وزیر علوم، تحقیقات و فناوری:

بسیج، یکی از عوامل دوام و قوام ایران/ اجازه نداریم نسبت به مولفه‌های انقلاب بی‌خیال باشیم

زلفی‌گل گفت: اگر امروز ایران دوام و قوام خاص خود را دارد بدون شک یکی از عوامل این قوام و بقا، بسیج است.

«محمدعلی زلفی‌گل» وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست شورای سیاست گذاری راهیان نور دانشگاه‌های کشور که با محوریت قرارگاه مرکزی شهید علم الهدی با حضور روسا و معاونین فرهنگی دانشگاه‌ها و همچنین مسئولان سازمان بسیج دانشجویی در محل وزارت علوم برگزار شد، اظهار داشت: طی دو سالی که از شروع کرونا گذشت بخشی از فعالیت‌های فرهنگی دستخوش شیوع این ویروس قرار گرفت، اما به لطف خدا، گذشت و ایثار کادر بهداشت و درمان و همچنین دانشمندان عرصه پزشکی و داروسازی کشورمان ما به یکی از کشور‌های موفق در مقابله با این ویروس تبدیل شدیم به گونه‌ای که خیلی زودتر از دیگر کشور‌های صاحب نام موفق شدیم این ویروس را کنترل کرده و توانستیم چند نوع واکسن را هم تولید کنیم و این دستاورد نشان می‌دهد که کشورمان از ظرفیت‌های بالایی برخوردار است از این رو همه ما باید با جهاد تبیین این ظرفیت‌ها را ارج بنهیم و از زحمات دانشمندان نهایت تقدیر و تشکر را داشته باشیم.

وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای عرصه سلامت کشور تصریح کرد: بنده در جریان فعالیت‌های بسیج دانشجویی هستم. بسیج دانشجویی در صف اول دفاع از جمهوری اسلامی قرار دارد و به همین دلیل امروز جمهوری اسلامی علی رغم تمام توطئه‌ها همچنان با قدرت مسیر پیشرفت خود را در ابعاد ملی و بین المللی طی می‌کند. در واقع نقطه قوت ما نیز بسیج است و بسیج دانشجویی نیز بخشی از این نقطه قوت به شمار می‌رود.

زلفی گل با بیان اینکه کشور سوریه را فرهنگ بسیج و بسیجی حفظ کرد وگرنه پیش بینی‌ها حاکی از این بود که سوریه ظرف سه ماه ساقط خواهد شد، تصریح کرد: شهدایی همچون سردار سلیمانی، همدانی و شمسی پور فرهنگ بسیج را در سوریه ساری و جاری کردند و از طرفی اگر امروز ایران دوام و قوام خاص خود را دارد بدون شک یکی از عوامل این قوام و بقا بسیج است و در دانشگاه‌ها نیز این رسالت بر دوش بسیج اساتید، دانشجویی و کارمندان است.

وزیر علوم افزود: فعالیت‌هایی مانند اردو‌های جهادی، راهپیمایی اربعین، اردو‌های راهیان نور و اردو‌های طرح هجرت از جمله فعالیت‌هایی هستند که اجازه نمی‌دهند فرهنگ ایثار، شهادت و جهاد در کشور ما فراموش شوند و البته ما نیز اجازه نداریم که نسبت به مولفه‌هایی که باعث پیروزی انقلاب، دوام و بقای آن شده اند بی خیال باشیم و اجازه دهیم که این مولفه‌ها کم رنگ شوند از این رو باید شعله این شمع و خورشید خیلی درخشان‌تر شود.

وی ادامه داد: دانشگاه‌ها نقش بسزایی در ترویج و حفظ فرهنگ دینی و اسلامی در جامعه دارند. از این رو رهبر معظم انقلاب نیز همواره تمام قد از دانشگاه‌ها دفاع کرده اند و این نشان دهنده جایگاه دانشگاه در نزد رهبری است البته دشمنان هم تلاش می‌کنند تا نقاط قوت ما را بزنند و دانشگاه و دانشجویان را در مقابل نظام قرار بدهند.

زلفی گل بیان داشت: به هر روی دشمنان اتاق فکر دارند و با حساب و کتاب عمل می‌کنند تا نقاط قوت ما را از جمله بسیج و سپاه مورد هجمه قرار بدهند و یا با هجمه به حجاب و عفاف موجب نافرمانی مدنی و اعتراض اجتماعی شوند. البته خداوند نیز به ما فکر و عقل داده و بر این اساس ما نیز باید منافع ملی و اهداف نظام را پیگیری کنیم و برای دستیابی به موفقیت برنامه ریزی داشته باشیم.

وی تصریح کرد: یکی از اشکالات فرهنگی ما این است که در این حوزه به جای اینکه با رویکرد تهاجمی به ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی خود بپردازیم بیشتر حالت تدافعی داریم و همین مسئله باعث شده تا بعضا در مقابله هجمه‌های دشمن ضربه بخوریم به هر روی ما باید در کنار ترویج فرهنگ ایرانی و اسلامی خود همچون فرهنگ ایثار و شهادت، فرهنگ‌های شایسته دیگر کشور‌ها را جذب و آن‌ها را متناسب با فرهنگ خود بومی سازی کنیم.

