«مصیب نعیمی» کارشناس مسائل خاورمیانه و مدیر مسئول روزنامه الوفاق

رژیم صهیونیستی توانایی محافظت از میدان گازی و نفتی (کاریش) را ندارد

اخطار حزب الله به رژیم صهیونیستی در استخراج یک طرفه میدان کاریش توجیه بین المللی داشته و در آن جدیت دارد.

«مصیب نعیمی» کارشناس مسائل خاورمیانه و مدیر مسئول روزنامه الوفاق  با اشاره به هشدار حزب الله به رژیم صهیونیستی در استخراج گاز و نفت میدان کاریش گفت: موضوع حوزه گازی مشترک لبنان و فلسطین مدتهاست که جزء مسائل حاد منطقه محسوب و از ابتدا رژیم صهیونیستی به دنبال بهره وری از آن بوده است که از آب های موازی لبنان هم سوء استفاده کند که با اخطار شدید لبنان به ویژه نیروهای مقاومت لبنان مواجه شد.

وی افزود: به تازگی رژیم صهیونیستی با ترفند جدید وارد میدان شده است و کشتی یونانی را در منطقه جنوبی این حوزه نفتی و گازی مستقر کرده است و ادعا دارد که در نقطه مورداختلاف اقدامی نمی کند و به دنبال آن است که از نقطه متعلق به فلسطین استخراج داشته باشد.

این کارشناس خاورمیانه در ادامه اظهار داشت: استدلال حزب الله این است که چون حوزه گازی مشترک است اگر رژیم صهیونیستی بخواهد یک طرفه اقدام به استخراج کند می تواند از امکانات لبنان نیز سوء استفاده کند از این رو حزب الله به رژیم صهیونیستی اخطار داد که باید قضیه حل و فصل و طرفین به طور همزمان از میدان گازی استفاده کنند و در غیر این صورت رژیم صهیونیستی اجازه استخراج یک طرفه را نخواهد داشت.

مدیرمسئول روزنامه‌ الوفاق یادآورشد : متاسفانه مذاکرات غیرمستقیمی با وساطتت آمریکا صورت گرفت که نوعی تبانی آمریکاها با رژیم صهیونیستی را نشان می دهد که این امر هوشیاری لبنان را به همراه داشت. اگر رژیم صهیونیستی مدعی شود که  اقداماتشان وابسته به اعتراضات و یا تهدیدهای لبنان نخواهد بود، نادرست است زیرا این اطلاعات اظهارنظرهایی که در فراکسیون رژیم اشغالی رخ می دهد نشان دهنده این است که رژیم صهیونیستی به شدت بیم دارد و حزب الله اخطار داده است که بعد از مشخص شدن خط مرزی و آبی دو کشور به صورت همزمان امکان اقدام وجود دارد و در غیر اینصورت رژیم صهیونیستی حق برداشت یک جانبه نخواهد  داشت.

نعیمی با اشاره به قوانین بین المللی افزد: این مسئله از لحاظ بین المللی هم توجیه شده است و رژیم صهیونیستی نمی تواند از موقعیت سوء استفاده کند.

نعیمی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی مجبور است از موضع خود کوتاه بیاید ادامه داد: به دلیل اینکه رژیم صهیونیستی نمی تواند از چنین نقطه ای محافظت کند مجبور است از موضع خود کوتاه بیاید و اگر رژیم صهیونیستی می توانست از گزینه جنگ استفاده کند تاکنون استفاده کرده بود.

نعیمی در ادامه افزود: استخراج و استفاده از منابع نفتی امنیت می خواهد و اگر رژیم صهیونیستی بخواهد از روش زور استفاده کنند، قطعا به جایی نمی رسد ، لازم به ذکر است که شرکت های بین المللی نیز اخطار گرفته اند که اگر بدون حل و فصل بحث مورد مناقضه وارد میدان شوند حتما مورد آسیب قرار می گیرند.

این کارشناس مسائل منطقه خاطرنشان کرد:  هم اکنون لبنان دراین حوزه دست برتر را دارد و بدون شک و باتوجه به جدی بودن مقاومت در رفتار و گفتار و عملکردش ، بهره وری لبنان از این میدان مشترک رخ خواهد داد و یا اینکه رژیم صهیونیستی نیز ناکام خواهد ماند.

این کارشناس خاورمیانه با اشاره به تذکر حزب الله لبنان که تمام گزینه های مقاومت روی میز است در پایان  اظهار داشت: اگر رژیم صهیونیسی بپذیرد که حقوق لبنان را به رسمیت بشناسد و لبنان نیز همزمان از این ذخایر نفتی چه در ساحل خودش و چه در آب های موازی ساحل لبنان استفاده کند، مشکل شاید حل شود ولی اگر چنانچه یک طرفه انجام شود قطعا اقدامات نظامی یا امنیتی و .. با آنها خواهد شد و لازم به ذکر است که شرکت های خارجی نیز حاضر نیستند با این شرایط وارد میدان شوند.

منبع: سایت بصیرت

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.