رزمایش جدید رژیم صهیونیستی و تاثیر آن بر عزم محور مقاومت

رزمایشی که با هزاران نیروی ذخیره برگزار شود، به سان ترقه بازی کودکانه است که هیچ دلهره‌ای در بین محور مقاومت ایجاد نخواهد کرد بلکه مقاومت را برای ضربه زدن به دشمن اشغالگر مصمم‌تر می‌کند.

در حالی که قیام مسلحانه فلسطینیان در کرانه باختری با وضعیت انفجار بی‌ثباتی مواجه کرده است و با عملیات‌های نظامی گسترده طی هفته‌های اخیر فضای رعب و وحشت بر سرزمین‌های اشغالی و شهرک‌های صهیونیست‌نشین در کرانه باختری حکمفرما شده است، ارتش رژیم صهیونیستی در اقدامی مبهم به سمت مرز‌های شمالی اراضی اشغالی لشگرکشی کرده و در آنجا به برگزاری رزمایش نظامی اقدام کرده است.

در همین راستا، «آویخای ادرعی» گفت: رزمایش «زمستان داغ ۲» در جبهه شمالی با شرکت ۱۳ هزار سرباز از روز شنبه آغاز شده و تا روز سه‌شنبه ادامه خواهد داشت. سخنگوی ارتش صهیونیستی گفت: در این رزمایش، نحوه مقابله با سناریو‌های عملیاتی در مناطق شمالی فلسطین اشغالی و آمادگی لجستیک و همکاری بین نیروی زمینی ارتش تمرین می‌شود. در این رزمایش ۵۰۰۰ نیروی ذخیره به خدمت گرفته شدند که طی فراخوان اخیر ارتش مجبور به حضور در این رزمایش شده‌اند. رسانه‌های صهیونیستی این رزمایش را غیرمنتظره و غافلگیر کننده توصیف کرده‌اند که بیانگر آماده شدن تل‌آویو برای اقدامی در طول مرز‌های شمالی است. همزمان با جبهه شمالی؛ مانوری هم در طول مرز با غزه آغاز شده و به گفته شبکه کان صهیونیستی، این رزمایش نظامی بزرگ و بسیار مهم است. گفته می‌شود تمامی یگان‌های امنیتی فعال در بخش نوار غزه در آن مشارکت خواهند داشت.

رسانه‌های صهیونیستی هفته گذشته نیز از برگزاری رزمایش هوایی مشترک این رژیم و فرانسه خبر داده بودند. اخیرا نیز رژیم صهیونیستی رزمایش هوایی مشترکی با نیروی هوایی آمریکا برگزار کرده بود. ارتش صهیونیستی شهریورماه هم رزمایش نظامی برگزار و در آن حمله به اهداف هوایی و زمینی با استفاده از تانک، بالگرد و پهپاد را شبیه سازی کرده بود. چند هفته پیش نیز در جولان اشغالی رزمایشی برگزار شد که با هدف ارتقای توانمندی نیرو‌ها بود.

نکته حائز اهمیت آن است که پیشتر برگزاری چنین رزمایشاتی معمولاً در شرایط بالا گرفتن تنش‌های لفظی با مقاومت لبنان و یا در موارد نادرتر دولت سوریه صورت می‌گرفت؛ بنابراین با توجه به همزمانی برگزاری این رزمایش‌ها با تنش‌آمیز شدن وضعیت در کرانه باختری، به نظر می‌رسد که صهیونیست‌ها در وهله اول تلاش دارند تا به جامعه در رعب فرورفته صهیونیستی آرامش و امنیت خاطر تزریق کنند. همچنین اختلافات سیاسی در بین رهبران تل‌آویو هم در هفته‌های اخیر افزایش یافته است و برای همدیگر شاخ و شانه می‌کشند که اگر رقیب قدرت را به دست بگیرد این رژیم نابود خواهد شد و همین مسئله افکار عمومی را نگران کرده است.

