وزیر جهاد کشاورزی: یارانه‌ها از روی کالاها به افراد منتقل می‌شود

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به طرح دولت برای ساماندهی یارانه‌ها گفت: هدف اصلی از اجرای این طرح عدالت در حوزه یارانه‌ها است البته یارانه‌ها حذف نمی‌شود بلکه از روی کالاها به افراد منتقل می‌شود تا بتوانند مدیریت بهتری را داشته باشند.

هادی نیوز: سید جواد ساداتی نژاد در جلسه علنی امروز (یکشنبه 18 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در مورد حوزه امنیت غذایی و حفظ آن برای کشور اظهار داشت: امروزه با دو مسئله در دنیا؛ یکی در مورد افزایش قیمت‌های جهانی در مورد محصولات کشاورزی به ویژه غلات و روغن و آنچه که پارامترهای مهم غذایی کشور است.

وی افزود: این شتاب قیمت از انتهای سال گذشته و در اسفندماه رشد شتابان و بی‌سابقه‌ای داشته است و برخی از ارقام از ابتدای سال 1400 بیش از 120 درصد رشد داشته است.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: از ابتدای دولت سیزدهم تا امروز در موضوعات مختلف اجزای امنیت غذایی و غلات بین 35 تا 80 درصد افزایش قیمت در انواع مختلف غلات و روغن در دنیا داشتیم؛ بحث جنگ روسیه و اوکراین هم بر این موضوع اثرات شگرفی گذاشته زیرا آن مناطق 70 درصد روغن جهان و همچنین 30 درصد غلات جهان را تأمین می‌کرد؛ در سال‌های آینده هم کمبود تولید غلات در منطقه تداوم خواهد داشت بنابراین امروز دنیا با کمبود حوزه تولید غلات و محصولات اساسی کشاورزی و افزایش قیمت آن مواجه است.

ساداتی نژاد عنوان کرد: طبیعی است که تمامی دولت‌ها و کشورها برای حفظ و نگهداری غلات در کشورهایشان و همچنین پایداری سفره و امنیت غذایی تلاش می‌کنند؛ البته خشکسالی‌‌ها هم که از سال گذشته در منطقه با آن مواجه هستیم استمرار دارد.

وی ادامه داد: در سال 99حدود 8.5 میلیون تن و در سال 1400 حدود 4.5 تن گندم خریداری کردیم و پیش‌بینی‌های امسال هم حدود 4.5 میلیون تن را نشان می‌دهد و این اهمیت خاص در حوزه گندم را برای ما نمایش می‌دهد البته با توجه به اینکه طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها موضوع م هم مورد توجه مجلس و دولت است که باید اجرا شود و در قانون بودجه 1401 هم این الزام وجود دارد، بی‌شک مجلس و دولت نیازمند تلاش، نزدیکی و همکاری مضاعف با همدیگر هستند. در دولت ستادی برای این کار به ریاست معاون اول وجود دارد که برای این کار برنامه‌ریزی مناسبی را انجام می‌دهند تا به بهترین نحو برای جبران هزینه مازاد خانوار به عنوان سبد حمایتی در نظر گرفته شود و به طور قطع زمانی که این طرح اجرا می‌شود قبل از آن برای دو ماه یارانه به حساب خانوارها واریز می‌شود تا دغدغه ای برای مردم پیش نیاید.

وی در ادامه گفت: همچنین اطلاع‌رسانی لازم هم در زمان اجرای طرح به مردم انجام خواهد شد و هدف اصلی از اجرای این طرح عدالت در حوزه یارانه‌ها است البته یارانه‌ها حذف نمی‌شود بلکه از روی کالاها به افراد منتقل می‌شود تا بتوانند مدیریت بهتری را داشته باشند.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه رانت و فساد زیادی در حوزه یارانه‌ها وجود دارد، توضیح داد: هیچ خبری از عدالت در یارانه ها  وجود ندارد و باعث شده بهره‌وری در کشور کاهش و صادرات بی‌رویه از محل یارانه‌ها، نهاده ها و کالاها انجام شود و همچنین ضایعات زیادی در این حوزه‌ها به دلیل عدم اهمیت کیفیت و قیمت پایین و قاچاق فزاینده‌ای به دلیل پایین بودن قیمت به کشورهای همسایه صورت گرفته است.

ساداتی نژاد با تاکید بر اینکه دغدغه جدی دولت امنیت غذایی مردم است و باید آن را حفظ و پایدار کرد، بیان داشت: اجرای طرح مورد هدف ما است تا مردم بتوانند عادلانه از آن بهره‌مند شوند، به طور قطع دهک‌های پایین بهره‌مندی بیشتری از یارانه‌ها نسبت به دهک‌های بالاتر خواهد داشت.

وی افزود: در مورد موضوع نان، تمامی دهک‌ها یعنی همه مردم ایران از یارانه بهره‌مند خواهند شد و به گونه‌ای اقدام خواهد شد که افراد با قیمت فعلی نان را خریداری کنند بنابراین هیچ افزایش قیمتی در خرید نان برای خانواده‌ها وجود ندارد.

