حمایت شهرداری از ساخت انبوه قطار ملی/خریداری واگن و اتوبوس از محل تهاتر نفت

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در خصوص ساخت قطار ملی توضیحاتی داد و گفت: شهرداری تهران امسال برای اورهال ناوگان حمل ونقل عمومی برنامه دارد.

هادی نیوز: شهرداری تهران در سال جاری قصد دارد در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی اقداماتی انجام دهد.

قرار است که موضوع نگهداشت سیستم حمل و نقل عمومی در دستور کار باشد و در این زمینه بودجه لازم هم در نظر گرفته شده است دولت باید به وظایف خود در توسعه حمل و نقل عمومی عمل کند.

شهرداری تهران قرار است در سال جاری تعدادی مسکن بسازد تا مشکل کمبود مسکن را تا حدودی در پایتخت برطرف کنند.

بسیاری از ناوگان تاکسی، اتوبوس و مترو فرسوده است و باید نوسازی و اورهال شود.در خصوص آخرین وضعیت توسعه حمل و نقل عمومی، ساخت مسکن ،وضعیت خودروهای آلاینده، نوسازی ناوگان و ...با سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل ترافیک شورای شهر تهران به گفت‌وگو نشستیم.

ترافیک و آلودگی هوا دو معضل تهران هستند و راه کار رفع این موضوع توسعه حمل و نقل عمومی است؟ چه برنامه ای در سال جدید برای توسعه حمل و نقل عمومی دارید در این زمینه توضیح دهید?

تلف شدن وقت شهروندان در ترافیک سنگین تهران/نباید بگذاریم سلامت شهروندان تهدید شود/نیاز به نگهداشت در مترو داریم

 در شورای ششم شهر تهران پیگیر  موضوع حمل و نقل عمومی هستیم. بخش زیادی از هزینه مردم در ایاب و ذهاب صرف می‌شود. وقت آنها تلف می‌شود و ساعت‌های طولانی باید در ترافیک سنگین شهری گرفتار شوند و بعضاً آلودگی شدید و مشکلاتی از این دست پیدا می‌کنیم. نباید بگذاریم سلامت شهروندان تهدید شود و این وظیفه ذاتی است.

تأمین حمل و نقل عمومی وظیفه شهرداری است. زیرساخت‌های خوبی در مترو داریم، اما نیاز به نگهداشت هم داریم. شاید دیگر نباید توقع توسعه زیرساخت‌ها را داشت به دلیل اینکه هزینه‌ها به شدت بالا رفته است، اما می‌توانیم در بحث نگهداشت اقدامات خوبی انجام دهیم. واگن‌ها را راه‌اندازی کنیم. در بخش اتوبوسرانی، تاکسی هم بودجه خوبی در سال 1401 درنظر گرفته‌ایم و امیدواریم جهش خوبی در زمینه نگهداشت در این بخش داشته باشیم. 

چندین بار اعلام شده که باید امور مردم را به خودشان واگذار کرد کنید آیا در سال جدید برنامه برای اجرایی شدن این امر وجود دارد؟

مشارکت دادن مردم در فعالیت‌ها، در ابعاد مختلف باید در دستورکار قرار گیرد/دوره تصدی‌گری به اتمام رسیده است/ نمی‌توان همه کارها را به کارکنان شهرداری واگذار کرد/باید زمینه حضور سرمایه‌گذاران را فراهم کنیم و شرایط را رقابتی کنیم

مسئله بعدی ما بررسی راهکاری برون‌رفت از مشکلات است. ما باید امور مردم را به خودشان واگذار کنیم و به نوعی مشارکت دادن مردم در فعالیت‌ها در ابعاد مختلف را باید در دستورکار قرار دهیم. دیگر دوره تصدی‌گری به اتمام رسیده است و با منطق مدیریت سازگاری ندارد حتی با اقتصاد شهر هم همخوانی ندارد. نمی‌توان همه کارها را به کارکنان شهرداری واگذار کرد. این اقدام هزینه‌بر است. ما باید زمینه حضور سرمایه‌گذاران را فراهم کنیم و شرایط را رقابتی کنیم تا سرمایه‌گذاران هم رغبت برای کار داشته باشند. باید تضامینی بدهیم که سرمایه‌گذاران اطمینان حاصل کنند که با مشارکت، سود عادله‌ای نصیب آنها می‌شود.