از طرف دیگر این رزمایش برای ترساندن فلسطینیان به واکنش همه حانبه نظامی نیز تعبیه شده است. ولی این اقدامات ایذایی که تنها جابجایی نیرو‌ها از جبهه­‌ای به جبهه دیگر است، نیرو‌های مقاومت را از مسیری که در پیش گرفته‌اند باز نخواهد داشت. زیرا مقاومت کرانه باختری به خصوص «عرین الاسود» هشدار داده‌اند آتشی که اشغاگران در این منطقه روشن کرده‌اند خاموش نخواهد شد و مقاومت اجازه نخواهد داد تا دشمن رنگ آرامش ببیند. عملیات مسلحانه روزانه بر علیه شهرک نشینان نیز بر همین اساس انجام می‌شود. اینکه رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر فقط در حال برگزاری رزمایش در جبهه‌های مختلف بود حکایت از این دارد که از هر سو احساس خطر می‌کند و قصد دارد خود را برای درگیری در تمام مناطق سرزمین‌های اشغالی آماده کند.

گزارش‌های نگران‌کننده از نبود آمادگی در ارتش

با برگزاری رزمایش‌های نظامی متعدد، ارتش رژیم صهیونیستی ظاهرا خود را در حد و اندازه‌ای نشان می‎‌دهد که آمادگی کامل برای ورود به جنگ با دشمنان را دارد و می‌تواند همزمان در چند جبهه جنگ را پیش ببرد. اما در ورای این ژست قدرت‌نمایی، در واقع نگرانی روزافزون از گزارش‌هایی محرمانه و افشا شده وجود دارد که معتقد است ارتش این رژیم دیگر آمادگی ورود به یک جنگ گسترده را از دست داده است و در صورت وقوع جنگ صهیونیست‌ها توان دفاع از مناطق اشغالی را ندارند.

رادیو رژیم صهیونیستی روز یکشنبه به نقل از ژنرال‌های سابق ارتش این رژیم اعلام کرد که دیگر انگیزه واقعی در نیروی انسانی ارتش اسرائیل به چشم نمی‌خورد و این امر بزرگترین نقطه ضعف آن محسوب می‌شود و برگزاری چنین رزمایشایی را ناکارآمد توصیف کرده‌اند که برای اسرائیلی‌ها امنیت ایجاد نخواهد کرد.

در روز‌های اخیر آزمون کرانه باختری این واقعیت را کاملاً عیان کرده است به صورتی که نظامیان صهیونیست حتی توان مقابله با گروه عرین الاسود را هم ندارند چه برسد به حزب‌الله و غزه. رژیم صهیونیستی در جنگ‌های گذشته که تنها در یک جبهه انجام می‌شد هیچ موفقیتی کسب نکرده است و اگر همه اضلاع مقاومت از چندین محور به سرزمین‌های اشغالی حمله کنند عملا کاری از پیش نخواهد برد.

آمادگی در برابر حزب‌الله

اگرچه همه توجهات در ماه‌های اخیر به کرانه باختری است که مانند بمب ساعتی در حال انفجار است، اما نباید از این مسئله غافل شد که جبهه لبنان همواره مستعد بحران و درگیری است. صهیونیست‌ها همیشه حزب‌الله لبنان را دشمن درچه یک خود در منطقه می‌دانند و همواره مرز‌های شمالی را بیش از سایر مناطق رصد می‌کنند. رزمایش کنونی هم به نوعی می‌تواند هشداری برای حزب‌الله باشد که در ماه‌های گذشته بر سر ترسیم مرز‌های دریایی این رژیم با لبنان، برای تل‌آویو خط و نشان می‌کشد.

