده است، گزارشی را درباره اتفاقات رخ داده می دهد که این گزارش در ادامه آمده است:

با توجه به حساسیت افکار عمومی پیرامون تصویب کلیات طرح نظام تنظیم مقررات خدمات ⁧‫فضای مجازی‬⁩ در سیزدهمین نشست کمیسیون مشترک ⁧‫مجلس‬⁩، در حالیکه بدیهی است به دلیل عدم عضویت در این کمیسیون، فاقد حق رای بوده‌ام، گزارشی از آنچه در این خصوص گذشته را برای ⁧‫شفافیت‬⁩ موضوع بیان می‌کنم.

‏همانطور که به دفعات از سوی کارشناسان مطرح شده است، موضوع ساماندهی فضای مجازی و ⁧‫حاکمیت سایبری‬⁩ عموم کشورهای جهان مورد توجه جدی قرار گرفته و در ⁧‫ایران‬⁩ نیز می‌بایست در ابعاد تقنینی و اجرایی جهت تامین منافع ملی و حمایت از کاربران، عقب افتادگی‌های گذشته جبران شود.

 

 

‏امروز در شرایطی هستیم که کشور آمریکا با ده‌ها ⁧‫قانون جامع‬⁩ درباره فضای مجازی، آژانس امنیت سایبری این کشور (NSA) را عهده‌دار ⁧‫مدیریت اینترنت‬⁩ کرده است. کشورهای اروپایی با قانون GDPR به دنبال ⁧‫حکمرانی‬⁩ در فضای سایبر رفته‌اند و شرقی‌ها مانع فعالیت بی‌ضابطه شرکت‌های چندملیتی شده‌اند.

‏در چنین شرایطی برخی به طور تلویحی از دستگاه اجرایی و تقنینی کشور می‌خواهند که فضای «یله و رها» ادامه‌دار باشد و هیچ اقدامی برای تامین منافع کشور و ⁧‫مردم‬⁩ صورت نگیرد و عملا قائل به این هستند که ایران اسلامی در این مسایل باید قواعد ⁧‫دهکده جهانی‬⁩ را برخلاف حتی کشوری چون ترکیه بپذیرد.

‏برخی با پز حمایت از کسب و کارها در حالی مقابل هر اقدامی صف کشی رسانه‌ای می‌کنند که شرکت‌های ایرانی با پذیرش قواعد حضور در زیست بوم ⁧‫اقتصاد دیجیتال‬⁩ کشور در مقابل پلتفرم‌های چندملیتی که بدون مجوز فعالیت می‌کنند و هیچ مالیاتی به دولت پرداخت نمی‌کنند، عملا شانسی برای فعالیت ندارند.

‏جالب اینکه پلتفرم‌های خارجی ضمن خروج سالانه هزاران ترابایت داده بدون هیچ تعهدی برای دیتاماینینگ از کشور، در حالی ۱۳میلیون محتوا را با برچسب HERO بدون هیچ توضیحی حذف می‌کنند که آموزش ساخت مواد منفجره، فروش مواد مخدر، اسلحه و داروهای غیرمجاز را به طور گسترده در دسترس قرار داده است!

‏کسی با فعالیت شرکت‌های خارجی و رقابت در اقتصاد دیجیتال مخالف نیست. پلتفرم‌های اقتصادی غیرایرانی همچون نشان‌های خارجی در صنایع مختلف می‌توانند در ایران فعالیت کنند. آنچه مغایر با ⁧‫عقلانیت حکمرانی‬⁩ است، قاچاق اطلاعات، پهنای باند، عدم پرداخت مالیات، پاسخگو نبودن به دولت ایران است.

‏ضمن اینکه کشور باید توانمندی‌های خود در زمینه زیست بوم دیجیتال را به حدی تقویت کند که اگر روزی پلتفرم‌های آمریکایی به همان سادگی که ۱۳ میلیون محتوا را حذف کردند، تمام صفحات کاربران ایرانی با کاربری کسب و کار را برای فشار به ایران اسلامی مسدود کرد، کشور با بحران امنیتی مواجه نشود.

‏باید بپذیریم همان طور که مرزهای جغرافیای سیاسی کشور نیاز به مراقبت و ساماندهی دارد، جغرافیای سایبری ایران هم باید ساماندهی شود، به شیوه‌ای که شرق و غرب مرز مجازی خود را مدیریت می‌کنند، و واژه ⁧‫مدیریت‬⁩ به هیچ وجه معنای تهدید اینترنت یا مخالفت با اصل آن نیست.

‏ضمن اینکه برچسب تعجیل و تصویب چند دقیقه‌ای تنها کلیات طرحی که از ابتدای ⁧‫مجلس یازدهم‬⁩ در کمیسیون فرهنگی و مرکز پژوهش‌ها بررسی شده و سپس رسیدگی به آن از مهرماه ۱۴۰۰ و با تصویب مجلس، در کمیسیون مشترک آغاز شده و به صورت پخش زنده ۱۳ جلسه کارشناسی و مفصل آن پخش گردیده، بی‌انصافی است.

‏افکار عمومی به خوبی به خاطر دارد که در زمان تصویب رسیدگی این طرح طبق اصل ۸۵، جریانی تلاش کرد با القای اینکه مجلس به دنبال تصویب طرح در فضای غیرشفاف و مدت زمان کوتاه است، رسیدگی کارشناسی در کمیسیون مشترک را زیر سوال ببرد. در حالیکه گذر زمان غیرواقعی بودن این اتهامات را ثابت کرد.

‏باید پذیرفت اتکای به ادبیات غیرکارشناسی با غلبه ⁧‫رادیکالیزم‬⁩ در مخالفت یا موافقت مطلق با قانونگذاری در فضای مجازی، ضمن تشدید هیجانات و دوقطبی‌های فرساینده در جامعه، منجر به حاشیه رفتن ⁧‫عقلانیت سیاسی‬⁩ برای تصویب قوانین موثر و کارآمد در کشور می‌شود.

* چرا فضای مجازی باید ساماندهی شود؟

با توجه به مباحث مطرح شده و نگرانی‌هایی که نسبت به رها بودن فضای مجازی وجود دارد و همچنین با توجه به خطراتی که این بی قانونی می تواند در آینده با توجه به گسترش فضای مجازی داشته، بسیاری از کارشناسان، نمایندگان مجلس و خانواده هایی که نگران دسترسی آزاد فرزندان خود به فضای مجازی هستند، معتقدند این فضا باید مدیریت درستی داشته باشد و استفاده از آن برای کاربران امن باشد به گونه ای که جریان های مختلف که به دنبال سواستفاده از این فضا هستند نتوانند به راحتی دست به اقدامات خود بزنند.

 

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.