بیماران و سالخوردگان از انجام سفر اربعین خودداری کنند

ستاد اربعین حسینی با توجه به فصل گرما و ازدحام جمعیت، از سالخوردگان و افراد بیمار خواست از انجام سفر اربعین خودداری کنند.

هادی نیوز: ستاد مرکزی اربعین حسینی(ع) هشتمین اطلاعیه خود راجع به اربعین حسینی را صادر کرد. این ستاد با توجه به فصل گرما و ازدحام جمعیت توصیه های بهداشتی و محدودیت‌های جدیدی را اعلام کرد و از سالخوردگان و افراد بیمار خواست از انجام سفر اربعین و سفر به عراق بپرهیزند.

 متن این اطلاعیه به شرح ذیل است:

بسمه تعالی

به اطلاع ملت عزیز و محبان اهل بیت(علیهم‌السلام) و تمامی متقاضیان سفر اربعین حسینی(ع) می‌رساند به منظور تامین امنیت جان و حفظ سلامت زائران گرامی و با توجه به تاکیدها و توصیه های بهداشتی و لیست محدودیت‌های اعلامی در سامانه سجا و نیز فصل گرما، توصیه می‌شود افرادی که به شرایط و بیماری‌های زیر مبتلا هستند از اعزام و سفر به عتبات عالیات پرهیز کنند:

الف ـ موارد مدنظر دفتر جمعیت، خانواده و مدارس کمیته بهداشت و درمان اربعین

 متاسفانه بیشترین میزان آلودگی هوا از طریق ریزگردها در منطقه ایران و عراق در سال جاری در حال وقوع است و همزمانی آن با ایام اربعین در فصل گرم سال، این مشکل را برای سلامت گروه‌های آسیب‌پذیر چند برابر می‌کند. ازدحام جمعیت پس از محدودیت‌های دو سال اخیر، امکان دسترسی گروه‌های آسیب‌پذیر (مادران، کودکان و سالمندان) را به خدمات بهداشتی درمانی با محدودیت جدی‌تر مواجه می‌کند.

افزایش خطر ابتلا به سویه‌های جدید کرونا توام با رفتارهای غیرقابل انتظار ویروس در ازدحام جمعیت و تجمع بیش از حد، مشکل مهم دیگر برای گروه‌های آسیب پذیرِ سالمندان، مادران باردار و مادران دوره نقاهت پس از زایمان، نوزادان و کودکان در هر دو جنس است.

ب ـ موارد مدنظر دفتر بیماری‌های غیرواگیر کمیته بهداشت و درمان اربعین

* بیماران دیابتی با زخم یا عفونت اندام

* بیماران دیابتی که مشکل کلیوی دارند

* بیماران مبتلا به رتینوپاتی پیشرفته

* بیماران دارای عوارض و علایم قلبی و عروقی

* بیمارانی که کنترل نامطلوب قند دارند یا قند ناشتای ۲۵۰ و بالاتر دارند

* بیماران مبتلا به سرطان که در حال درمان هستند

* بیماران مبتلا به سرطان که وضعیت جسمانی نامطلوب دارند (بنا به تشخیص پزشک)

* بیماران مبتلا به آسم و COPD شدید یا کنترل نشده

پ ـ موارد مدنظر دفتر بیماری‌های واگیر کمیته بهداشت و درمان اربعین

* افرادی که در مرحله حاد بیماری قرار دارند (معمولا ۳ تا ۵ روز  اول بیماری) بالاخص بیماری‌های تنفسی، گوارشی و پوستی

* افرادی که تست کرونای آنها (رپید یا پ.سی.آر) مثبت است تا ۵ روز  اول پس از تست مثبت در صورت عدم وجود علایم حاد

* افرادی که دارای بیماری حاد تب دار هستند تا حداقل ۴۸ الی ۷۲ ساعت پس از قطع تب بدون استفاده از داروهای تب‌بُر، بالاخص بیماری‌های تنفسی، گوارشی و پوستی با انجام معاینه مجدد

* افرادی که بنا به نظر پزشک دارای بیماری واگیر می‌باشند در دوره فعال بیماری (معمولا ۳ تا ۲۱ روز بنا به تشخیص پزشک) بالاخص بیماری‌های تنفسی، گوارشی و پوستی (به طور متوسط ۷ – ۱۰ روز ) با انجام معاینه مجدد

* افراد دارای بیماری واگیردار اثبات شده در  طی دوره حاد بیماری (معمولا دو هفته اول شروع درمان) بالاخص بیماری‌های تنفسی، گوارشی و پوستی با انجام معاینه مجدد

* زنان باردار، سالمندان بالای ۶۰ سال، افراد دارای بیماری زمینه‌ای و مزمن (ریوی، قلبی ، عصبی، کلیوی، کبدی) افراد دارای فشار خون بالای کنترل نشده، افراد مبتلا به دیابت کنترل نشده، افراد چاق با ضریب توده بدنی بیش از ۴۰، افراد دارای ضعف یا نقص سیستم ایمنی، افرادی که به طور مزمن از  ترکیبات حاوی سالیسیلات استفاده می‌کنند.

 

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.