همچنانکه روزنامه معاریو هم ادعا کرده که این رزمایش درحالی انجام می‌شود که گزارش‌هایی درباره تلاش ایران برای قاچاق سلاح به حزب‌الله لبنان با هواپیما‌های غیرنظامی منتشر شده است. این ادعا‌ها همیشه از سوی مقامات ایرانی رد شده است، اما صهیونیست‌ها سعی دارند با چنین فضاسازی‌هایی جامعه بین‌الملل را بر علیه ایران تحریک کنند و راه هر گونه حمله از سمت لبنان را ببندند. این درحالی است که لبنان در شرایط فعلی بیش از آنکه نیازمند سلاح باشد به کمک‌های بشردوستانه و سوخت محتاج است. باتوجه به اینکه ماه گذشته صهیونیست‌ها با پهپاد تانکر‌های حامل سوخت ایران به لبنان را در مرز عراق مورد هدف قرار دادند، سران تل‌آویو از این واهمه دارند که شاید حزب الله برای انتقام از این حمله، تحرکاتی را در مرز‌های شمالی انجام دهد و بنابراین درصدد است تا سطح آماده باش نیرو‌های خود را ارتقا دهد.

با مشخص شدن نتیجه انتخابات کنست و پیروزی جناح رادیکال مذهبی به رهبری نتایناهو، گه بار‌ها از توافق دریایی با لبنان انتقاد کرده بود، بار دیگر تنش لفظی بین رژیم صهیونیستی و حزب‌الله بر سر میدان گازی کاریش افزایش یافته است و با وجود توافقات، اما سندی در این زمینه امضا نشده است، این نگرانی در بین سران تل‌آویو وجود دارد که شاید حزب‌الله واکنشی به عدم اجرای توافقات نشان دهد و سعی دارند تا برای هرگونه سناریویی آمادگی داشته باشند. مقامات امنیتی اسرائیل بار‌ها اعتراف کرده‌اند که در صورت جنگی تمام عیار با لبنان؛ روزانه ۲۰۰۰ موشک حزب‌الله به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک خواهد شد و این مسئله خود بازدارندگی برای عدم رویارویی با این جنبش است.

تحویل کابینه جنگی به راست‌های افراطی

مسئله دیگری که می‌توان درباره رزمایش شمالی به آن اشاره کرد و شاید در حد فرض و گمان باشد، این است که این احتمال وجود دارد که رهبران کنونی رژیم صهیونیستی که قرار است به زودی قدرت را به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر سابق این رژیم و احزاب راست افراطی تحویل دهند برای اینکه کابینه افراطی را در تنگنا قرار دهند مجبور شوند جنگی را در یک جبهه با نیرو‌های مقاومت شروع کنند تا از همان ابتدا نتانیاهو و دوستانش تمرکزشان به جبهه جنگ باشد تا امور سیاسی. زیرا با ناتوانی در جنگ، رقبای میانه‌رو می‌توانند آنرا پیراهن عثمان کرده و کابینه را به فروپاشی بکشانند. باتوجه به گزارش رسانه‌های صهیونیستی مبنی بر آمادگی ارتش برای اقدام احتمالی نظامی در مرز‌های شمالی، این سناریو دور از دسترس نیست.

در کل، می‌توان گفت رزمایشی که با هزاران نیروی ذخیره برگزار شود، به سان ترقه بازی کودکانه است که هیچ دلهره‌ای در بین محور مقومت ایجاد نخواهد کرد بلکه مقاومت را برای ضربه زدن به دشمن اشغالگر مصمم‌تر می‌کند. شکست‌های پی در پی رژیم صهیونیستی از گروه‌های مقاومت غزه که به لحاظ تسلیحات قابل مقایسه با دشمن نبودند، سند زنده‌ای است که نشان می‌دهد صهیونیست‌ها در هیچ جنگی برنده نخواهند بود؛ آن هم در زمانی که اکنون هفت جبهه جداگانه از درگیری به روی تل‌آویو گشوده شده است که در صورت وقوع جنگ هر کدام می‌تواند حکم یک دروازه جهنم را برای دشمن صهیونیستی داشته باشد.

دفاع پرس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.