شهرداری می‌تواند راه را برای سرمایه‌گذاران خُرد و کلان فراهم کند

در حال حاضر در بسیاری از پروژه‌های کلان‌شهر تهران در حوزه ساخت و ساز اماکن مانند هتل‌ها، مجموعه‌های ورزشی، تفریحی، شهر بازی و در حوزه خدمات شهری از جمع‌آوری زباله تا تبدیل زباله به برق و در حوزه‌هایی مثل حمل و نقل عمومی و فرهنگ و اجتماعی، شهرداری می‌تواند راه را برای سرمایه‌گذاران خُرد و کلان فراهم کند.

در ارتباط با سالن‌های ورزشی، شرکت‌ها اعلام آمادگی کردند که زباله را تبدیل به کمپوست و انرژی کنند. با سرمایه‌های خرد می‌توان این فرصت را فراهم کرد.

بیکاری یکی از معضلات امروز جامعه است، مدیریت شهری چگونه می تواند کمک کند تا این معضل تا حدودی در جامعه برطرف شود؟ آیا برنامه ای در سال 1401 دارید؟

 پروژه‌های بسیاری داریم که می‌تو اند در زمینه اشتغالزایی کمک کند/می‌توانیم کیفیت زندگی مردم را ارتقا دهیم/در دوره‌های قبل زمانی که مترو را می‌ساختیم فقط 20 هزار نفر در حال کار بودند

بحث اشتغال یکی از موضوعات مهم است. پروژه‌های بسیاری داریم که می‌تو اند در زمینه اشتغالزایی کمک کند. با ایجاد شغل، فقر، بیکاری، بزه و ناامنی در جامعه به حداقل می‌رسد و می‌توانیم کیفیت زندگی مردم را ارتقا دهیم. این مأموریت‌ها مستقیم با شهرداری نیست، اما شهرداری می‌تواند در این زمینه‌ها کمک کند. در دوره‌های قبل زمانی که مترو را می‌ساختیم فقط 20 هزار نفر در حال کار بودند. اگر پارکبان‌ها را با یکسری ملاحظات (وجه از شهروندان دریافت نکنند) و آموزش‌های لازم دوباره به کار بگیریم، برای هزاران نفر اشتغال ایجاد می‌شود، البته تأکید دارم که باید آموزش ببینند.در زمینه بازیافت هم می‌توان اقدامات خوبی انجام داد و اشتغالزایی کرد.

 وقتی خدمات آنلاین شود رضایتمندی مردم هم افزایش می‌یابد و اشتغال هم ایجاد می‌شود

همچنین مجموعه فروشگاه‌های شهروند و میادین میوه‌ و تره‌بار می‌توانند در این بخش اقداماتی انجام داد که مردم خرید حضوری کمتر بروند و بیشتر خدمات آنلاین در خانه‌ها دریافت کنند. زمین‌های باارزشی در این زمینه وجود دارد که می توان در کارهای دیگری استفاده کرد. وقتی خدمات آنلاین شود رضایتمندی مردم هم افزایش می‌یابد و اشتغال هم ایجاد می‌شود. ما باید در این زمینه به طرف خدمات آنلاین حرکت کنیم.

در دوره قبل مدیریت شهری در زمینه ساماندهی پارک حاشیه ای مصوبه ای وجود داشت اما کار به نتیجه نرسید چه برنامه‌ای در سال جاری برای ساماندهی پارک حاشیه ای دارید؟

مصوبه پارک حاشیه ای دوره قبل شورا به دلیل پیچیدگی‌هایی که داشت قابل تسری نبود/پیچیدگی‌ها را به حداقل رساندیم

در زمینه پارک حاشیه‌ای، شورا در دوره قبل مصوباتی داشت، اما به دلیل پیچیدگی‌هایی که وجود داشت، در چند منطقه پایلوت اجرا شد اما قابل تسری نبود. در مصوبه اخیر، پیچیدگی‌ها را به حداقل رساندیم و مهمتر از همه عدالت باید در برخورداری از پارک حاشیه‌ای ایجاد شود.