وزیر جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: برنامه ریزی برای مردم سازی و توسعه عادلانه در حال انجام است و به طور قطع در زمان لازم و بعد از اقناع سازی و اطلاع  رسانی انجام خواهد شد؛ البته اتفاقی که در مورد صنف و صنعت افتاد؛ در کشور به حدود 12 میلیون تن گندم نیاز داریم که گندم خبازی 9 میلیون تن و همچنین گندم صنف و صنعت 2 میلیون تن و گندم نان صنعتی حدود 400 تا 500 هزار تن مصرف می‌شود و مابقی نیز گندم بذری است بنابراین در کشور حجم زیادی از گندممان در حوزه خبازی و نانوایی‌ها است و این حوزه نیاز به افزایش کیفیت بهتر نان است و در این رابطه با معضل قاچاق آرد به خارج از کشور به دلیل قیمت مواجه هستیم.؛ قیمت یک کیسه آرد برای توزیع نانوایی‌ها 38 هزار تومان است و در بیرون کشور تا حدود 800 تا 900 هزار تومان قیمت دارد. از سویی ضایعات زیادی در نانوایی‌ها وجود دارد و جایگزینی که به عنوان خوراک دام استفاده می شود بنابراین موضوع گندم برای ما به عنوان مسئله استراتژیک بسیار مهم است و باید برای حفظ آن برنامه‌ریزی منسجمی داشته باشیم تا مشکلی برای کمبود پیش نیاید.

ساداتی نژاد گفت: باید گندم را به عنوان مسئله مهم امنیت غذایی و سفره مردم مورد توجه قرار داد؛ برای اینکه تا زمان اجرای طرح، زمان را در نگهداری و حفظ کالاهای استراتژیک از دست ندهیم بحث مربوط به صنف و صنعت و آزادسازی آن را انجام دادیم که در سبدی که برای توزیع عادلانه یارانه‌ها انجام خواهد شد، یارانه‌ها لحاظ می‌شود البته برای صیانت از گندم این موضوع را سرعت دادیم و جلو انداختیم تا بتوان پایداری و نیازمان را در حوزه گندم برای حفظ امنیت غذایی مردم مد نظر قرار دهیم و بتوانیم در حوزه صنف و صنعت بهره وری را با سرعت بیشتری پیش ببریم.

وی در ادامه گفت: موضوع مربوط به مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها مورد توافق مجلس و دولت است و موضوع بسیار مهم و الزامی است که باید با توجه به شرایط اقتصادی کشور و افزایش قیمت‌های جهانی و همچنین بی‌عدالتی در توزیع و قاچاق این اقلام خارج از کشور را باید با قوت و قدرت و رعایت همه جوانب انجام داد و یارانه‌ها را عادلانه بین مردم توزیع کنیم.

ساداتی نژاد در بخش دیگری از سخنانش درباره حذف ارز 4200 تومانی، اظهار داشت: مجلس از ابتدا روی موضوع ارز 4200 حساسیت داشت.

وی ادامه داد: هیچ کدام از نمایندگان با ارز ترجیحی و استمرار آن موافق نبودند، اما اتفاقی که قرار است بیفتد به نفع مردم مستضعف در جامعه است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه حذف ارز ترجیحی اجتناب ناپذیر است، گفت: همه اقتصاددانان در کشور از زمانی که ارز ترجیحی راه افتاده است، تذکر می دهند که باید اقتصاد کشور را ارز ترجیحی نجات داد.

ساداتی نژاد عبور از ارز ترجیحی را ضروری دانست و تاکید کرد: برای انجام این کار یک ستادی در دولت ایجاد شده است و انسجام لازم در بدنه دولت برای اصلاح این اتفاق بزرگ اقتصادی وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: مجلس هم از این طرح حمایت کرده و می کند و برای احقاق این موضوع نیاز به مودت و همدلی است تا اثر مثبت خود را در اقتصاد خانوار نشان دهد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اقلامی که قرار است ارز ترجیحی شان حذف شود گفت: آنچه که در بودجه الزام به اجرای آن هستیم، حذف یارانه از کالاهایی است که یارانه می گرفتند.

ساداتی نژاد ادامه داد:حذف از اجرای طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه کالاها یعنی روی کالاهای مرغ، تخم مرغ و شیر که یرانه بگیر بودند.

وی عنوان کرد: ما تعامل نزدیکی با اتحادیه ها و تشکل های صنعت دام و تیور شروع کرده ایم؛ نظر تمامی اتحادیه ها را گرفته ایم که دغدغه شان چیست که تولید آسیب نبیند.

عضو کابینه سیزدهم در ادامه گفت: یکی از موضوعاتی که لازم است پس از اجرا حمایت شود، این است که باید سرمایه در گرش این بخش را  تامین کرد؛ برای این کار با بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار صحبت کردیم تا موانعی که برای دادن تسهیلات در این کار اقتصاد وجود دارد رفع شود.

ساداتی نژاد بیان داشت: بخشی از صنعت دام و تیور در حوزه روستایی و عشایری است که ممکن از در گرفتن تسهیلات مشکل داشته باشند، در این راستا از صندوق حمایت از سرمایه گذاری بخش کشاورزی یعنی صندوق تیور و دام پروری استفاده کردیم که بین دامدار و مرغدار و بانک قرار بگیرد تا به راحتی تامین نقدینگی صورت بگیرد.

وی افزود: دومین بخشی که در آن  دامداران و مرغداران نگرانی داشتند، این بود که ممکن است مازاد تولیدی وجود داشته باشد؛ ما باید برای حفظ تولید، این مازاد را از بازار جذب می کنیم. تا تولید در کشور آسیب نبیند.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: یکی دیگر از دغدغه های دامداران و مرغ داران این بود که توزیع نهاده ها در سامانه بازرگام حفظ شود، هر زمان این طرح اجرا شود، تلاش می کنیم که دغدغه ای در تامین نهاده نداشته باشند.

ساداتی نژاد خاطر نشان کرد: برای اینکه تولید مازاد به راحتی صادر شود، عوارض و موانع صادراتی را در بخش دام و تیور حذف می کنیم.

وی بیان داشت: انجام این طرح، توزیع عادلانه است، یارانه حذف نمی شود، بلکه یارانه از کالا و نهاده حذف شده و به افراد داده می شود.

 

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.