بسته حمایتی قبل از حذف یارانه آرد صنعت به مردم پرداخت می شود

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه بسته حمایتی و جبرانی تهیه شده که قبل از حذف یارانه آرد صنعت به مردم پرداخت می شود، گفت: زمان و میزان آن را ستاد هدفمندی یارانه ها تعیین می کند.

هادی نیوز: جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در برنامه صف اول شبکه سیما، درباره افزایش قیمت برخی کالاها مانند روغن و ماکارونی و چرا محصولات صادراتی ما مانند شیرینی و ماکارونی در کشورهای همسایه ارزانتر است، گفت: امنیت غذایی بسیار مهم و وظیفه دولت ها است و وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه نقش ویژه ای دارد.

*چالش مهم دنیا در تولیدات کشاورزی

*خشکسالی

وی افزود: چند چالش در دنیا مانند خشکسالی وجود که بر تولید تاثیر گذاشته و موجب افزایش قیمت می شود پیشتر 8.5 میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری می کردیم اما در سال 1400 تنها 4.5 میلیون تن خریداری کردیم که برای سال 1401 هم همین رقم را پیش بینی می کنیم در حالی که کشور 12 میلیون تن نیاز به گندم داریم و خشکسالی در تاثیر زیادی در آن داشته است.

*درگیری نظامی اوکراین و روسیه

ساداتی نژاد به چالش دیگر هم اشاره کرد و افزود: بحث جنگ اوکراین و روسیه هم تاثیر دارد که تامین کننده اصلی غلات در جهان هستند که اینها 70 درصد تولید روغن و تا 25 درصد تولید غلات را دارند. پس از جنگ این دو کشور قیمت محصولات اساسی شیب صعودی و شاید تا 125 درصد بوده مثلا در روغن خام 80 درصد رشد قیمت داشته است که چالش زیادی در دنیا ایجاد کردند که خیلی از کشورها ذخیره سازی را که اوج آن درچین بوده آغاز کردند.

*درگیری روسیه و اوکراین تا 5 سال آینده امنیت غذایی جهان را تحت تاثیر قرار می دهد

وزیر جهاد کشاورزی گفت: سال آینده در این منطقه تولید غذا نخواهیم داشت و در 5 سال آینده تولید غذا در جهان با مشکل مواجه خواهد بود که در روغن، دانه سویا، شکر، گوشت مرغ، تخم مرغ، شیر، گوشت اثرات خودش را نشان می دهد.

ساداتی نژاد افزود: کشورهای دنیا هر کدام استراتژی در این باره آغاز کردند از جمله یارانه کشت دادند یا ذخیره سازی را بیشتر کردند که تا دو برابر هم شده است یا ممنوعیت صادرات را در روغن و غلات یا وضع عوارض را انجام دادند و یا در اروپا به محدودیت خرید و غیره پرداختند تا امنیت غذایی مردم خودرا تامین کنند.

*اقدامات بخش کشاورزی برای مقابله با چالش ها و تامین امنیت غذایی

وی افزود: ما هم در کشور خودمان برای مقابله با این تنش ها که جهانی است، کشت قراردادی گندم را شروع کردیم و نرخ خرید گندم را به 11500 تومان افزایش دادیم.

وی افزود: قیمت کودها را تا 45 درصد کاهش دادیم که نهاده مشکلی نداشته باشیم و تکمیل ذخایر و واردات کالا را بهبود بخشیدیم در دانه های روغنی هم به سمت کشت قراردادی رفتیم.

*قاچاق محصولات اساسی به کشورهای همسایه

ساداتی نژاد با بیان اینکه قاچاق چالش دیگری برای امنیت غذایی کشور شده است، افزود: به دلیل اینکه یارانه به کالاهای اساسی می دهیم قیمت ما نسبت به کشورهای همسایه پایین تر است و همین عاملی برای سرازیر شدن کالاهای ما به سمت آن کشورها شده است، آنها حتی تعرفه واردات خود را صفر کردند که همه اینها باعث قاچاق بیشتر شد.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: کیسه آرد درکشور ما 38 هزار تومان و در مرز 800 هزار تومان باشد که این پذیرفتنی نیست و این جذابیت ها را نمی توان با کنترل فیزیکی مانع شد و باید تمهیدی انجام می گرفت و اینها تهدیدی بر امنیت غذایی کشورمان است.

وی در پاسخ به اینکه اکنون قیمت نان صنعتی و ماکارونی افزایش یافته و چگونه برای مصرف کننده داخلی جبران می شود، گفت: یک الزام قانونی هم داریم در قانون 1401 که ابلاغ هم شده که ارز 4200 تومانی نباشد و نیمایی باشد در سال گذشته در ابتدای دولت 8 میلیارد دلار در سال 1400 برای یارانه غذا دیده شده بود که در ابتدای دولت جذب شده بود و آن موقع باید این طرح انجام می شد.

* بسته جبرانی حذف ارز دولتی برای سایر کالاهای اساسی هم آماده می شود

ساداتی نژاد افزود: امسال به این سمت می رویم که هدفمندی یارانه ها به سمت مصرف کننده نهایی برود این برنامه ریزیها در حال انجام است جبرانی لازم برای  حذف ارز از آن کالاها هم در حال انجام است و برای دهک های مختلف برنامه ریزی شده است.

وی ادامه داد: در بحث گندم صنف و صنعت به دلیل قاچاق مجبور به تسریع شدیم، یعنی زودتر طرح هدفمندی یارانه ها را انجام دادیم و قیمت را از 2700 تومان  به 12 هزار تومان افزایش دادیم که تغییر در قیمت ماکارونی ایجادشده اما در تامین این محصول هیچ مشکلی نداریم.

وی در پاسخ به اینکه آیا تولید کننده های ماکارونی با ظرفیت کامل کار می کنند، گفت: حدود 50 تا 60 کارخانه در این حوزه کار می کننده هیچ مشکلی برای تامین گندم آنها ندارند و در ایام تعطیل خرید مردم بیشتر شد که محصول در قفسه فروشگاه ها کمتر شد اما از فردا توزیع افزایش خواهد یافت.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه مصرف گندم کشور 9 میلیون تن است و خرید دولتی ما بیش از 4.5 میلیون تن نبوده گفت: باید اینها را تامین کنیم و در چنین شرایطی نمی توانیم شاهد باشیم که محصول ما به کشورهای دیگر قاچاق شود.

*بسته حمایتی طرح حذف یارانه آرد قبل از اجرا پرداخت می شود

وزیر جهاد کشاورزی گفت: بسته حمایتی در نظر گرفتیم و پیش از اجرای طرح هم داده خواهد شد و زمانی که تمهیداتش آماده شد به مردم اطلاع رسانی خواهیم کرد.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: زمان  و میزان مبلغ را ستاد هدفمندی تعیین خواهد کرد.

 

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.