قرار بود که مترو در شهرهای اقماری ایجاد شود و شهرداری تهران هم در این زمینه به دولت کمک کند  اما کار به کندی پیش می‌رود در این باره توضیح دهید؟

در توسعه مترو پرند با کندی روبرو هستیم/دولت باید منابع را تامین کند

در پایان برنامه ششم هستیم و باید برخی موارد مورد تجدیدنظر قرار گیرد. باید مترو به هم پیوسته شود تا مردم خدمات بهتری دریافت کنند. امیدواریم که در برنامه هفتم، اصلاحات لازم انجام شود. در حال حاضر در تهران مترو وجود دارد که خدماتی هم به کرج و محمدشهر می‌دهد. برای متروی پرند، اسلامشهر و ورامین هم کارهایی صورت گرفته و مصوباتی هم داشته است، اما عملاً کار سرعت ندارد و در برخی از بخش‌ها متوقف است که امیدواریم در برنامه هفتم این مشکلات برطرف شوند. به شهرداری تهران در این زمینه مأموریت‌هایی داده شده بود که با حمایت دولت انجام شود، چرا که تأمین منابع در این زمینه با دولت است. با برنامه های مدیریت شهری برای نوسازی ناوگان چیست پستید یکپارچگی ایجاد شود. روزانه صدهاهزار خودرو تردد بین‌شهری دارند. در حالی که اگر مترو راه‌اندازی شود بسیاری از مشکلات برطرف، ترافیک و آلودگی هوا کم و در رفاه مردم هم تأثیر مستقیم دارد.

بسیاری از واگن ها در مترو فرسوده هستند و باید اورهال شود چه برنامه ای برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در سال ۱۴۰۱ دارید؟ آیا قطار ملی امسال به انبوه سازی می رسد؟

حمایت شهرداری از ساخت قطار ملی/نیازمند حداقل 1000 واگن هستیم/همچنان منتظر پیش پرداخت 630 واگن هستیم

شهرداری تهران در محور کار تعمیرات و نگهداشت قطارها در سال جاری برنامه‌هایی دارد و بودجه‌ای هم در این زمینه اختصاص یافته است. البته قرار است از ساخت قطار ملی هم حمایت شود. استارت کار در گذشته خورده است، اما باید در این زمینه حمایت‌های لازم صورت گیرد و البته منابعی هم پیش‌بینی شده است. ما در کلان‌شهر تهران به حداقل یک‌هزار هزار واگن نیازمندیم و با منابع شهرداری امکان خرید این تعداد واگن وجود ندارد. باید دوستان دولت در این زمینه کمک کنند. البته طبق قانون دولت باید کمک‌هایی در زمینه حمل و نقل عمومی انجام دهد. اگر بتوانیم  630 واگن را خریداری کنیم، که ما همچنان منتظر پیش‌پرداخت آن از سوی دولت هستیم، بخشی از مشکلات برطرف می‌شود.

البته این را هم بگویم که اگر همین امروز قرارداد بسته شود، یک‌و نیم تا دو سال طول می‌کشد تا این واگن‌ها وارد خطوط شوند. شهرداری واقعاً توان مالی زیادی ندارد و باید دولت به تعهدات خود عمل کند.

بودجه‌ای که دولت برای سال جاری برای مترو تهران در نظر گرفته بود بسیار ناچیز بود و رایزنی هایی برای افزایش بودجه صورت گرفت اما نتیجه بخش نبود قرار است امسال دولت از چه محلی به شهرداری تهران کمک کند؟

قرار شد که از محل تهاتر نفت برخی نیازها مثل خرید واگن و اتوبوس انجام شود

عدد در نظر گرفته شده بسیار کم است. رایزنی‌هایی برای تغییر این عدد در بودجه سال جاری دولت صورت گرفت اما اتفاقی رخ نداد و فقط قرار شد که از محل تهاتر نفت برخی نیازها مثل خرید واگن و اتوبوس انجام شود. در چهارچوب تهاتر نفت پیش‌پرداخت‌ها داده شود تا بتوانیم خریدهایی انجام دهیم. 

 بدهی‌های شهرداری تهران به کجا رسید؟ آیا دولت دیون خود را به شهرداری تهران داد؟

 دریافت مطالبات از دولت هم پیگیری می‌شود

بدهی‌های شهرداری در حال پیگیری است و همچین دریافت مطالبات از دولت هم پیگیری می‌شوند. باید از ظرفیت اقتصادی دولت استفاده کنیم تا بتوانیم برخی از مشکلات را برطرف کنیم اما دولت تا کنون پول زیادی به ما نداده است.

چند روزی گردو غبار مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد کرد؟ برنامه های مدیریت شهری در سال جاری در زمینه رفع آلودگی ها چیست؟

باید دست روی دست گذاشت و باید محیط زیست در این زمینه ورود کند

منشأ گرد و غبار کشورهای همسایه است که به دلیل خشکسالی و اتفاقات مکرر در سالیان اخیر رخ داده است. این گرد و غبار به خصوص در فصل خشک سال بیشتر با آن روبه‌رو هستیم. البته نباید دست روی دست گذاشت و باید محیط زیست در این زمینه ورود کند. متولی اصلی قانون هوای پاک سازمان محیط زست است که در روزهای گرد و غبار سکوت کرده بود.د در قانون هوای پاک وظایف تمام سازمان‌ها و ارگان‌ها دیده شده است. البته برای آلاینده‌های کشورهای همسایه هم برنامه‌هایی وجود دارد وباید برنامه بیابان‌زدایی در دستور کار باشد.