زلفی گل به وضعیت عفاف و حجاب در دانشگاه تهران اشاره کرد و افزود: در زمان بازگشایی دانشگاه‌ها وضعیت عفاف و حجاب در دانشگاه تهران وضعیت مناسبی نبود، اما ظرف سه ماه با تلاش‌هایی که صورت گرفت وضعیت عفاف و حجاب در این دانشگاه تغییر کرده و این مسئله‌ای است که نظام باید آن را بداند، چون این دانشگاه‌ها هستند که فرهنگ ایرانی اسلامی را ترویج می‌کنند به هر روی اگر می‌خواهیم حجاب و عفاف را در جامعه ترویج کنیم جای آن در دانشگاه است.

وزیر علوم با بیان اینکه راهیان پیشرفت از جمله برنامه‌های خوبی است که طراحی شده است گفت: ما باید برای سلایق مختلف برنامه داشته باشیم مثلا بعد از اجرای طرح راهیان پیشرفت توصیه می‌کنم طرح راهیان مهارت با هدف مهارت آموزی به دانشجویان با کمک آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای اجرا شود.

وی بر لزوم اجرای فعالیت‌های فرهنگی در اوقات فراغت دانشجویان در خوابگاه‌های دانشجویی تاکید کرد و افزود: در کنار دانشجویان خوابگاهی باید برای دانشجویان بومی که در خوابگاه‌ها نیستند نیز برنامه فرهنگی داشته باشیم.

زلفی گل با بیان اینکه باید در قالب برنامه‌های متنوع فرهنگی نظیر اردو‌های طرح هجرت، اردو‌های راهیان نور، راهپیمایی اربعین و اردو‌های راهیان پیشرفت باید سلایق مختلف را تحت پوشش قرار بدهیم، اظهار کرد: یکی از برنامه‌های خوبی که از سوی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار شد اعزام هزار نفر از دانشجویان برتر کنکور به مشهد مقدس بود. در واقع در قالب این برنامه نهاد رهبری نخبه‌ترین افراد را به زیارت امام رضا (ع) برد و ما نیز در حد توان خود در خدمت نهاد بودیم.

وزیر علوم با بیان اینکه ضرورت دارد تا اساتید در قالب طرح‌های تحقیقاتی در مقاطع ارشد و دکتری به ما راهکار‌های فرهنگی ارائه بدهد و از طرفی باید مطالعات تطبیقی، ملی و فرا ملی در این حوزه انجام شود، افزود: ما نباید کار‌هایی را که از بیست سال پیش در حوزه فرهنگ انجام می‌دادیم را همچنان تکرار کنیم ما امروز باید نیازآفرینی کنیم یعنی بدانیم که برای چهار سال آینده باید چه برنامه‌ای داشته باشیم.

وی بر لزوم استفاده از ظرفیت خیرین در حوزه فرهنگ تاکید کرد و افزود: باید خیرین را پیدا کنیم و از کمک‌های آن‌ها برای برگزاری راهپیمایی اربعین و دیگر فعالیت‌ها بهره ببریم.

زلفی گل در ادامه بر لزوم برگزاری جلسه مشترک با حضور معاونین فرهنگی و معاونین اداری مالی دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: معاونین اداری و مالی به دلیل مشکلاتی که دارند ممکن است برای اختصاص سه درصد بودجه دانشگاه به حوزه فرهنگ بهانه بیاورند از این رو ما باید به آن‌ها بگوییم که اختصاص این بودجه به فعالیت‌های فرهنگی هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است.

وزیر علوم با بیان اینکه ما باید از طریق فعالیت‌های فرهنگی بتوانیم مهاجرت نخبگان را کاهش بدهیم، اظهار کرد: سرمایه گذاری فقط این نیست که ساختمان بسازیم در واقع اگر ما بتوانیم یک جوان را به آینده امیدوار کنیم و او رشادت‌های رزمندگان را در مناطق عملیاتی ببیند قطعا حس غرور و فطرت پاکش آگاه خواهد شد و همین تاثیرگذار خواهد بود.

وی اضافه کرد: توجه به خوراک و خوابگاه دانشجویان نیاز‌های جسمی آنان را تامین می‌کند، اما ما روح جوانان را رها کرده ایم.

زلفی گل با تاکید بر اینکه باید زمینه نشاط دانشجویان در دانشگاه‌ها فراهم شود، افزود: اگر قرار باشد دشمن به سوی این سرزمین دست دراز کند همین دانشجویان که ممکن است حجاب مناسبی هم نداشته باشند در مقابل آن‌ها خواهند ایستاد از این رو نگاه ما به تمام دانشجویان باید نگاه پدر و فرزندی باشد به هر روی دانشجویان فرزندان ما در دانشگاه‌ها هستند البته ممکن است درصدی معاند باشند، ولی سایر دانشجویان فرزندان ما محسوب می‌شوند پس ما باید نیرو‌های شایسته جمهوری اسلامی را تربیت و تحویل جامعه بدهیم.

وزیر علوم تصریح کرد: بنده همواره آرزو داشتم که نخبه‌ترین انسان‌های کشورمان معلم شوند و اگر این اتفاق بیفتد معلوم می‌شود که کشور مسیر درستی را طی می‌کند به هر روی دانشگاه فرهنگیان یک فرصت استثنایی است و ما باید قدر آن را بدانیم.

در پایان این مراسم از کتاب ۹ جلدی نقشه راه مهندسینیز رونمایی شد.

دفاع پرس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.