بسیج نیرویی کارآمد برای همه عرصه‌ها

بسیج از بدو تشکیل تاکنون به واسطه حضور در عرصه‌های مختلف اعم از جنگ سخت نظامی، جنگ نرم و امنیتی و حتی کمک در عرصه سازندگی، عمران و آبادانی کشور و نیز حضور به‌موقع در حوادث غیرمترقبه همواره کارآمدی خود را به اثبات رسانده است.

انقلاب اسلامی که در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ به پیروزی رسید، تشکل‌ها و نهاد‌های انقلاب یکی بعد از دیگر شکل گرفتند که از آن جمله می‌توان به تشکیل واحد بسیج مستضعفین اشاره کرد؛ امام خمینی (ره) در چهارم آذر ۱۳۵۸ در پیامی عنوان کردند: «... باید این‌طور بشود که یک مملکتی بعد از چند سالی که ۲۰ میلیون جوان دارد، ۲۰ میلیون تفنگدار داشته باشد و ۲۰ میلیون ارتش داشته باشد...»؛ این پیام ایشان سرآغازی برای تشکیل بسیج مستضعفین شد.

بسیجی که در ابتدا به صورت مستقل فعالیت خود را آغاز کرد با شروع جنگ تحمیلی، ادامه فعالیت‌های آن در ذیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دنبال شد تا اینکه بعد از خاتمه جنگ تحمیلی، عنوان بسیج مستضعفین به نیروی مقاومت بسیج تغییر یافت و سپس با انتصاب سردار «محمدرضا نقدی» در سال ۱۳۸۸ به عنوان رئیس سازمان بسیج مستضعفین، مجدداً به «بسیج» تغییر عنوان داد و به بسیج مستضعفین بازگشت.

البته صرف نظر از تغییر عنوان  بسیج که در طول سال‌های گذشته انجام گرفته، بسیج و بسیجیان همواره در خدمت تحقق اهداف انقلاب و در حال کمک به پیش‌برندگی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بوده‌اند. به عنوان مثال زمانی که شرایط ناامنی به واسطه اقدامات تروریستی منافقین در اوایل پیروزی انقلاب وجود داشت، بسیج با برقراری پست‌های ایست و بازرسی در شهر‌ها و حضور در جبهه مقابله با تجزیه‌طلبان برای برقراری امنیت و آرامش در شهر‌های کشورمان تلاش‌های بسیاری را انجام داد.

بعد از آن هم زمانی که جنگ تحمیلی عراق آغاز شد، اگر نبود خیل عظیم بسیجیانی که داوطلبانه به جبهه‌ها اعزام می‌شدند، شاید نتایج دیگری غیر آنچه را در این جنگ جهانی علیه ایران اسلامی حاصل شد، مشاهده می‌کردیم به عبارت دیگر چنانچه حضور داوطلبانه و مشتاقانه بسیجیان در هشت سال دفاع مقدس نبود، نمی‌توانستیم این دوران را با پیروزی نهایی به پایان ببریم. 

این شاید همان علتی باشد که امام خمینی (ره) در آخرین پیام خود به مناسبت تشکیل بسیج مستضعفین به آن اشاره کردند: «تشکیل بسیج در نظام جمهوری اسلامی ایران یقیناً از برکات و الطاف جلیه خداوند تعالی بود که بر ملت عزیز و انقلاب اسلامی ایران ارزانی شد. در حوادث گوناگون پس از پیروزی انقلاب خصوصا جنگ، بودند نهاد‌ها و گروه‌های فراوانی که با ایثار و خلوص و فداکاری و شهادت‌طلبی، کشور و انقلاب را بیمه کردند. ولی حقیقتاً اگر بخواهیم مصداق کاملی از ایثار و خلوص و فداکاری و عشق به ذات مقدس حق و اسلام را ارائه دهیم، چه کسی سزاوارتر از بسیج و بسیجیان خواهند بود».

اما جنگ سخت نظامی که در مرداد به ۱۳۶۷ پایان رسید، جبهه دیگری برای بسیجیان گشوده شد و آن حضور در عرصه سازندگی بود به همین جهت این بار نیز بسیجیان داوطلبانه حضور بی منت در مناطق محروم کشور را وظیفه خود دانستند و بدین ترتیب گروه‌های مختلف جهادی به تدریج تشکیل شد و آن‌ها فعالیت‌های خود را در قالب اقدامات عمرانی، سازندگی، آموزشی، درمانی، فرهنگی و... آغاز کردند.

البته بسیج در کنار این‌گونه فعالیت‌ها در جبهه نرم و جنگ فرهنگی دشمن نیز فعالیت‌هایی را آغاز کرده که در این رابطه می‌توان به تولید محصولات فرهنگی و بازی‌های رایانه‌ای اشاره کرد؛ هرچند که در این زمینه، بسیج در ابتدای راه است، ولی این حرکت‌ها در صورت حمایت و به‌روز شدن می‌تواند آثار خوبی را در جامعه به همراه داشته باشد.

از سوی دیگر امروز بسیج با ارائه آموزش‌های لازم و تخصصی به بسیجیان، آن‌ها را برای کمک به مردم در حوادث غیرمترقبه آماده کرده که حضور آن‌ها را در حوادث متعددی که رخ داده است، شاهد بوده‌ایم.

یکی دیگر از عرصه‌های فعالیتی بسیج را می‌توان در مقابله با تهدیدات امنیتی دانست که در این‌خصوص نیز هر کجا نیاز بوده بسیج به یاری سایر دستگاه‌های مسئول شتافته و آن‌ها را در انجام مأموریت‌های ذاتی‌شان یاری داده است؛ بنابراین اگر امروز علی‌رغم همه مشکلات فرا روی مردم کشورمان، می‌توانیم در برابر دشمنان ایستادگی کنیم و به اصطلاح پنجه در پنجه آن‌ها بیندازیم به این دلیل است که «اگر بر کشوری ندای دلنشین تفکر بسیجی طنین اندازد، چشم طمع دشمنان و جهانخواران از آن دور خواهد گردید و الا هر لحظه باید منتظر حادثه باشیم».

دفاع پرس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.