امیدواریم که محیط زیست برنامه‌هایی داشته باشد. شورا و شهرداری هم هر کاری بتواند انجام می‌دهد. نباید زندگی را به کام شهروندان تلخ کرد. باز هم تأکید می‌کنم که رفع آلودگی هوا کاری یک هفته و یکساله نیست. در طول چندین سال به ثمر می‌نشیند.

 فرونشست زمین از دیگر مشکلات تهرانی ها است چه برنامه ای برای رفع این معضل دارید؟

یکی دیگر از معضلات کلان‌شهر تهران بحث فرونشست زمین است. رهاشدگی در این زمینه وجود دارد اما باید با مسئولان مذکور این مشکلات را برطرف کنیم.

برای خروج خودروهای فرسوده چه برنامه دارید؟ قرار بود  جلوی ورود موتورسیکلت کاربراتوری گرفته شود کار به کجا رسید؟

 ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون که بلای جان مردم است 

موضوعات آلودگی از احتراق خودروهای فرسوده و کاربراتوری را داریم. دولت موظف است که جلوی ورود موتورسیکلت کاربراتوری را بگیرد و خودروی فرسوده را هم از رده خارج کندو باید خودروهایی با حداقل آلایندگی داشته باشیم. ما حتما این موضوعات را در کمیسیون حمل و نقل شورای شهر دنبال می‌کنیم. دستگاه‌های مختلفی در این زمینه مسئول هستند و نباید سکوت کنند. ما در فصل سرد سال پدیده اینورژن را داریم. ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون که بلای جان مردم است و در سطح شهر هم ریزگردها را داریم. باید دستگاه‌های مسئول مانند محیط زیست،‌ جهاد کشاورزی، وزارت صمت و... ورود کنند تا بتوانیم این مشکلات را برطرف کنیم. 

در خصوص بحث ساخت مسکن در تهران توضیح دهید؟چه زمان ساخت و ساز رونق پیدا می کند؟

یکی از مباحث مهم در شهرداری تهران موضوع شهرسازی است. اگر شهرسازی درست شود، بسیاری از مشکلات مرتفع می‌شود. ما باید زمینه حضور برای سرمایه‌گذاران را فراهم کنیم. زمانی که ساخت و ساز رونق پیدا کند، اشتغالزایی ایجاد می‌شود، صنعت رشد می‌کند و محیط رقابتی می‌شود.

باید در زمینه ساخت مسکن مانع زدایی کنیم/در هسته مرکزی شهر، بافت فرسوده زیاد است

چرا باید مسکن اینقدر گران باشد و مردم آرزوی خانه‌دار شدن داشته باشند؟ با یک حساب سرانگشتی می‌بینیم که بیش از 50 سال طول می‌کشد که یک نفر بخواهد یک خانه بخرد. باید امید را به جامعه تزریق کنیم. باید شرایط را برای ساخت و ساز و توسعه فراهم کنیم. کلان‌شهر تهران دارای بافت فرسوده است و همچنین زمین‌هایی وجود دارد که می‌توان از آن استفاده کرد. با کمک شهرداری می‌توان هزینه‌های غیرضرور را کاهش داد و همچنین شهرداری می‌تواند در صدور پروانه کمک کند تا مسکن ارزان‌تر شود.

وقتی مسکن‌سازی ایجاد شود، صدهاهزار شغل ایجاد می‌شود و مشکل بیکاری هم رفع می‌شود. مهمترین استراتژی ما در شورای ششم شهر تهران این است که در چهارچوب فرمایشات مقام معظم رهبری حرکت کنیم و مانع‌زدایی‌ها را برطرف کنیم. وقتی موانع برطرف شود بسیاری از مشکلات مرتفع خواهد شد.

ما باید در حوزه ساخت و ساز از سازندگان حمایت کنیم. در هسته مرکزی شهر، بافت فرسوده زیاد است. همچنین بسیاری از واحدها تبدیل به انباری، تولیدی و یا مخروبه شده است. ما می‌توانیم  حیات را به هسته مرکزی شهر بازگردانیم و می‌توانیم در حاشیه شهر مسکن ارزانتر را مورد حمایت قرار دهیم.

 

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.